Így bringázik Magyarország 2025 – bemutatták a legújabb kerékpáros kutatás eredményét
Az „Így bringázik Magyarország 2025” című reprezentatív felmérést az Aktív Magyarországért Felelős Államtitkárság támogatásával a Magyar Kerékpárosklub megbízásából az Idea Intézet készítette 3000 ember online megkérdezésével. A kutatás 2018 óta vizsgálja a hazai kerékpározási szokásokat, motivációkat és a bringázás társadalmi megítélését.
A felmérés szerint a felnőttek ötöde napi, további több mint harmada heti rendszerességgel kerékpározik. A nők 69 százaléka nyilatkozta, hogy kedvezőbb körülmények – például jobb infrastruktúra, biztonságos tárolás és kulturáltabb közlekedés – mellett gyakrabban ülne biciklire. A válaszadók közel fele támogatná a forgalomcsökkentő intézkedéseket a gyalogosok és kerékpárosok védelmében, és minden második bringás szerint az államnak és az önkormányzatoknak többet kellene költeniük a kerékpározás fejlesztésére.
A felmérés eredményeit ismertető szerdai budapesti sajtótájékoztatón az MTI összefoglalója szerint Révész Máriusz aktív Magyarországért felelős államtitkár elmondta: a tapasztalat az, hogy ahol megépül a biztonságos kerékpáros infrastruktúra, azt igénybe is veszik a kerékpárosok. Óriási potenciál van a kerékpározás más közlekedési eszközzel való kombinációjában, sokat jelentene a nagy vasútállomások mellett a biztonságos kerékpártárolás megteremtése – hangsúlyozta, jelezve, hogy vidéken erre egyre több helyen van lehetőség, de a nagy budapesti pályaudvarok, megállók, buszpályaudvarok környékén még van tennivaló. Az államtitkár beszélt az elektromos kerékpárokról is, amelyek száma bár nő, de – magas áruk miatt – lassabban, mint Nyugat-Európában, továbbá hangsúlyozta azt is, hogy nem autóközlekedésre kell optimalizálni a városokat.

Kürti Gábor, a Magyar Kerékpárosklub elnöke felhívta a figyelmet a kerékpárosok számának csökkenésére. Szerinte ehhez sok minden hozzájárult; példaként említette az agglomerációs közlekedés költségének jelentős csökkentését. Az elektromos kerékpárokkal kapcsolatban kiemelte: örül az elterjedésüknek, mert az „kinyitja” a lehetőségeket korosztályban, terepviszonyokban és távolságban is. Hozzátette, hogy a kerékpározásra mára tömegigény van, és a politikai támogatás is megvan már, de szükség van a források növelésére is.
Molnár Péter, az Idea Intézet vezető kutatója elmondta, a felmérésben a válaszadók 60 százaléka (országos viszonylatban mintegy 4,5 millió ember) jelölte be azt, hogy az elmúlt egy évben kerékpározott; 50 százalékuk kifejezetten rendszeresen, hetente többször is kerékpárra száll. A válaszadók szerint a kerékpározás népszerűségét növelné a közlekedés körülményeinek javulása.
A kerékpárosklub összefoglalója szerint a férfiak és a nők között hasonló arányban vannak azok, akik szinte napi gyakorisággal kerékpároznak. A kerékpár közlekedési célú használata a kisebb városokban a legelterjedtebb, és az átlagosnál gyakoribb a legidősebbek és az alapfokú iskolai végzettséggel rendelkezők körében is. A felmérés szerint a hetente kerékpározók több mint fele, a teljes népesség 16 százaléka kerékpározna többet, ha jobbak lennének a körülmények.
A Magyar Kerékpáros Klub elemző összefoglalója megtekinthető az alábbi linken, a kutatás eredményei pedig letölthetők pdf formátumban a következő hivatkozáson: Így bringázik Magyarország 2025


