Országos Sítanpálya-építési Program 2025

A Miniszterelnökség aktív Magyarországért felelős államtitkára (a továbbiakban: Támogató) a Síoktatók Magyarországi Szövetsége (a továbbiakban: SMSZ) bevonásával 2025. évre kiírja az Országos Sítanpálya -építési Programot (a továbbiakban: Program).

A Program célja, hogy olyan magyarországi településen, ahol még nem található műanyag borítású üzemelő sítanpálya, megfelelő szakmai szempontok szerint tervezett, és megfelelő szaktudással üzemeltetett műanyag borítású sítanpályák (a továbbiakban: sítanpálya) létesüljenek.

Jelen Felhívás keretében kizárólag Budapest közigazgatási területén kívüli megvalósítási helyszínek támogathatóak. A megvalósítási helyszínnel kapcsolatban a Támogató elvárása, hogy a létesítmény nyilvánosan elérhető, könnyen megközelíthető, közforgalom számára nyitva álló területen kerüljön kialakításra.

1. Azon új építésű sítanpálya megvalósítása támogatható, amely:
  1. megvalósítási helyszínének közúton számított 30 kilométeres sugarú körzetében nem található más szervezet vagy vállalkozás által üzemeltetett, műanyag borítású sítanpálya,
  2. szélessége minimum 10 méter, amelybe a felvonó nyomvonala, valamint a pálya és a felvonó közötti biztonsági sáv minimum 1,6 méteres szélessége nem számít bele,
  3. terepegyenetlenségektől mentes lejtője minimum 45 méter hosszú és ezen felül a tanpálya tetején vízszintes, legalább 5 méter hosszú liftkiszálló és induló hely, a pálya alján minimum 8 méter hosszú kifutó található,
  4. felvonóval és pályavilágítással ellátott, a lift használatára vonatkozó biztonsági előírások és a pálya kialakítására vonatkozó balesetvédelmi előírások megfelelnek a Felhívás részét képező 1. számú mellékletben foglaltaknak,
  5. legalább 45 m2 hasznos alapterületű kiszolgáló épülettel rendelkezik, melyben öltöző, mosdó és kölcsönző kap helyet.
2. A támogatás forrása, mértéke, intenzitása:

A támogatás Magyarország 2025. évi központi költségvetésének terhére, hazai finanszírozásból kerül biztosításra. A támogatás vissza nem térítendő, egy összegben, előlegként kerül folyósításra.

Az igényelhető támogatás összege típusonként:

  1. A sítanpálya támogatás összege legfeljebb 19 millió forint, amennyiben a sítanpálya természetes dombon épül és a műszaki paraméterek szerinti kialakításához csak kis mértékű (100 m³ alatti) földmunka szükséges.
  2. A sítanpálya támogatás összege legfeljebb 25 millió forint, amennyiben a sítanpálya épített dombon épül és a műszaki paraméterek szerinti kialakításához nagy mértékű (100 m³ feletti) földmunka, vagy egyéb építmény (pl. állványzat) szükséges.

A támogatási intenzitása:

Helyszínenként az összköltség (támogatási összeg és saját forrás) legfeljebb 35%-át finanszírozza a Támogató a meghatározott támogatási összegek mértékéig.

A Támogatást igénylő a támogatással való elszámolás során köteles igazolni, hogy a vállalt saját forrást is a projekt megvalósítására fordítja. Nem képezi a saját forrás részét a megvalósítási helyszín értéke, ahol a sítanpálya létesül.

Egy Támogatást igénylő egy megvalósítási helyszínre adhat be Támogatási kérelmet.

A jelen Felhívás alapján nyújtott támogatás csekély összegű támogatásnak minősül, amelyet kizárólag az Európai Unió működéséről szóló szerződés 107. és 108. cikkének a csekély összegű támogatásokra való alkalmazásáról szóló 2023. december 13-i (EU) 2023/2831 bizottsági rendelet (a továbbiakban: általános de minimis rendelet) szabályai alapján lehet nyújtani.

Az egy és ugyanazon vállalkozásnak minősülő vállalkozások részére az általános de minimis rendelet hatálya alá tartozó, Magyarországon odaítélt általános csekély összegű támogatás bruttó támogatástartalma bármely három év során nem haladhatja meg a 300.000 eurónak megfelelő forintösszeget, figyelembe véve az általános de minimis rendelet 3. cikkének (8) és (9) bekezdését is, amelyek fúzió, felvásárlás és szétválás esetére tartalmaznak további rendelkezéseket.

