Skip to main content

400 millió forinttal támogatja az e-teherkerépárok beszerzését az állam

400 millió forinttal támogatja az e-teherkerépárok beszerzését az állam

Összesen közel 900 eszköz vásárlása részesülhet támogatásban

Európa nagyvárosaiban, különösen azok belvárosaiban mindennaposak a torlódások, a légszennyezettség mértéke pedig rendszeresen átlépi az egészségügyi határértékeket. Annak érdekében, hogy ez a helyzet mihamarabb változzon, szeptembertől a kedvezményezettek 450 ezer forintos állami támogatást kaphatnak e-teherkerékpárok vásárlására. 2022-től pedig elkezdődik a költségként elszámolható céges kerékpárok korszaka Magyarországon.

A világ nagyvárosainak közlekedésében radikális változásokat hozott a koronavírus-járvány, és ezeket az újdonságokat Magyarországon is érzékeljük. Hónapról hónapra rekordokat döntenek a kerékpáros számlálók, de egyben a hazai közúti forgalomba helyezett autók adatai is. Szerencsére az élhetőség növelése érdekében a gépjárművel korlátozottan megközelíthető közterületi zónák száma folyamatosan bővül, így a kisebb méretű áruk, termékek, csomagok szállítása iránt is fokozódik az igény. Ebben a városi logisztikában a normál, az elektromos rásegítésű és a teherszállító kerékpárok komoly szerepet tölthetnek be, hiszen pont a sűrűn lakott, érzékeny területeken biztosítják az áruk gyors és zéró emissziós szállítását.

A teherkerékpárok minél gyorsabb elterjedése érdekében az Innovációs és Technológiai Minisztérium, az Aktív Magyarországért Felelős Kormánybiztosi Irodával és az Aktív- és Ökoturisztikai Fejlesztési Központtal együttműködve vissza nem térítendő támogatási programot hirdet elektromos rásegítésű teherkerékpárok beszerzésére a városi térségekben szállítási tevékenységet, vagy gyakori utazásokat igénylő szolgáltatást végző kedvezményezettek részére. „A Klíma- és Természetvédelmi Akcióterv célja, hogy Magyarország 2050-re karbonsemleges országgá váljon. Ezt az elképzelést segíti a Jedlik Ányos Terv is, melynek keretében már 20 milliárd forint támogatást kaptak azok, akik elektromos autót, robogót vagy kerékpárt vásároltak. A hazai szén-dioxid kibocsátásért viszont még továbbra is 20 százalékban a közlekedés felelős, így szeptembertől elektromos rásegítésű teherkerékpárok vásárlását is támogatjuk”, mondta Steiner Attila, az ITM körforgásos gazdaság fejlesztéséért, energia- és klímapolitikáért felelős államtitkára, majd hozzátette, hogy a jelenleg is futó pedelec támogatási programban már több mint 4.500 kerékpár vásárlását támogatták.

A szeptembertől induló pályázati program adminisztratív feladatait a pedelecekhez hasonlóan, az Iparfejlesztési Közalapítvány (IFKA) bonyolítja, azonban nagy különbség, hogy ezúttal magánszemélyek nem igényelhetik a támogatást. A jelentkezést kizárólag magyarországi székhelyű vagy telephelyű, a pályázat megjelenése előtt legalább 12 hónappal bejegyzett vállalkozás, gazdasági társaság, civil- vagy egyházi szervezet nyújthatja be.

A támogatás mértéke a teljes vételár 50 százaléka (nettó vételár alapján), de maximum 450 ezer forint lehet, és egy kedvezményezett legfeljebb öt kerékpárt vásárolhat ilyen konstrukcióban. A műszaki paraméterek hasonlóak, mint a pedelec vásárlási program esetében, tehát csak új, sorozatgyártott, minimum 50 kg hasznos teherbírással rendelkező kerékpárra lehet támogatást kérni. Gázkar a cargókon nem lehet, tehát maximum 300 W rásegítésű, 25 km/órás sebesség fölött kikapcsoló motorral szerelt, nyomatékszenzorosan vezérelt kerékpárokra lehet támogatást igényelni. Személyszállító teherkerékpárokra nem igényelhető a támogatás, hiszen a program elsődleges célja, hogy az árufuvarozás közlekedési és környezeti terheit csökkentse.

Hamarosan a kerékpáros munkába járás is új lendületet kaphat, hiszen a kormány több olyan törvénymódosítást is elfogadott, amely átalakíthatja a hazai céges járműhasználat kultúráját. „2022-től a cégek adómentesen adhatják át a munkavállalóik számára magánhasználatra vásárolt kerékpárokat, ráadásul a karbantartásuk is elszámolható lesz költségként”, mondta Révész Máriusz aktív Magyarországért felelős kormánybiztos, aki kiemelte, hogy a Kerékpározás Éve program keretében számos ponton azonnal érzékelhető változásoknak örülhetnek a kerékpárosok. „Megkétszereződött a balatoni vasúti vonalak kerékpárszállítási kapacitása, a Tisza-tó is kapott egy bringás vonatpárt, Vas Kata Blanka és Valter Attila sporttörténelmi sikereket értek el, és 96 ezer gyerek tett közlekedési alapvizsgát.”

Az eCargo támogatás részletei hamarosan elérhetőek lesznek az ifka.hu oldalon.

További híreink

Nézz szét túráink között!