Országos Asztalitenisz-terem Fejlesztési Program 2025
A Közigazgatási és Területfejlesztési Minisztérium aktív Magyarországért felelős államtitkára (a továbbiakban: Támogató) 2025. évre kiírja az Országos Asztalitenisz-terem Fejlesztési Programot (a továbbiakban: Program).
1. Támogatható tevékenységek
A Program célja: a támogatás feltételeinek eleget tevő magyarországi településeken állandó jellegű rendeltetéssel működő asztalitenisz-termek kialakításának támogatása, amelyek képesek kiszolgálni a helyi és vonzáskörzetben élő lakosok szabadidős sportolási igényeit.
A Program keretében olyan felújítási és eszközbeszerzési tevékenység támogatására van lehetőség, amely közvetlenül kapcsolódik asztalitenisz-terem kialakításához.
2. Az alábbi jellemzőkkel rendelkező terem támogatható:
- minimum 4 – maximum 8 db asztalitenisz asztal (2,74 m hosszú, 1,525 m széles és 0,76 m magas) kerül elhelyezésre állandó jelleggel,
- asztalonként minimálisan 7,5 m x 4 m alapterület áll rendelkezésre,
- a borítása: csúszásmentes sportpadló,
- minimális világítása a játéktéren 500 LUX,
- legalább 1-1 nemenként eltérő öltözővel és WC-vel rendelkezik,
- foglalási rendszert működtet,
- ütő és labda bérlési lehetőséget biztosít,
- hetente legalább 6 napon, legalább napi 8 órában asztalitenisz céljára nyitva tart,
- helyi önkormányzat, vagy annak tulajdonában/fenntartásában álló szervezet, helyi önkormányzat 100%-os tulajdonában álló gazdasági társaság vagy a kedvezményezett települések besorolásáról és a besorolás feltételrendszeréről szóló 105/2015. (IV. 23.) Korm. rendelet alapján kedvezményezett település[1] (a továbbiakban: kedvezményezett település) esetében hetente legalább 6 napon, legalább napi 3 órában asztalitenisz céljára ingyenes használatot biztosít iskoláskorúak (általános iskolai és középiskolai tanulók), vagy nyugdíjasok, vagy fogyatékkal élők számára,
- évente legalább 4 alkalommal szervez ingyenes asztalitenisz rendezvényt vagy közösségi asztalitenisz programot.
A Támogatási kérelemben szükséges ismertetni az alábbi műszaki-szakmai szempontokat:
- a befogadó épület tulajdonviszonya (saját, bérelt vagy vagyonkezelt ingatlan),
- megvalósítási helyszínen rendelkezésre álló alapterület az asztalitenisz-terem kialakításához,
- hány darab asztal kerül elhelyezésre,
- a megvalósítási helyszínhez kapcsolódó, már meglévő kiszolgáló létesítmények bemutatása (pl. öltöző, WC, értékmegőrző),
- a terem megközelíthetősége gépjárművel, közösségi közlekedéssel, kerékpárral vagy gyalogosan; parkolók rendelkezésre állása (gépjármű, kerékpár),
- közelben lévő köznevelési intézmények bemutatása, használók körének ismertetése,
- foglalási rendszer tervezett működése,
- üzemeltető személyének, korábbi tevékenységének bemutatása (amennyiben az üzemeltető személye eltér a Támogatást igénylőtől).
3. A támogatás forrása, mértéke, intenzitása:
A támogatás Magyarország 2025. évi központi költségvetésének terhére, hazai finanszírozásból kerül biztosításra. A támogatás vissza nem térítendő, egy összegben, előlegként kerül folyósításra.
Az igényelhető támogatás összege:
- 4 darab asztal esetén legfeljebb 30 millió forint,
- további asztalonként 5 millió forint, de legfeljebb 50 millió Ft (8 asztal esetén).
A támogatás intenzitása:
- Helyi önkormányzat, annak tulajdonában/fenntartásában álló szervezet, valamint helyi önkormányzat 100%-os tulajdonában álló gazdasági társaság esetén helyszínenként a teljes költségvetés (támogatási összeg és saját forrás) legfeljebb 60%-átfinanszírozza a Támogató a meghatározott támogatási összegek mértékéig.
