Skip to main content

Kipróbáltuk a Győr–Pannonhalma bringautat

By 2021.11.21.No Comments

Kalandjaink a Nyúlon túlra

Idén rengeteg régóta vágyott bringaút készült el. Elég csak a Budapest-Szentendre vagy a Budapest-Dunakeszi útra gondolni. Most így az év végére is maradt egy ilyen nagyon várt kerékpárút átadás, amelyet ugyan pár hónapja már használnak a bicajosok, de műszaki átadásra és a használatba helyezésre csak most került sor. Az átadó ünnepség apropóján most mi is kipróbáltuk a vadonatúj utat.

Írta: Petényi Mirkó

Ideális bringás időben tesztelhettük az új útvonalat: szombat, dél, napsütés, 13 fok és körülbelül ugyanennyi bicajos. Az út Győrből, a Szauter Ferenc utcai körforgalomtól indul. Innen tekerünk egy kisebb csapattal az écsi átadásra. Az első pár kilométeren Győr belterületén, Szabadhegy városrészen haladunk, majd a városból kiérve szépen felújított kerékpáros hídon szeljük át első ízben a Pándzsa-patakot. Ezután pár száz métert tovább haladva érjük el az első kerékpáros pihenőt a győri Napóleon-emlékmű közelében. A pihenőnél információs táblát helyeztek ki az útról és a környék látnivalóiról, az első szelet csokit pedig egy csinos fedett házikóban fogyaszthatjuk el. Egyébként a mellettünk lévő emlékmű az 1809-es győri csatának állít emléket, ahol sajnálatos módon a magyar huszárok mérsékelt sikerrel küzdöttek a kor legfejlettebb hadserege és legnagyobb hadvezére ellen.

pannonhalma győr kerékpárút

Népes csapattal teszteljük az új bringautat

Ezután egy nyílt, sík területre érünk, ahol a helyiek szerint mindig fúj a szembeszél. Nekünk most szerencsénk volt, mert kivételesen hátszél fúj el minket egészen a következő pihenőig, amely a győrújbaráti leágazásnál van. Itt érdemes egy picit megállni és körülnézni, hiszen két tájegység határára érünk. Ezen a ponton hagyjuk magunk mögött a Kisalföldet és érünk be a Sokorói-dombságba.  Tőlünk nyugatra Győrújbarát és Nyúl dombjait látjuk, népi nevén a Nyúli-havasokat, ahogy a sík kisalföldi tájból kiemelkednek. Így késő ősszel, a hosszú árnyékok egészen festői tájat rajzolnak elénk. Pár perc után folytatjuk tekerésünket Nyúl irányába. A falu közepén a tájra jellemző, szép barokk templom emelkedik. Ha itt a templomnál elfordulunk jobbra, akkor 2 kilométert egyenesen tekerve elérhetjük a Nyúli Pincesort, amely a falu égköve és legfőbb turistalátványossága. Azonban célunk ma a Nyúlon túl van, így az úttal együtt megkerüljük a templomot, és Écs irányába tekerünk tovább. Szép fasor mellett biciklizünk át Écsre, amely nem több mint 1 km az előző falu határától.

A település közepén, a főút mellett halad a kerékpárút, majd egy bal kanyarral kiérünk a falu szélére, ahonnan már egészen közelről látjuk a Pannonhalmi Főapátság dombtetőn álló épületegyüttesét és világörökséget érő látképét. Egy lovarda mellett kanyargunk, majd másodszor is átkelünk a Pándzsa-patakon egy vadonatúj kerékpáros-hídon. Innen következik az út legszebb része, egy gyönyörű fasor mellett érünk be Pannonhalmára, ahol utunk a város központjában végződik. Itt több lehetőségünk is van jobbnál-jobb éttermekben vagy cukrászdákban kipihenni az út fáradalmait, vagy erőt gyűjteni, hogy feltekerjünk az apátság főbejáratához, amely már igazi sportértékkel bír.

Csapatunk lelkes tagjaival felmászunk páran a várhoz, ahogy itt sokan hívják az apátságot. A sort Eisenkrammer Károly, sokszoros magyar bajnok, a Tour de Hongrie főszervezője vezeti. Egy-ketten próbáljuk vele tartani a lépést, de csak egyikünk bírja, viszont ő az emelkedő végén könnyedén meg is előzi barcelonai olimpikonunkat, pedig a biciklije vagy 20 kilóval nehezebb volt Eisenkrammerénál. Az ok egyszerű: a plusz súly nagy részét egy akkumulátor és egy motor adta. Pihegve fent megállapítjuk még, hogy demoralizáló érzés egy e-bike ellen küzdeni, és hogy egy Győr-Pannonhalma túra igazi ékköve ez az emelkedő, illetve a végén minket fogadó kilátás.

Eisenkrammer Károly értékeli a bringautat

Az új útvonal valóban hétvégi bringázáshoz, hobbisportoláshoz és munkába járáshoz is nagyszerű, majdnem ideális. Egyedül Écsen és Nyúlon belül lehetett volna néhány forgalmi megoldást másképp tervezni, de ezek a szakaszok is jól használhatók. Azonban itt az országútival tempót menőknek kicsit lassítaniuk kell az osztott gyalogos-kerékpáros út kialakítás miatt. Ha Győrből indítjuk a túránkat, akár egy irányba is jól használható az út, hiszen Pannonhalmáról sűrűn járnak vonatok Győrbe, amellyel 25 perc alatt visszaérünk a megyeszékhelyre vagy ha hosszabb túrára vágyunk, akkor Pannonhalmától Balatonfüredig követhetjük a kitáblázott túraútvonalat.