A kedvezményezett vállalkozásnak az általános de minimis rendelet 7. cikkének (4) bekezdése figyelembevételével – az ott meghatározott feltételek teljesítésének megállapítására alkalmas módon – nyilatkoznia kell a részére a támogatás odaítélését megelőző három év (háromszor háromszázhatvanöt nap) során nyújtott csekély összegű támogatások támogatástartalmáról.

A támogatást nyújtó a kedvezményezettnek az általános de minimis rendelet 7. cikk (4) bekezdésével összhangban igazolást állít ki a támogatás összegéről bruttó támogatási egyenértékben kifejezve, és annak csekély összegű jellegéről, közvetlenül utalva az általános de minimis rendeletre.

A támogatás euró és forint közötti átváltásánál az európai uniós versenyjogi értelemben vett állami támogatásokkal kapcsolatos eljárásról és a regionális támogatási térképről szóló 37/2011. (III. 22.) Korm. rendelet 35. § (1) bekezdése alapján kell eljárni.

Nem nyújtható általános csekély összegű (de minimis) támogatás az általános de minimis rendelet 1. cikk (1) bekezdése szerint:

  1. az 1379/2013/EU rendelet 5. cikkének a) és b) pontjában meghatározott halászati és akvakultúra-termékek elsődleges előállításával foglalkozó vállalkozásoknak,
  2. az 1379/2013/EU rendelet 5. cikkének a) és b) pontjában meghatározott a halászati és akvakultúra-termékek feldolgozása és forgalmazása területén működő vállalkozásoknak, amennyiben a támogatás összegét a piacon vásárolt vagy forgalomba hozott termékek ára vagy mennyisége alapján határozzák meg;
  3. a mezőgazdasági termékek elsődleges termelésével foglalkozó vállalkozásoknak,
  4. a mezőgazdasági termékek feldolgozásával és forgalmazásával foglalkozó vállalkozásoknak, a következő esetekben:
  1. amennyiben a támogatás összege az elsődleges termelőktől beszerzett vagy az érintett vállalkozások által forgalmazott ilyen termékek ára vagy mennyisége alapján kerül rögzítésre;
  2. amennyiben a támogatás feltétele az elsődleges termelőknek történő teljes vagy részleges továbbadás;

e. a harmadik országokba vagy tagállamokba irányuló exporttal kapcsolatos tevékenységekhez, nevezetesen az exportált mennyiségekhez, az értékesítési hálózat kialakításához és működtetéséhez vagy az exporttevékenységgel összefüggésben felmerülő egyéb folyó kiadásokhoz;
f. az importáruval szemben belföldi áru használatához kötött támogatás esetében.

Amennyiben egy vállalkozás az általános de minimis rendelet 1. cikke (1) bekezdés a-d) pontokban említett halászati és mezőgazdasági ágazatokban, valamint az általános de minimis rendelet hatálya alá tartozó ágazatokban egyaránt végez tevékenységet, az általános de minimis rendelet szabályait kizárólag ez utóbbi ágazatokban nyújtott támogatásokra kell alkalmazni, feltéve, hogy a kedvezményezett a tevékenységek szétválasztása vagy a költségek megkülönböztetése által biztosítja, hogy az általános de minimis rendelet hatálya alól kizárt ágazatokban végzett tevékenységek nem részesülnek az általános de minimis rendelet szerinti csekély összegű támogatásban.

A támogatás, az (EU) 2023/2832 bizottsági rendelet alapján nyújtott támogatás kivételével, más csekély összegű támogatásokról szóló rendeletek alapján nyújtott csekély összegű támogatással 300.000 eurónak megfelelő forintösszegig halmozható.

Az általános csekély összegű támogatás halmozható azonos elszámolható költségek vonatkozásában vagy azonos kockázatfinanszírozási célú intézkedés vonatkozásában nyújtott állami támogatással, ha a halmozás következtében az odaítélt támogatások nem lépik túl bármely csoportmentességi rendeletben vagy a Bizottság által elfogadott határozatban az egyes esetek meghatározott körülményeire vonatkozóan rögzített maximális intenzitást vagy összeget.

A több részletben fizetendő támogatást az odaítélése időpontjában érvényes értékére kell diszkontálni. A diszkontálás céljára és a bruttó támogatástartalom kiszámításához az odaítélés idején érvényes referenciarátát kell alkalmazni.

A támogatáshoz kapcsolódó iratokat az odaítélést követő 10 évig meg kell őrizni, és a támogatást nyújtó ilyen irányú felhívása esetén a kedvezményezett köteles azokat bemutatni. A csekély összegű támogatási jogcímen nyújtott támogatásokról az Európai Bizottság kérésére 20 munkanapon belül információt kell szolgáltatni.

