Skip to main content

A Keszthelyi-hegység különleges kilátása – Láz-tető, Vállus

By 2020.06.03.január 8th, 2024No Comments

Túrainfo

Vállus hangulatos településén a temető mellett tudunk parkolni, majd a kék sáv jelzésen indulunk el keleti irányban egy vízmosás mentén. A zöld kereszt jelzésen délnek fordulunk, majd gyönyörű bükkösben gyalogolunk az enyhén emelkedő ösvényen. Az út egy nagyon hangulatos szűk völgyben halad, melyet tavasszal hatalmas tömegben borít a medvehagyma. Az illatos növény még virágzása előtt gyűjthető, belőle ízletes fűszert készíthetünk, virágzáskor pedig a végeláthatatlan fehér bimbótengerben gyönyörködhetünk. A hűs völgyben a bükkös erdő érzi jól magát – nyár elején záródó lombkoronája miatt gyér aljnövényzetet találunk itt, cserébe a legnagyobb melegben is árnyékban és hűvösben túrázhatunk.

A jelzés egészen a Szent Miklós-forrásig vezet, ahol egykor a pálosok kolostora állt. Miután megpihentünk, folytatjuk utunkat a hegygerinc irányába, erdei fenyők sorakoznak az ösvény mellett.

Míg ezektől a domboktól keletre, a Balaton partján bazaltból épült tanúhegyek állnak, a Keszthelyi-hegységet mészkő és dolomit építi fel. A változatos élővilágnak otthont adó, látványos sziklákon túrázva mi is felfedezhetünk néhányat ezek közül. A karsztbokorerdők és tölgyerdők és szurdokvölgyek mozaikjából kitűnnek a mediterrán hangulatú, fenyőkkel borított sziklagerincek – épp egy ilyenen gyalogolunk a kilátó irányába.

A szintút a Láz-tető gerincén álló kilátónál ér véget, amelyre felmászva kiváló panoráma tárul elénk. Innen egy darabig a már megismert úton kell visszasétálnunk, majd egy tájékoztató táblánál jobbra kanyarodva, hangulatos tölgyerdőben visszatérni Vállusra.

Adatok

GPX letöltésMegtekintem az útvonalat

Látnivalók

Medvehagyma tanösvény:

A Keszthelyi-hegység 15 állomásos vadregényes tanösvénye a környék nevezetességeit, szépségeit mutatja be. Nevét onnan kapta, hogy április–májusban végeláthatatlan szőnyegként borítja a medvehagyma a bükkös aljnövényzetét. A Vállus központjából induló tanösvény továbbhalad a Cseresznyés-völgy felé, így éri el a Láz-tető gerincén álló kilátót.

Láz-tetői kilátó:

A 380 méter magas Láz-tetőn épült, 16 méteres kilátó Vállus határában található. A kilátót két irányból lehet megközelíteni: Vállust délre elhagyva a kerékpáros pihenőtől balra vagy a Keszthelyi-hegység felől, letérve az erdészeti útról. A kilátóról teljes panoráma nyílik a Meleg-hegyre, a Kovácsi-hegyre, a Tátika-hegyre és a Dél-Bakonyban található Sümegi-hátra.

+ Programtipp

A Keszthelyi-hegység egyik új kilátója a Padkűi kilátó, 2015-ben épült. A hegység déli részén, a 408 méteres dombtetőn áll. Ha a pálos kolostortól a zöld sáv jelzésen a Büdöskúti pihenőhelyhez elgyalogolunk, akkor pár kilométeres kitérővel ezt a kilátót is begyűjthetjük.

Szolgáltatások

Vendéglátóhelyek, szállások, szolgáltatások

Turistainformációk, programok, rendezvények, szálláshelyek a térségben.