- A támogatás intenzitása a fentiektől eltérően legfeljebb 80% lehet azon település esetében, amely kedvezményezett településnek minősül.
- Amennyiben a Támogatást igénylő nem helyi önkormányzat, nem annak tulajdonában/fenntartásában álló szervezet, vagy nem helyi önkormányzat 100%-os tulajdonában álló gazdasági társaság, továbbá nem minősül kedvezményezett településnek, úgy helyszínenként a teljes költségvetés (támogatási összeg és saját forrás) legfeljebb 30%-át finanszírozza a Támogató a meghatározott támogatási összegek mértékéig.
4. A Támogatást igénylők köre:
Jelen támogatási konstrukció keretében kizárólag a következő gazdálkodási formakódok fogadhatóak el:
I. Jogi személyiségű- és Jogi személyiség nélküli vállalkozás, Nonprofit gazdasági társaság és Egyéb gazdasági szervezet esetében
- 113 – Korlátolt felelősségű társaság
- 114 – Részvénytársaság
- 116 – Közkereseti társaság
- 117 – Betéti Társaság
- 228 – Egyéni cég
- 231 – Egyéni vállalkozó
- 572 – Nonprofit korlátolt felelősségű társaság
- 573 – Nonprofit részvénytársaság
- 575 – Nonprofit közkereseti társaság
- 576 – Nonprofit betéti társaság
II. Költségvetési- és költségvetési rend szerint gazdálkodó szervek esetében
- 311 – Központi költségvetési irányító szerv
- 312 – Központi költségvetési szerv
- 321 – Helyi önkormányzat
- 322 – Helyi önkormányzati költségvetési szerv
- 325 – Önkormányzati hivatal (költségvetési szerv)
- 327 – Helyi önkormányzatok társulása
- 328 – Területfejlesztési önkormányzati társulás
- 371 – Helyi nemzetiségi önkormányzat
- 372 – Helyi nemzetiségi önkormányzati költségvetési szerv
- 373 – Helyi nemzetiségi önkormányzatok társulása
- 381 – Költségvetési rend szerint gazdálkodó, központi költségvetési körbe tartozó szerv
- 382 – Költségvetési rend szerint gazdálkodó, önkormányzati költségvetési körbe tartozó szerv
III. Nonprofit és egyéb nem nyereségérdekelt szervezet
- 515 – Országos sportági szakszövetség
- 516 – Egyéb sportszövetség
- 517 – Egyéb szövetség
- 519 – Egyesület jogi személyiséggel rendelkező szervezeti egysége
- 521 – Sportegyesület
- 525 – Vallási egyesület
- 528 – Nemzetiségi egyesület
- 529 – Egyéb egyesület
- 551 – Bevett egyház
- 552 – Bevett egyház elsődlegesen közfeladatot ellátó belső egyházi jogi személye
- 555 – Bevett egyház elsődlegesen vallási tevékenységet végző belső egyházi jogi személye
- 556 – Bejegyzett egyház
- 557 – Nyilvántartásba vett egyház
- 558 – Bejegyzett egyház és Nyilvántartásba vett egyház belső egyházi jogi személye
- 559 – Egyéb egyházi szervezet
- 561 – Közalapítvány
- 562 – Közalapítvány önálló intézménye
- 563 – Egyéb alapítvány önálló intézménye
- 565 – Alapítvány jogi személyiséggel rendelkező szervezeti egysége
- 566 – Kormány által létrehozott alapítvány
- 569 – Egyéb alapítvány
- 591 – Egyesülés
- 599 – Egyéb, jogi személyiségű nonprofit szervezet
5. Az elszámolható és nem elszámolható költségek köre:
Elszámolható költségek köre:
- A létesítmény kivitelezéséhez közvetlenül kapcsolódó költségek.
- A kötelezően előírt nyilvánosság keretében a támogatás tényéről, összegéről szóló tájékoztató tábla kihelyezésének összege (támogatás és saját forrás összesen) maximum bruttó 50.000. Ft.
ÁFA levonási jog:
- Amennyiben a Támogatást igénylő a beruházás, illetve a beruházás hasznosítása során általános forgalmi adó levonására nem jogosult, akkor a támogatás számításának alapja a projekt ÁFA-val növelt, bruttó összköltsége, azaz a projekt költségvetését bruttó módon kell megterveznie.