3. A Támogatást igénylők köre:

Jelen Támogatási konstrukció keretében kizárólag a következő gazdálkodási formakódok fogadhatóak el:

I.  Jogi személyiségű- és Jogi személyiség nélküli vállalkozás, Nonprofit gazdasági társaság és Egyéb gazdasági szervezet esetében

  • 113 – Korlátolt felelősségű társaság
  • 114 – Részvénytársaság
  • 116 – Közkereseti társaság
  • 117 – Betéti Társaság
  • 228 – Egyéni cég
  • 231 – Egyéni vállalkozó
  • 572 – Nonprofit korlátolt felelősségű társaság
  • 573 – Nonprofit részvénytársaság
  • 575 – Nonprofit közkereseti társaság
  • 576 – Nonprofit betéti társaság

II.  Költségvetési- és költségvetési rend szerint gazdálkodó szervek esetében

  • 311 – Központi költségvetési irányító szerv
  • 312 – Központi költségvetési szerv
  • 321 – Helyi önkormányzat
  • 322 – Helyi önkormányzati költségvetési szerv
  • 325 – Önkormányzati hivatal (költségvetési szerv)
  • 327 – Helyi önkormányzatok társulása
  • 328 – Területfejlesztési önkormányzati társulás
  • 371 – Helyi nemzetiségi önkormányzat
  • 372 – Helyi nemzetiségi önkormányzati költségvetési szerv
  • 373 – Helyi nemzetiségi önkormányzatok társulása
  • 381 – Költségvetési rend szerint gazdálkodó, központi költségvetési körbe tartozó szerv
  • 382 – Költségvetési rend szerint gazdálkodó, önkormányzati költségvetési körbe tartozó szerv

III. Nonprofit és egyéb nem nyereségérdekelt szervezet

  • 515 – Országos sportági szakszövetség
  • 516 – Egyéb sportszövetség
  • 517 – Egyéb szövetség
  • 519 – Egyesület jogi személyiséggel rendelkező szervezeti egysége
  • 521 – Sportegyesület
  • 525 – Vallási egyesület
  • 528 – Nemzetiségi egyesület
  • 529 – Egyéb egyesület
  • 551 – Bevett egyház
  • 552 – Bevett egyház elsődlegesen közfeladatot ellátó belső egyházi jogi személye
  • 555 – Bevett egyház elsődlegesen vallási tevékenységet végző belső egyházi jogi személye
  • 556 – Bejegyzett egyház
  • 557 – Nyilvántartásba vett egyház
  • 558 – Bejegyzett egyház és Nyilvántartásba vett egyház belső egyházi jogi személye
  • 559 – Egyéb egyházi szervezet
  • 561 – Közalapítvány
  • 562 – Közalapítvány önálló intézménye
  • 563 – Egyéb alapítvány önálló intézménye
  • 565 – Alapítvány jogi személyiséggel rendelkező szervezeti egysége
  • 566 – Kormány által létrehozott alapítvány
  • 569 – Egyéb alapítvány
  • 591 – Egyesülés
  • 599 – Egyéb, jogi személyiségű nonprofit szervezet
4. Az elszámolható és nem elszámolható költségek köre:

4.1 Elszámolható költségek köre:

a. A Program keretein belül csak a létesítmény építéséhez és működtetéséhez közvetlenül kapcsolódó költségek számolhatóak el az alábbi felsorolás szerint:

  • Területelőkészítés a sítanpálya alapjának meglévő vagy kialakításra kerülő dombon történő megépítéséhez, tereprendezés a műszaki leírásban (Felhívás 1. sz. melléklete) megadott paraméterek szerinti lejtő kialakításához, valamint vízelvezetés megoldása
  • A műanyag csúszófelület beszerzése és installálása
  • Felvonó vásárlása, telepítése (alacsony kötélvezetéses sífelvonó, vagy futószalagos felvonó)
  • Pályavilágítás az 1. számú mellékletben lévő műszaki leírásban foglaltak szerinti kiépítése
  • Balesetvédelem kialakítása (az 1. számú mellékletben lévő műszaki leírásban foglaltak szerint)
  • Legalább 45 m2 hasznos alapterületű kiszolgáló épület építése, használati cél szerinti berendezéseinek, eszközeinek beszerzése (öltöző, mosdó, tárolási eszközök a kölcsönzőbe)
  • Kölcsönözhető sí-, és snowboardfelszerelés beszerzése a kölcsönzőbe,
  • Az elszámolható költségek struktúrája elnevezésű táblában felsorolt költségek

b. A Programban tárgyi eszköz elszámolására akkor van lehetőség, amennyiben az az eszköz a Program céljának teljesítéséhez szükséges és azzal arányos, nem túlzó mértékű, a létesítmény szokásos működésének részét képező biztonsági eszköz, pl. kerítés, háló, szivacspárna, szalmabála, padlószőnyeg, csúszásgátló borítások.

