Skip to main content
KerékpárTúraútvonalDél-DunántúlŐrség és Vendvidék

Kerékpárral a tavak vonzásában (Őrség 5)

By 2020.07.07.január 8th, 2024No Comments

Túrainfo

Ezen a kerékpártúrán a víz és a tavak játsszák a főszerepet – az út során több őrségi, illetve Őrség környéki tóval is megismerkedhetünk. Őriszentpéter központjából Ivánc irányába indulunk el. Ahogy az Őrségre jellemző, itt is erdők, rétek és legelők váltják egymást. Elhaladunk Ispánk község, majd a Bárkás-tó mellett – ha van kedvünk, bátran térjünk le az útról, és nézzünk be Ispánkra (ekkor az Őrség 4 táblákat követve jutunk vissza az Őrség 4-5 közös szakaszára). Az Őrség 5 táblák iránymutatását követve végtelennek tűnő erdők között haladunk tovább.

Viszák községbe érkezve megnézhetjük az őshonos magyar gyümölcsfák megőrzéséért létrehozott Tündérkertet, majd továbbtekerünk Ivánc felé. Iváncról érdemes áttekerni a pár kilométerre fekvő Árpád-kori településre, a Rába-parti Hegyhátszentmártonra. Ha visszaértünk Iváncra, nézzük meg a Szent Miklós-templomot és a falu végén álló Sigray-kastélyt, mely napjainkban elmeszociális otthonként működik. A kastély mellett bionövényeket termesztenek. A Rába folyó mellett haladva rövidesen a Himfai-tóhoz, parkerdőhöz érkezünk, Felsőmarácra. A tónál rengeteg vízi madár talál otthonra – mi is megpihenhetünk itt, hiszen padokat, tűzrakóhelyet és kilátót is találunk, ahonnét kiváló perspektívából figyelhetjük meg a madarakat.

Helyenként kissé rázós, kavicsos úton tekerünk tovább következő állomásunk felé, Őrimagyarósdra, ahol az Őrség legnagyobb evangélikus templomát találjuk. A várdombon hajdanán dupla várárokkal védett földvár állt, a Darabos család „aprólék végháza”. Magyarósd földesurai a török időkben építtették a várat, mely később elpusztult a harcokban.

Kerékpáros körtúránk következő állomása Szaknyér település, de közben betérhetünk a Hegyhátszentjakabon található Vadása-tóhoz egy jót strandolni vagy egy finom ételre. Aztán irány az alpakák „otthona”: Szaknyér. A barátságos állatok mindig mosolyt csalnak arcunkra, és itt, ha szükségünk van rá, a farm melletti kávézóban, az állatsimogatónál fel is frissülhetünk egy kávé mellett. Utunk a végéhez közeledik, de még olyan látnivalók várnak minket, mint az 1755-ben épült pankaszi szoknyás harangláb vagy a Nagyrákoson található tájház. A településen egy parasztgazdaságot is meglátogathatunk, ahol helyben készült sajtot lehet vásárolni. Vagy akár a vasútállomás mellől nyíló különleges panorámában is gyönyörködhetünk. A nap során szerzett sok szép élményt követően visszatérünk Őriszentpéterre, és ha időnk engedi, megtekinthetjük a város nevezetességeit is, illetve finom helyi ételeket is kóstolhatunk az éttermekben.

Adatok

GPX letöltésMegtekintem az útvonalat

Látnivalók

Tündérkert, Viszák

A viszáki Tündérkertben 40 facsemete őrzi olyan régi, őshonos gyümölcsfajták génállományát, mint a batul alma vagy a sózókörte, amiből finom pálinka készült egykor. Szarvas József színművész kezdeményezésére országszerte születnek ilyen „tündérkertek”, vagyis hagyományos fajtákat nevelő gyümölcsösök, az első Viszákon jött létre.

Sigray-kastély, Ivánc

Az Ivánczy család régi udvarháza helyén Ivánc új földesura, báró Sigray Károly építtetett egyemeletes kúriát barokk stílusban az 1700-as évek közepén. Az 1800-as évek végén átépítették kívül eklektikus, belül szecessziós stílusban. A Sigray-kastély kertjében él több növényritkasággal együtt Magyarország legnagyobb és legidősebb (300 éves!) tulipánfája.

Himfai-tó, Felsőmarác

Felsőmarác határában terül el a gyönyörű 92 hektáros Himfai-parkerdő és a 12 hektáros Himfai-tó. A tó kedvelt horgászhely, a partján álló toronyból az itt élő vízimadarakat lehet megfigyelni. Az erdőben sétautakat és erdei tanösvényt (Cincér tanösvény) alakítottak ki. A tó Vas megye történelmi nevezetességű családjának egyik tagjáról kapta a nevét: Nádasdy Heym (Him) a 13. század első felében kapta meg Marác falu keleti részét. A Himfalva rövidült Himfa alakra, és bár a falu elpusztult, a név az itt létrehozott majorgazdaság miatt fennmaradt.

Földvár, Őrimagyarósd

Itt található a Malomgát tanösvény is, mely az egykori őrimagyarósdi földvár történetét, valamint a Magyarósdi-patak és a Vadása-tó élővilágát mutatja be. A 4 kilométeres tanösvény a Vadása-tóhoz vezet.

Szoknyás harangláb, Pankasz

A történelmi Őrségben különösen nagy hagyománya van a haranglábnak. A környék ilyen építményei közül talán az 1755-ben épült református pankaszi harangláb a legszebb. Nevét arról kapta, hogy alul sátorszerű „szoknyája” van. A szoknyatető zsúpból készült, a harangtorony sisakjának fedése fazsindely.

+ Programtipp

Vadása-tó, Hegyhátszentjakab

A Vadása-tavat 1970-ben, a Vadása-patak felduzzasztásával hozták létre. Nevét onnan kapta, hogy a helyiek szerint a víz forrását vadak, egész pontosan rókák ásták ki: a „vadásta” szóból lett Vadása. Népszerű kirándulóhely: 12 forrásból táplálkozó tiszta vizében fürödni is lehet. Meseszép környezetben fekszik, jó program lehet a 2 kilométer hosszú Rókalyuk tanösvényen körbesétálni.

Szolgáltatások

Vendéglátóhelyek, szállások, szolgáltatások

Turistainformációk, programok, rendezvények, szálláshelyek a térségben.