- Amennyiben a Támogatást igénylő ÁFA adóalany, vagy még nem ÁFA adóalany, de a beruházás, illetve a beruházás hasznosításával azzá válik és az általános forgalmi adó levonására jogosult, akkor a támogatás alapja a projekt költségének levonható ÁFA nélkül számított nettó összköltsége.
- Amennyiben a Támogatást igénylő alanya az Áfa törvénynek, a támogatási kérelemben megjelölt, támogatásból finanszírozott tevékenységekkel kapcsolatban felmerült költségeire vonatkozóan tételes elkülönítéssel állapítja meg a levonható és a le nem vonható áfa összegét. Az elszámolásnál a tételes elkülönítés alapján megállapított le nem vonható áfa összeg kerülhet figyelembevételre.
- Amennyiben a Támogatást igénylő alanya az Áfa törvénynek, a támogatási kérelemben megjelölt, támogatásból finanszírozott tevékenységekkel kapcsolatban felmerült költségeire vonatkozóan arányosítással állapítja meg a levonható és a le nem vonható áfa összegét. Az elszámolásnál az arányosítás számítását mellékelni kell. Az arányosítás alapján megállapított le nem vonható áfa összeg vehető figyelembe.
Az elszámolható költségek struktúrája:
Költségkategória megnevezése | *%-os korlát |
I. Működési kiadások | |
1. Anyagköltség | |
2. Igénybevett szolgáltatások | |
Szállítás, tárolás-raktározás | |
Bérleti díjak (pl. eszköz-, gépbérlet, terembérlet) | |
Jogi, ügyvédi, közjegyzői szolgáltatás | |
Könyvviteli szolgáltatás, könyvvizsgálat | 0,5 % |
Közbeszerzési költségek | 1 % |
Egyéb szakértői szolgáltatás | |
Projektmenedzsment költség | 2,5 % |
Hatósági díjak, engedélyek | 2 % |
3. Személyi jellegű költségek | 2,5 % |
Bérköltség | |
Személyi jellegű egyéb kifizetések | |
Bérjárulékok | |
Munkaadókat terhelő járulékok és szociális hozzájárulási adó | |
II. Felhalmozási kiadások | |
Építési beruházások | |
Építés, helyiségek kialakítása, területelőkészítés | |
Eszközbeszerzés | |
Egyéb beruházáshoz kapcsolódó költségek | |
Tervezés (pl. engedélyes, kivitelezési tervek, vázlattervek, létesítménytervek) | 5 % |
Műszaki ellenőri szolgáltatás | 1% |
Üzembe helyezési munkák (mérnöki szolgáltatások, amennyiben az aktiváláshoz szükségesek) | 2 % |
Immateriális javak | |
Szellemi termékek felhasználási joga, licencek | |
Szellemi termékek beszerzése (szoftvertermékek, formatervezési minta, szabadalom stb.) |
* %-os korlát: Az egyes költségsorok tekintetében megállapított százalékos korlátok a Projekt teljes költségére vonatkozóan (támogatás és saját forrás) kerülnek számításra.
Piaci ár alátámasztása:
Minden nettó 1.000.000 Ft feletti beszerzés esetében szükséges a piaci árat igazolni legalább három darab érvényes, egymástól és a Kedvezményezettől független, azonos tárgyú, összehasonlítható, érvényes árajánlattal.
Az árajánlatnak tartalmaznia kell legalább:
- az ajánlattevő megnevezését, aláírását,
- az ajánlat tárgyának megnevezését, műszaki paramétereit, szakmai jellemzőit,
- az ajánlat kiállításának dátumát,
- az egységárat, a nettó árat, az áfát és a bruttó árat.
Elektronikus, e-mailben történő árajánlat esetén is jól behatárolható módon érvényesülnie kell ezeknek a paramétereknek.
A nyílt kereskedelmi forgalomban beszerezhető eszközök és szolgáltatások esetén az írásos ajánlat kiváltható nyilvánosan közzétett árajánlatok bemutatásával (pl.: forgalmazó cégek honlapja, ár-összehasonlító oldalak). Ebben az esetben a beszerzés dokumentálása elektronikusan történik (pl.: online felületekről dátummal ellátott képernyőkép mentéssel – 3 darab). Az alátámasztó dokumentumokból (árajánlatok, kimutatások) egyértelműen megállapíthatónak kell lenniük a beszerzés műszaki-szakmai paramétereinek.