c. Amennyiben a fakivágás a sítanpálya nyomvonaláról elengedhetetlen, a kivágott fa pótlása kötelező, annak költsége elszámolható.

d. A kötelezően előírt nyilvánosság keretében a támogatás tényéről, összegéről szóló tájékoztató tábla kihelyezésének összege (támogatás és saját forrás összesen) maximum bruttó 50.000 Ft.

e. Azon Támogatási kérelem esetében, ahol a projekt költsége (igényelt támogatás és sajátforrás összesen) eléri az 50.000.000,- Ft-ot, kötelező könyvvizsgálatot lefolytatni, amely során a könyvvizsgáló az elszámolás alapjául szolgáló dokumentumokat tételesen megvizsgálja, és nyilatkozatban igazolja, hogy azok megfelelnek a hatályos számviteli előírásoknak. A támogatói előírást a Támogatói okirat részletezi. A Programban a könyvvizsgáló díja elszámolható költségnek minősül.

Támogatás esetén a megvalósítás kezdő napja és a Felhívás megjelenése közötti időszakban kizárólag tervezési költség számolható el, a Támogatást igénylő saját kockázatára, saját forrás terhére.

ÁFA levonási jog:

  1. Amennyiben a kedvezményezett a beruházás, illetve a beruházás hasznosítása során általános forgalmi adó levonására nem jogosult, akkor a támogatás számításának alapja a projekt ÁFA-val növelt, bruttó összköltsége, azaz a projekt költségvetését bruttó módon kell megterveznie.
  2. Amennyiben a kedvezményezett ÁFA adóalany, vagy még nem ÁFA adóalany, de a beruházás, illetve a beruházás hasznosításával azzá válik és az általános forgalmi adó levonására jogosult, akkor a támogatás alapja a projekt költségének levonható ÁFA nélkül számított nettó összköltsége.
  3. A támogatást igénylő alanya az Áfa törvénynek, a Támogatási kérelemben megjelölt, támogatásból finanszírozott tevékenységekkel kapcsolatban felmerült költségeire vonatkozóan tételes elkülönítéssel állapítja meg a levonható és a le nem vonható áfa összegét. Az elszámolásnál a tételes elkülönítés alapján megállapított le nem vonható áfa összeg kerülhet figyelembevételre
  4. A támogatást igénylő alanya az Áfa törvénynek, a Támogatási kérelemben megjelölt, támogatásból finanszírozott tevékenységekkel kapcsolatban felmerült költségeire vonatkozóan arányosítással állapítja meg a levonható és a le nem vonható áfa összegét. Az elszámolásnál az arányosítás számítását mellékelni kell. Az arányosítás alapján megállapított le nem vonható áfa összeg vehető figyelembe

Az elszámolható költségek struktúrája:

Költségkategória megnevezése*%-os korlát
I. Működési kiadások 
1. Anyagköltség 
2. Igénybevett szolgáltatások 
Szállítás, tárolás-raktározás 
Eszközök bérleti díja 
Jogi, ügyvédi, közjegyzői szolgáltatás 
Könyvviteli szolgáltatás, könyvvizsgálat0,5 %
Közbeszerzési költségek1 %
Egyéb szakértői szolgáltatás 
Projektmenedzsment költség2,5 %
Hatósági díjak, engedélyek2 %
3. Személyi jellegű költségek2,5 %
Bérköltség 
Személyi jellegű egyéb kifizetések 
Bérjárulékok 
Munkaadókat terhelő járulékok és szociális hozzájárulási adó 
II. Felhalmozási kiadások 
Építési beruházások 
Építés, helyiségek kialakítása, területelőkészítés 
Eszközbeszerzés 
Egyéb beruházáshoz kapcsolódó költségek 
Tervezés  (pl.  engedélyes,  kivitelezési  tervek,  vázlattervek, létesítménytervek)5 %
Műszaki ellenőri szolgáltatás1 %
Üzembe helyezési munkák (mérnöki szolgáltatások, amennyiben az aktiváláshoz szükségesek)2 %
Immateriális javak 
Szellemi termékek felhasználási joga, licencek 
Szellemi termékek beszerzése (szoftvertermékek, formatervezési minta, szabadalom stb.) 

