A Mátravasút megújult járműparkkal várja a túrázókat

A Mátravasút megújult járműparkkal várja a túrázókat

Befejeződött a mátrai kisvasút komplex rekonstrukciós programja 

Környezetbarát szerelvényekkel várja a megújult Mátravasút a vonatbarátokat, kirándulókat, családokat. 3 db Mk.48-as mozdonyt, 5 db zárt és a 3 db nyitott kocsi, valamint a vasút nosztalgia szerelvényei estek át teljes körű felújításon. A két évvel ezelőtt megkezdődött Mátravasút Gyöngyös-Lajosháza-vonali pályarekonstrukciója és az üzemhez tartozó gördülő állomány felújítása mintegy 635 millió forint kormányzati támogatás segítségével valósult meg.

Budapesttől alig egyórányi autózásra található a Gyöngyösi Állami Erdei Vasút, vagy ismertebb nevén Mátravasút, a Mátra hegység déli oldalában két vonalon is szállítja az utasokat. A Mátravasút az utolsó olyan keskeny nyomközű vasút Magyarországon, amely két vonalon is végez menetrend szerinti személyszállítást. Története egészen 1906-ig nyúlik vissza, ugyanis ebben az évben építette az Egri Érseki Uradalom. A 600 mm nyomtávolságú lóvontatású pálya, amely Gyöngyössolymostól északra a Nagy-völgyben volt található, később a Nyírjesi vonal nevet kapta. Szintén az uradalom építtette egy évvel később a Csukás-völgyi vonalat a Szalajkaháztól Mátraszentimre irányába, majd magántőkéből készült el a Monostor-völgyi vonal. 1914-re összekötötték a pályákat, így kialakult egy teljes fuvarozási hálózat a Mátrában.

A hányattatott sorsú és sokat megélt vasúthálózatot többször beárnyékolta a megszűnés lehetősége, azonban szerencsére ez tartósan soha nem következett be. Olyannyira nem, hogy 2011-től kezdődően, több hullámban, gyakorlatilag teljes rekonstrukción esett át a kisvasút. Ezen időszak alatt több kilométernyi pályaszakasz és a hozzá kapcsolódó állomások, megállóhelyek, hidak, átereszek, árkok, útátjárók újultak meg, valamint a teljes járműpark felújítása is megtörtént.

„A Mátravasút fejlesztéséhez hasonló beruházások megerősítik a vidék turisztikai vonzerejét, és bizonyítják az idelátogatóknak, hogy Magyarország nem csak Budapestből és a Balatonból áll. Gyöngyös, Mátrafüred, Gyöngyössolymos térsége páratlan vonzerővel bír”, mondta el Nagy István agrárminiszter a kisvasút projektzáróján Gyöngyösön, aki megjegyezte, hogy amikor a kormány a kisvasútfejlesztési programról döntött, nemcsak turisztikai attrakciók sorsáról, idegenforgalmi bevételek növeléséről és munkahelyek megőrzéséről, hanem számokban és pénzben ki nem fejleszthető értékek megmentéséről is határozott.

A vasút fővonala a kastélyparkot megkerülve a 24-es számú főút mellett vezet. A két ág a városi temető után válik el egymástól. Az egyenes irányú, északi fővonal a Sárhegy oldalában beépített hétvégi házak és a Pipishegyi sportrepülőtér alatt, a kedvelt üdülőhely, a Déli-Mátra hegyei által körülfogott Mátrafüred központjában lévő végállomásig közlekedik. A vonatból 22 perces utazás alatt gyönyörű kilátás nyílik a városra, a Mátra magaslataira, valamint az “ország teteje”, a Kékes csúcsára és az azt körülvevő zöld rengetegre. Aki a természet szépségeit közelről akarja megismerni, a vasút végállomásától észak felé haladva közvetlenül a villasorok alatt, a Bene-patak mentén sétálva, jól jelzett turistautakat talál a Máriácska, Rákóczi forrás, Gyökeres forrás, Benevár-romok, Mátraháza és Kékestető felé. A patak mentén esztétikus pihenőházak, szalonnasütő helyek várják a kikapcsolódásra vágyó turistákat.

Révész Máriusz aktív Magyarországért felelős kormánybiztos arról beszélt, hogy 2010-től jelentős szemléletváltás következett be a kormány turizmushoz való viszonyában. A turizmus részét képező kisvasút felújítási programhoz például 10 milliárd forintot rendelt a kormány. Az első ütem első befejezett projekteleme épp a Mátravasút volt 2018-ban.

Dobre-Kecsmár Csaba, az Egererdő Zrt. vezérigazgatója kijelentette, hogy a Mátravasút tartósan szolgálja a mátrai turizmust, miközben az erdő közjóléti funkcióit is gazdagítja. A kisvasútfejlesztés első üteme zárult most, a második és harmadik szakaszban a felsőtárkányi és szilvásváradi vasutak megújítását végzik el.

A Gyöngyös és Mátrafüred között húzódó sínpályán márciusban és áprilisban hétvégenként, húsvéttól november elejéig naponta, míg a Lajosházán át Szalajkaházhoz vezető vonalon márciustól novemberig hétvégéken, illetve június közepétől augusztus végéig szerdán, csütörtökön és pénteken is járnak a szerelvények.