Tárgyát tekintve mentes a piaci ár igazolása alól:
- közüzemi szolgáltatások költsége és díja,
- hatósági díjak, adók, közterhek,
- helyi és helyközi utazás szabott áras szolgáltatásai,
- jogszabály által biztosított kizárólagosság alapján végzett szolgáltatások.
A piaci ár igazolása a Támogatási kérelem benyújtásához nem szükséges, a nyertes Támogatási kérelem esetében a beszámoló benyújtásakor, a beszámoló elfogadása érdekében kell igazolni.
Nem elszámolható költségek köre:
- Saját teljesítés saját forrás (önrész) terhére sem számolható el. A saját teljesítés alatt az egyes beruházási, szolgáltatási vagy egyéb tevékenységek saját kivitelezésben történő megvalósítása értendő, amelyek nem harmadik személyektől kerülnek beszerzésre. Olyan tevékenységek ezek, melyeket a Támogatást igénylő a saját szervezetén belül, külső résztvevők/beszállítók/partnerek bevonása nélkül el tud végezni, különösen a térítés nélkül végzett önkéntes munka és a felajánlás (adomány), kivéve személyi jellegű költség.
- A Programban rezsi, üzemeltetési költségek (pl. havi területi bérleti díj, szemétszállítási díj) nem számolhatók el.
- Az üzemeltetéshez, karbantartáshoz szükséges eszközök nem elszámolhatóak.
- A létesítendő asztalitenisz-terem helyszínéül szolgáló ingatlan bérleti díja vagy az ingatlanvásárlás költsége nem elszámolható.
- A Program marketingkommunikációs tevékenységet, honlapot, sajtómegjelenést pénzügyileg nem támogat.
- Nem számolható el költség nem független ajánlattevő által kiállított bizonylat alapján. Nem független az az ajánlattevő, amelyben a támogatást igénylő, illetve kedvezményezett vagy tulajdonosa (irányító vagy felügyeleti szerve), annak tagja, a szervezet nevében nyilatkozattételre, képviseletre jogosult személy, ezen személy Ptk. 8:1. § (1) bekezdés 2. pontja szerinti hozzátartozója, tulajdonosi, fenntartói, vagyonkezelői, irányítási, képviseleti, munkáltatói, vagy kinevezési jogokat gyakorol, vagy fordítva, amely olyan szállítótól származik, amelynek tulajdonosa (irányító vagy felügyeleti szerve), annak tagja, a szervezet nevében nyilatkozattételre, képviseletre jogosult személy, ezen személy Ptk. 8:1. § (1) bekezdés 2. pontja szerinti hozzátartozója a kedvezményezett szervezetében vagy a másik ajánlattevő szervezetében tulajdonosi, fenntartói, vagyonkezelői, irányítási, képviseleti, munkáltatói vagy kinevezési jogokat gyakorol. Nem független továbbá az ajánlattevő, ha a támogatást igénylő, illetve kedvezményezett vagy másik ajánlattevő vonatkozásában partnernek vagy kapcsolt vállalkozásnak minősül. Nem független ajánlattevőnek minősül különösen a helyi önkormányzat 100 %-os tulajdonában álló gazdasági társaság.
6. Támogatási kérelem benyújtása:
A Támogatási kérelem benyújtása a Támogató részéről az Aktív- és Ökoturisztikai Fejlesztési Központ Nonprofit Korlátolt Felelősségű Társaság (a továbbiakban: AÖFK) által működtetett Operatív Támogatáskezelő és Támogatásellenőrző Rendszer (a továbbiakban: OTTER) felületén keresztül történik, az otter.aofk.hu oldalon.
A Támogatási kérelem benyújtása az OTTER felületen történő regisztrációt és annak AÖFK általi jóváhagyását követően, a benyújtási határidőig a Támogatási kérelem teljes körű kitöltésével és a kötelezően előírt dokumentumok csatolásával lehetséges.
A már elfogadott regisztrációval rendelkező szervezetek esetén nem szükséges új regisztrációs folyamat megindítása.
A beadási határidő napján és az azt megelőző két napon az OTTER felületen új regisztráció kezdeményezése nem lehetséges.