* %-os korlát: Az egyes költségsorok tekintetében megállapított százalékos korlátok az összköltségre (támogatás és saját forrás) vonatkozóan kerülnek számításra.

4.2. Nem elszámolható költségek köre:

  1. Nem elszámolható költségnek minősül mindazon költség, amely nem kapcsolódik jelen Felhívás céljához és nem szerepel a 4.1. Elszámolható költségek köre pontban.
  2. Nem elszámolható költség továbbá, amely a támogatott tevékenység kezdő napjánál korábban, illetve a záró napjánál később teljesült, kivéve a tervezés és a könyvvizsgálat költsége. A teljesítés idejének megállapítása szempontjából a bizonylat alapjául szolgáló gazdasági esemény bekövetkezésének időpontja az irányadó.
  3. Saját teljesítés saját forrás (önrész) terhére sem számolható el. A saját teljesítés alatt az egyes beruházási, szolgáltatási vagy egyéb tevékenységek saját kivitelezésben történő megvalósítása értendő, amelyek nem harmadik személyektől kerülnek beszerzésre. Olyan tevékenységek ezek, melyeket a Támogatást igénylő a saját szervezetén belül külső résztvevők, beszállítók vagy partnerek bevonása nélkül el tud végezni, különösen a térítés nélkül végzett önkéntes munka és a felajánlás (adomány), kivéve személyi jellegű költség.
  4. Az üzemeltetéshez, karbantartáshoz szükséges eszközök nem elszámolhatóak.
  5. Bérleti díj vagy az ingatlan vásárlásának költsége nem elszámolható.
  6. A Program marketingkommunikációs tevékenységet, honlapot, sajtómegjelenést pénzügyileg nem támogat.
  7. A Programban rezsi, üzemeltetési költségek pl. havi területi bérleti díj, mobiltoalett bérleti díja, szemétszállítási díj nem számolhatók el. Az üzemeltetési kiadásokat a Támogatást igénylő a Támogatási kérelem benyújtásakor vállalja.
  8. Nem számolható el költség nem független ajánlattevő által kiállított bizonylat alapján. Nem független az az ajánlattevő, amelyben a támogatást igénylő, illetve kedvezményezett vagy tulajdonosa (irányító vagy felügyeleti szerve), annak tagja, a szervezet nevében nyilatkozattételre, képviseletre jogosult személy, ezen személy Ptk. 8:1. § (1) bekezdés 2. pontja szerinti hozzátartozója, tulajdonosi, fenntartói, vagyonkezelői, irányítási, képviseleti, munkáltatói, vagy kinevezési jogokat gyakorol, vagy fordítva, amely olyan szállítótól származik, amelynek tulajdonosa (irányító vagy felügyeleti szerve), annak tagja, a szervezet nevében nyilatkozattételre, képviseletre jogosult személy, ezen személy Ptk. 8:1. § (1) bekezdés 2. pontja szerinti hozzátartozója a kedvezményezett szervezetében vagy a másik ajánlattevő szervezetében tulajdonosi, fenntartói, vagyonkezelői, irányítási, képviseleti, munkáltatói vagy kinevezési jogokat gyakorol. Nem független továbbá az ajánlattevő, ha a támogatást igénylő, illetve kedvezményezett vagy másik ajánlattevő vonatkozásában partnernek vagy kapcsolt vállalkozásnak minősül. Nem független ajánlattevőnek minősül különösen a helyi önkormányzat 100 %-os tulajdonában álló gazdasági társaság.
5. Piaci ár alátámasztása:

Minden nettó 1.000.000 Ft feletti beszerzés esetében szükséges a piaci árat igazolni. Legalább három darab egymástól és a Kedvezményezettől független, azonos tárgyú, összehasonlítható, a szerződés tárgyát várhatóan teljesíteni képes ajánlattevőktől megkért érvényes árajánlat csatolása szükséges a szerződés vagy az írásban visszaigazolt megrendelő mellékleteként.

Amennyiben több ajánlattevőtől történik a beszerzése ugyanazon terméknek, abban az esetben a nyertes árajánlatadókon kívül további 2 ellenárajánlat igazolása szükséges.

Az árajánlatnak tartalmaznia kell legalább:

  • az ajánlattevő megnevezését, aláírását,
  • az ajánlat tárgyának megnevezését, műszaki paramétereit, szakmai jellemzőit,
  • az ajánlat kiállításának dátumát,
  • az egységárat, a nettó árat, az áfát és a bruttó árat.

