Skip to main content
KerékpárTúraútvonalAlföldTisza-tó és Hortobágy

Tisza-tavi kerékpáros kör a Göbe-erdő mentén

By 2020.06.03.január 8th, 2024No Comments

Túrainfo

Bár Magyarország második legnagyobb tava, a Tisza-tó a kiskörei erőmű duzzasztógátjának köszönheti létét, mégis gyönyörű és természetes vadvízi világ. A 127 négyzetkilométeres vízfelületet számtalan erdős sziget, holtág, csatorna és nádas teszi változatossá, otthont kínálva védett madarak és emlősök sokaságának. A tavat szegélyező gyönyörű galériaerdők védett természeti értéket képeznek, a fürdeni vágyók számára pedig a szabadstrandok kínálnak nyáron népszerű pihenőhelyeket.

A tó körül évről évre fejlődik a kerékpáros infrastruktúra, így egyre nagyobb élményt jelent körbetekerni a tavat. Az idén átadott kerékpárútszakasz és kerékpároshíd nagyon sokat segít abban, hogy biztonságos körülmények között kerékpározhassunk, és csak a gyönyörű természeti környezetre koncentrálhassunk. A Hortobágyi Nemzeti Park védelmét élvező Tisza-tó is az UNESCO-világörökség része.

A Tisza-tavi Kerékpáros Centrumtól indítjuk túránkat, ahol parkolhatunk, és kerékpárt is bérelhetünk. Innen a Tisza-tó új kerékpárútján és a kecses ívű kerékpároshídon juthatunk el Poroszlóra. Itt találjuk Közép-Európa legnagyobb édesvízi akváriumát, melyben őshonos halfajokat figyelhetünk meg testközelből a 730 000 liter össztérfogatú édesvízi akváriumrendszerben. Lenyűgöző, ahogy a hatalmas tokhalak és vizák átsiklanak a fejünk felett, ahogy az üvegalagútban sétálunk – semmiképp se hagyjuk ki ezt az élményt. Az Ökocentrum-látogatást kiegészíthetjük az 1500 méter hosszú vízi sétány felfedezésével is.

Miután megcsodáltuk a Tisza-tó egyedi halfaunáját, madár- és növényvilágát, a töltésen kerékpározzunk tovább Tiszavalk felé. Innen szintén a gáton vezet majd utunk a Tiszabábolna felé, ahol egy kiváló strandot találunk. Ha megmártóztunk a vízben, folytassuk utunk Tiszadorogma felé, ahol keljünk át a komppal a túlpartra, majd a Tisza egykori kanyarulatát őrző Göbe-erdő mellett térjünk vissza Tiszafüredre. Ha még nem volt elég az élményekből, látogassunk meg a rövid, de annál érdekesebb Öreg pákász tanösvényt, amelyet a tiszaörvényi Szabics-kikötőből tudunk megközelíteni. A kellemes tekerés után Tiszafüreden 39 fokos termálvízben áztathatjuk megfáradt végtagjainkat.

Adatok

GPX letöltésMegtekintem az útvonalat

Látnivalók

Tisza-tavi Ökocentrum:

A poroszlói Tisza-tavi Ökocentrum őshonos állatokat bemutató turisztikai látogatóközpont, egy igazi látványosság, amely szórakoztató módon, modern, interaktív szemlélettel, játékosan mutatja be Magyarország második legnagyobb tavának gazdag élővilágát, a Tisza-tó és a Tisza-völgy természeti kincseit.

További információkTérkép

Öreg pákász tanösvény:

A tanösvény az ártéri erdő csodáit tárja látogatói elé, miközben bemutat egy már-már elfeledett mesterséget, a pákászok életét. A Tisza-tó gyöngyszemének, a belső Göbe tónak a vadregényes világában hol vízen, hol szárazföldön kanyargó Öreg pákász tanösvény egy kilométeren,12 állomás segítségével mutatja be a Tisza-menti pákászat hagyományait. Az ismertető táblákon az „Örvényi pákász” ismertet meg a mocsarak, árvízjárta területek és nagy kiterjedésű nádasok egykori lakóinak életével.

Térkép

Tiszadorogmai Göbe-erdő:

A Göbe-erdő a Tisza patkó alakú holtága, amely a folyó 19. századbeli szabályozása során jött létre a 444-es folyamkilométernél, a bal parti oldalon. 1982 óta védett terület. A Kiskörei-víztározó építésekor a Közép-Tisza-vidék hullámtéri erdei nagyrészt megsemmisültek. A folyó e szakaszának egykori ligeterdeire jellemző élővilágot viszonylag természetes állapotában őrizte meg a Göbe-erdő, élő szabadtéri múzeumként. A terület jelentős részét természetközeli állapotú, idős ártéri puhafa-ligeterdő borítja, amelynek állományai hazánkon kívül Európa-szerte is megfogyatkoztak.

+ Programtipp

Tisza-tavi vízi sétány:

Az 1500 méter hosszú pallóúton sétálva közel kerülhetünk a Tisza-tó növény- és állatvilágához. A tanösvény csónaktúra keretében vagy Poroszlóról rendszeres kishajójárattal közelíthető meg. A sétányt végigjárva nádasok, ártéri erdők, vízi növénytársulások között barangolhatunk, s eljuthatunk a tó korábban megközelíthetetlen vadregényes területére. Az élővilág megismerését madármegfigyelő betekintők, megfigyelőtorony, képes információs táblák, igény szerint szakvezetés segítik.

További információkTérkép

Szolgáltatások

Vendéglátóhelyek, szállások, szolgáltatások

Turistainformációk, programok, rendezvények, szálláshelyek a térségben.

Poroszló Tourinform

Tisza-tavi Kerékpáros Centrum, Tiszafüred

Háromszintes kerékpáros komplexum, ahol kerékpárkölcsönző, tetőtéri kávézó, zuhanyzó, öltöző, mobilszerviz és sok más szolgáltatás várja a látogatókat.