A határidő lejárta után kérelem benyújtása nem lehetséges.
A Felhívásban előírt formai és tartalmi követelményeknek nem megfelelő Támogatási kérelem elutasítható, vagy ha a hibák, hiányosságok olyan jellegűek, hogy azok a hiánypótlás során pótolhatók, a támogatást igénylő hiánypótlásra szólítható fel.
7. A Támogatási kérelem részeként benyújtandó dokumentumok:
- A fejlesztéssel érintett megvalósítási helyszín(ek) 30 napnál nem régebbi tulajdoni lapja az asztalitenisz terem tervezett helyszínéről („nem hiteles szemle típusú”).
- Bérelt terület esetében a tulajdoni lap mellett bérleti szerződés benyújtása is szükséges vagy legalább előszerződés, amely megkötésének feltétele a támogatás pozitív elbírálása.
- Idegen tulajdonon megvalósuló fejlesztés esetén tulajdonosi hozzájárulás (amennyiben vagyonkezelt területen a vagyonkezelő – a tulajdonos felhatalmazása alapján – a tulajdonos nevében a fejlesztéshez való hozzájárulás tárgyában eljárhat, vagyonkezelői hozzájárulás) a fejlesztés megvalósításának támogatása és a kötelező 5 éves fenntartási időszakban az üzemeltetéshez való hozzájárulás tárgyában.
- A helyi önkormányzatok és annak tulajdonában/fenntartásában álló szervezetek esetében az önkormányzat támogató döntésének, valamint a saját forrás rendelkezésre állásáról szóló képviselő-testületi döntés kivonatának benyújtása.
- A projekt műszaki-szakmai bemutatása, költségvetéssel (legalább 1 darab indikatív árajánlat) alátámasztott munkanem részletezettségű tervdokumentáció benyújtásával.
- A megvalósítási helyszínként szolgáló ingatlan jelenlegi állapotát bemutató fotódokumentáció benyújtása (legalább 5 darab fénykép, amelyen jól látható a beltér és a kiszolgáló létesítmények is).
- Támogatást igénylő létesítő okirata (pl. alapító okirat, képviselő-testületi alakuló ülés jegyzőkönyvi kivonata, alapszabály, társasági szerződés).
- Támogatást igénylő nyilvántartásba vételének igazolása (pl. cégbírósági bejegyzés, civil szervezetek nyilvántartása, törzskönyvi nyilvántartás).
- Támogatást igénylő képviseletében aláírásra jogosult személy(ek) 90 napnál nem régebbi aláírási címpéldánya, vagy ha a benyújtott dokumentum kiállításának dátuma régebbi, mint a támogatási igény benyújtásától számított 90 nap, a címpéldány mellett 30 napnál nem régebbi nyilatkozatot szükséges benyújtani, miszerint az aláírási címpéldányon szereplő adatokban változás nem történt.
8. A Támogatási kérelem elbírálása, a támogatás biztosítása:
Egy település közigazgatási területén csak egy támogatási kérelem részesülhet támogatásban. Egy támogatást igénylő csak egy kérelmet nyújthat be. A Támogatási kérelemben csak egy megvalósítási helyszín jelölhető meg.
A beérkezett Támogatási kérelmek együttesen kerülnek elbírálásra. A beérkezés dátuma nem befolyásolja a döntést. A támogatási feltételek teljesítése nem jelent automatikus támogatási jogosultságot.
A kérelem elbírálásakor előnyt jelenthet, ha a megvalósítási helyszín köznevelési intézmény közelében található, amely így bővíti a felhasználói célcsoportot és a mindennapos testnevelés infrastrukturális igényeit is ki tudja szolgálni.
A Támogatási kérelem elbírálása során a Támogató helyszíni ellenőrzést tehet.
9. A támogatás biztosításának egyéb feltételei:
- A Támogatást igénylő asztalitenisz terem kialakítására alkalmas saját, bérelt vagy vagyonkezelt ingatlannal (megvalósítási helyszín) rendelkezik.