Elektronikus, e-mailben történő árajánlat esetén is jól behatárolható módon érvényesülnie kell ezeknek a paramétereknek.

A nyílt kereskedelmi forgalomban beszerezhető eszközök és szolgáltatások esetén az írásos ajánlat kiváltható nyilvánosan közzétett árajánlatok bemutatásával (pl. forgalmazó cégek honlapja, szálláskereső portálok, ár-összehasonlító oldalak). Ebben az esetben a beszerzés dokumentálása elektronikusan történik (pl. online felületekről dátummal ellátott képernyőkép mentéssel – 3 darab). Az alátámasztó dokumentumokból (árajánlatok, kimutatások) egyértelműen megállapíthatónak kell lenniük a beszerzés műszaki-szakmai paramétereinek. A piaci ár igazolására a fentieken kívül beszerzés tárgyára vonatkozó, arra szakosodott szervezetek által végzett piackutatás, igazságügyi szakértő igénybevétele, vagy szakmai kamarák által

ajánlott díjszabások alapján is van lehetőség.

Tárgyát tekintve mentes a piaci ár igazolása alól:

  • közüzemi szolgáltatások költsége és díja,
  • hatósági díjak, adók, közterhek,
  • helyi és helyközi utazás szabott áras szolgáltatásai, útiköltség,
  • jogszabály által biztosított kizárólagosság alapján végzett szolgáltatások.

A piaci ár igazolása a Támogatási kérelem benyújtásához nem szükséges, a Támogatói okirattal rendelkező Kedvezményezettek esetében a beszámoló benyújtásakor, a beszámoló elfogadása érdekében kell igazolni.

6. Támogatási kérelem benyújtása:

A Támogatási kérelem benyújtása a Támogató részéről lebonyolítói feladatokat ellátó Aktív- és Ökoturisztikai Fejlesztési Központ Nonprofit Korlátolt Felelősségű Társaság által üzemeltetett Operatív Támogatáskezelő és Támogatásellenőrző Rendszer (a továbbiakban: OTTER) felületén keresztül, az otter.aofk.hu oldalon történik. A Támogatási kérelem benyújtása az OTTER felületen történő regisztrációt és annak jóváhagyását követően, a benyújtási határidőig a Támogatási kérelem teljes körű kitöltésével és a kötelezően előírt dokumentumok csatolásával lehetséges. A már elfogadott regisztrációval rendelkező szervezetek esetén nem szükséges új regisztrációs folyamat megindítása. A beadási határidő napján és az azt megelőző napon az OTTER felületen új regisztráció kezdeményezése nem lehetséges. A határidő után benyújtott Támogatási kérelmek elfogadása nem lehetséges.

A Felhívásban előírt formai és tartalmi követelményeknek nem megfelelő Támogatási kérelem elutasítható, vagy ha a hibák, hiányosságok olyan jellegűek, hogy azok a hiánypótlás során pótolhatók, a támogatást igénylő hiánypótlásra kerül felszólításra.

7. A Támogatási kérelem elbírálása:

A beérkezett Támogatási kérelmek együttesen kerülnek elbírálásra. A beérkezés dátuma nem befolyásolja a döntést.

