Skip to main content

Prónay-kilátó körtúra, Alsópetény

By 2020.06.03.január 8th, 2024No Comments

Túrainfo

A Cserhát déli részének egyik leghangulatosabb túráját tehetjük az Alsópetény környéki dombokon. A település egykori főura, Werbőczy István a megalkotója az első hazai joggyűjteménynek, a Hármaskönyvnek. A szelíd lankákat hatalmas erdőségek borítják, ezért évszázadokon át fontos vadászterület volt.

Alsópetényt az Országos Kéktúra jelzésén hagyjuk el, majd a kékesi vadászházhoz érünk.

A hangulatos, a földszinten kőből, a felső szinten fából épült vadászház környezete megállásra csábít, padok, tűzrakóhely is található ezen a szép helyen, ahová apró fahídon juthatunk el.

Innen gyalogolunk tovább a Kecske-hegyre a kék háromszög jelzésen, egészen a 2017-ben átadott Prónay-kilátóig. Fentről megkapó panoráma tárul elénk: alattunk hever az egész Cserhát, de feltűnnek a Mátra és a Börzsöny vonulatai is.

A 128 lépcsőfok 26 méter magasra repít föl, ahol a környező erdő lombkoronája felett messze ellátunk – akár a Felvidék hegyeit is megpillanthatjuk észak felé tekintve. A hegycsúcsok felismerését színes táblák segítik, hogy a térképet kevésbé gyakorlottan forgató túrázó is beazonosíthassa, merre találja kedvenc hegyeit, dombságait.

Innen a sárga kereszt jelzésen ereszkedünk le a Dél-hegy oldalában futó sárga sáv jelzésig, mely Palócország fővárosát, Balassagyarmatot köti össze a Dél-Cserhátban található Keszeg apró falujával. A Petényi-patak völgyébe a zöld sáv jelzést követve vezet le utunk egy elágazást követően, a Cser-tó partjáig, majd onnan már csak rövid séta Alsópetény.

Adatok

GPX letöltésMegtekintem az útvonalat

Látnivalók

Prónay-kastély:

Az 1750-ben, barokk stílusban épült kastély jelenleg szállodaként üzemel. Hatalmas, ősfás parkja egyedülálló látvány.

Prónay-kilátó:

A 26 méter magas kilátó tetejére nem kevesebb, mint 128 lépcsőfok vezet, de a látvány megéri a fáradságot. A kilátóról teljes körpanorámát élvezhetünk: látszik a Börzsöny, a Selmeci-hegység és Szanda vára, de még a Mátra hegyvonulatai is jól kivehetők, dél felé a Gödöllői-dombság, délnyugati irányban pedig a Naszály, a Pilis és a Visegrádi-hegység tűnik fel. Az Országos Kéktúra útvonaláról rövid kitérővel minden évszakban látogatható.

+ Programtipp

Cser-tó:

Alsópetény határában hangulatos horgásztavat találunk, partján kellemesen megpihenhetünk a túra után.

Szolgáltatások

Vendéglátóhelyek, szállások, szolgáltatások

Turistainformációk, programok, rendezvények, szálláshelyek a térségben.