- Támogatást igénylő vállalja, hogy jól látható helyre a támogatás tényéről, összegéről szóló tájékoztató táblát helyez ki a pénzügyi és szakmai beszámoló elfogadásától számított legalább 5 éves időtartamig (a továbbiakban: fenntartási időszak). Az elkészült létesítményben az Aktív Magyarország arculati követelményei szerinti logót 1 helyen szükséges feltüntetni. A kötelező tájékoztatás elemeit és az Aktív Magyarország logót az Arculati kézikönyv tartalmazza. Az Arculati kézikönyv az OTTER felületen keresztül, a Program fül alatt érhető el.
- A Támogatást igénylő vállalja, hogy az elkészült létesítmény átadására sajtónyilvános eseményt szervez, és arról tájékoztatja a Támogatót a kommunikacio@aofk.hu címen, és jól látható helyre a támogatás tényéről, összegéről szóló tájékoztató táblát helyez ki az 5 éves fenntartási időszak végéig.
- A Támogatást igénylő vállalja, hogy az 5 éves fenntartási időszak alatt a létesítményt használók által nyilvánosan elérhető foglalási rendszert működtet.
- A Támogatást igénylő vállalja, hogy az 5 éves fenntartási időszak alatt hetente legalább 6 napon, legalább napi 8 órában nyitva tart, és biztosítja a terem asztalitenisz céljára történő használatát.
- Amennyiben a Támogatást igénylő helyi önkormányzat, annak tulajdonában/fenntartásában álló szervezet, helyi önkormányzat 100%-os tulajdonában álló gazdasági társaság, vagy kedvezményezett településnek minősül, úgy vállalja, hogy az 5 éves fenntartási időszak alatt hetente legalább 6 napon, legalább napi 3 órában ingyenes asztalitenisz céljára történő használatot biztosít iskoláskorúak (általános iskolai és középiskolai tanulók), vagy nyugdíjasok, vagy fogyatékkal élők számára.
- A Támogatást igénylő vállalja, hogy az 5 éves fenntartási időszak alatt évente legalább 4 alkalommal szervez ingyenes asztalitenisz rendezvényt vagy közösségi asztalitenisz programot az asztalitenisz teremben, amelyről az éves fenntartási jelentésben köteles beszámolni.
- A fenntartási, üzemeltetési kiadásokat a Támogatást igénylő a Támogatási kérelem benyújtásakor vállalja.
10. Fenntartási időszak, üzemeltetési feltételek:
A Támogató által megbízott szakmai ellenőr az 5 éves fenntartási időszakon belül bármikor, de legalább évente ellenőrzést végezhet a megvalósítási helyszínen.
11. Pénzügyi elszámolás:
Támogatást igénylő a támogatással való elszámolás során köteles igazolni, hogy a vállalt saját forrást is a támogatott tevékenység megvalósítására fordítja. Nem képezi a saját forrás részét a megvalósítási helyszín értéke, tehát az épület, amiben a terem kialakításra kerül.
A támogatás keretében záró pénzügyi elszámolás és szakmai beszámoló formájában egyszeri elszámolásra van lehetőség.
Az elszámolásra vonatkozó szabályokat a szakmai beszámoló és részletes pénzügyi elszámolás, tartalmi és formai követelményekről szóló Útmutató tartalmazza, amely az OTTER felületen keresztül, a Program fül alatt elérhető.
12. Az Országos Asztalitenisz-terem Fejlesztési Program 2025 időrendje, határidői:
Támogatási kérelem benyújtási időszak kezdő napja | Regisztrációs határidő | Benyújtási határidő | Megvalósítási időszak legkorábbi kezdő dátuma | Megvalósítási időszak legkésőbbi záró dátuma | Beszámoló benyújtásának határideje |
2025. április 22. | 2025. május 14. 16:00 óra | 2025. május 16. 16:00 óra | 2025. április 14. | 2025. december 31. | Megvalósítás záró dátumától számított 2 hónap |
A Támogató fenntartja a jogot, hogy jelen Felhívást indokolt esetben módosítsa, felfüggessze vagy visszavonja, melyről közleményt tesz közzé. A Felhívás visszavonása esetén az eljárást eredménytelennek nyilvánítja.
13. Kapcsolattartás:
Pénzügyi, jogi, valamint a Támogatási kérelem benyújtásával kapcsolatos kérdés esetén a tamogatas@aofk.hu elérhetőségen tud tájékozódni.
A felhívás ide kattintva letölthető.