8. A támogatás biztosításának feltételei:
  1. A Támogatást igénylő sítanpálya kialakítására alkalmas saját vagy bérelt ingatlannal rendelkezik.
  2. Kedvezményezett a létesítmény kivitelezésének megkezdése előtt köteles megküldeni a kiviteli terveket a Támogató részére – a tamogatas@aofk.hu e-mail címen keresztül – jóváhagyás céljából. A projekt keretében csak a jóváhagyott tervek számolhatók el.
  3. Kedvezményezett a kivitelezés megkezdése előtt legalább 15 nappal köteles a kivitelezés megkezdéséről a Támogatót a tamogatas@aofk.hu e-mail címen tájékoztatni.
  4. A Támogatást igénylő vállalja, hogy olyan sítanpályát alakít ki, amely megfelel gyermekek és felnőttek kezdő és középhaladó szintű oktatási feltételeknek; kölcsönzőt üzemeltet, amelyben korszerű és karbantartott felszereléseket biztosít a vendégek számára, továbbá a vendégek fogadásához megfelelő méretű, tiszta, kulturált és elegendő ülőhellyel ellátott helyiséget biztosít.
  5. A Támogatást igénylő köteles a kivitelezés során műszaki ellenőrt igénybe venni, és az útmutatásai szerint eljárni.
  6. A Támogatást igénylő a kivitelezés során köteles a vonatkozó jogszabályi előírások szerint eljárni és a kivitelezést a kiírás mellékletét képező műszaki leírásban foglaltak szerint lefolytatni.
  7. A Támogatást igénylő vállalja, hogy az elkészült létesítmény átadására sajtónyilvános eseményt szervez, és arról tájékoztatja a Támogatót a kommunikacio@aofk.hu címen, továbbá jól látható helyre a támogatás tényéről, összegéről szóló tájékoztató táblát helyez ki a fenntartási időszak végéig.
  8. A Támogató elvárása, hogy az üzemeltetéssel járó minden költséget a Támogatást igénylő vállalja, melyet a Támogatást igénylő a Támogatási kérelem benyújtásával egyidejűleg magára nézve kötelezőnek ismer el és vállal.
  9. A támogatási feltételek teljesítése nem jelent automatikus támogatási jogosultságot.
9. Fenntartási időszak, üzemeltetési feltételek:
  1. Az elkészült létesítmény esetén a működés során alkalmazandó szakmai előírások (személyi és tárgyi feltételek), illetve a működtetés során előírt oktatási szolgáltatásokra vonatkozó rendelkezések:
  • aa) A havas sportok oktatási szolgáltatását nyújtó vállalkozás vagy egyesület (a továbbiakban: Síiskola) rendelkezik a jogszabályokban előírt használatbavételi engedéllyel és az SMSZ igazolásával arról, hogy a sítanpálya a Felhívás 1. számú mellékletét képező műszaki leírásban foglalt követelményeknek megfelelően készült el.
  • ab) A Síiskolában zajló sportfoglalkozások szervezésével, vezetésével kapcsolatos feladatokat önállóan kizárólag olyan oktatók végezhetik, akik a 157/2004. (V.18.) Korm. rendeletben felsorolt szakmai képesítéssel rendelkeznek (sportoktató sí vagy snowboard sportágban, SMSZ Síoktató* vagy Snowboard oktató*, edző), és akik az oktatói működési engedély fenntartásához háromévente részt vesznek az SMSZ által szervezett továbbképzésen.
  • ac) A Síiskola a tanpályán folytatott oktatási szolgáltatás koordinálásához síiskolavezetőt alkalmaz vagy bíz meg, akinek feladata a szakmai előírások betartása mellett a Síiskolában dolgozó oktatók szakmai irányítása, felügyelete. A szakmai vezető szakképesítése a sítanpálya működésének megkezdésekor legalább SMSZ Síoktató* szintű kell legyen. A működés indulásától eltelt 3 éven belül a szakmai vezetőnek továbbképzésen kell részt vennie és megszerezni az SMSZ Síoktató** minősítési fokozatot. Amennyiben a síiskola a későbbiek folyamán az SMSZ által minősített síiskolaként kíván működni, a síiskola vezetője Síoktató*** minősítéssel kell rendelkezzen.
  • ad) A sportfoglalkozások lebonyolításában a szakképzett oktatók felügyelete mellett segítőként csak olyanok működhetnek közre, akik rendelkeznek az alábbi végzettségek valamelyikével: sí segédoktató (SMSZ vagy ISE tanfolyamon szerzett igazolással), sítúravezető (ISE), sí- vagy snowboardoktató tanfolyami képzésben lévő gyakornok. Cél, hogy minél több állami végzettségű és az SMSZ továbbképzéseket elvégző, működési engedélyes oktató oktasson a sítanpályákon. Ezért a Síiskola vállalja, hogy az alacsonyabb végzettségi szintű oktatók és közreműködők számára előírja a szükséges képzés, illetve továbbképzés elvégzését, melyre az oktatónak 2 év határidőt ad és szükség esetén anyagi támogatást nyújt neki a tanfolyam elvégzéséhez.
  • ae) A Síiskola szakmai vezetője felelős azért, hogy a vendégek a foglalkozás ideje alatt folyamatosan biztonságban legyenek. Ennek érdekében felügyeli a csoportbeosztások kialakítását életkor, tudásszint és létszám szerint, valamint folyamatosan ellenőrzi, hogy az oktatók a síoktatás tematikája mentén helyes módszertannal, megfelelő kommunikációval és biztonságosan végzik-e tevékenységüket. Különös figyelmet fordít arra, hogy az oktatók a technikai tudás átadása mellett vendégeiket folyamatosan neveljék a sípályákon betartandó viselkedési, közlekedési szabályokra, a megfelelő síkultúra elsajátítására.
  • af) A Síiskola szakmai vezetője ellenőrzi a pálya biztonsági berendezéseit, valamint a síelés során javasolt védőfelszerelések használatát.
  • ag) A Síiskola honlapot üzemeltet, amelyen feltünteti az Aktív Magyarország arculati követelményei szerinti logót, valamint az SMSZ logóját és elérhetőségét.

b. A Támogatást igénylő vállalja a megépített sítanpálya rendeltetésszerű fenntartását, folyamatos karbantartását és üzemeltetését a pénzügyi és szakmai beszámoló elfogadásától számított legalább 5 éves időtartamig (a továbbiakban: fenntartási időszak).

c. A Támogatást igénylő az üzemeltetés során vállalja, hogy a jelen Felhívásban és annak 1. számú mellékletében foglalt műszaki és szakmai előírásoknak megfelelően üzemelteti a létesítményt a fenntartási időszak teljes időtartama alatt. Az SMSZ szakmai ellenőre ennek ellenőrzésére a fenntartási időszakon belül bármikor, de legalább évente ellenőrzést végezhet a megvalósítási helyszínen. Amennyiben a létesítményen a használatot akadályozó, élvezeti értékét jelentősen rontó vagy balesetveszélyes részt talál, felszólítja üzemeltetőt annak haladéktalan javítására, valamint jogosult a hiba mértékétől függően a létesítmény lezárására. Amennyiben üzemeltető nem gondoskodik a hiba elhárításáról a felszólítást követő 15 napon belül, úgy az SMSZ jogosult a hibát saját hatáskörben javíttatni, és annak költségét az üzemeltetőre áthárítani. Amennyiben a Síiskola megsérti az e pontban írt szakmai követelményeket, az SMSZ felszólítja a Síiskolát arra, hogy a hiányosságot 15 napon belül rendezze. Amennyiben a Síiskola a felszólítás ellenére sem felel meg a szakmai követelményeknek, az SMSZ a Síiskola működésének felfüggesztése érdekében haladéktalanul megteszi a szükséges intézkedéseket és egyidejűleg tájékoztatja a Támogatót.

d. A Támogatást igénylő vállalja, hogy a fenntartási időszak alatt, évente legalább 1 alkalommal rendezvényt  szervez,  amelyen  az  érdeklődők  ingyenesen  vehetnek igénybe  sí-,  és snowboard oktatást.

10. A Támogatási kérelem részeként benyújtandó dokumentumok:
  1. A fejlesztéssel érintett megvalósítási helyszín(ek) 30 napnál nem régebbi tulajdoni lapja a sítanpálya tervezett helyszínéről (elegendő a „nem hiteles szemle típusú” tulajdoni lap). Bérelt terület esetében a tulajdoni lap mellett bérleti szerződés benyújtása.
  2. Idegen tulajdonon megvalósuló fejlesztés esetén tulajdonosi hozzájárulás (amennyiben vagyonkezelt területen a vagyonkezelő – a tulajdonos felhatalmazása alapján – a tulajdonos nevében a fejlesztéshez való hozzájárulás tárgyában eljárhat, vagyonkezelői hozzájárulás) a fejlesztés megvalósításának támogatása és a kötelező 5 éves fenntartási időszakban az üzemeltetéshez való hozzájárulás tárgyában.
  3. Az önkormányzatok és szerveik esetében az önkormányzat támogató testületi döntésének csatolása a Támogatási kérelem benyújtásáról, a fenntartási időszakban az üzemeltetés vállalásáról, vagy annak biztosításának módjáról, valamint a saját forrás biztosításának bemutatása.
  4. Műszaki tervdokumentáció:
    – helyszínrajz (a létesítmény területre való illesztésével), a gyakorlatban is könnyen beazonosítható képpel,
    – létesítmény műszaki koncepcióterve, látványterve (3D nézet előny) a létesítmény főbb méreteivel (felül és oldalnézetben),
    – költségvetéssel alátámasztott tervdokumentáció, a sítanpálya létesítéséhez szükséges földmunka mennyiségének (kis mértékű vagy nagy mértékű földmunka) feltüntetésével,
    – a létesítmény szakirányú tervezési/kivitelezési referenciával rendelkező tervező bemutatása.
  5. Támogatást igénylő létesítő okirata (pl. alapító okirat, képviselő-testületi alakuló ülés jegyzőkönyvi kivonata, alapszabály, társasági szerződés).
  6. Támogatást igénylő nyilvántartásba vételének igazolása (pl. cégbírósági bejegyzés, civil szervezetek nyilvántartása, törzskönyvi nyilvántartás).
  7. Támogatást igénylő képviseletében aláírásra jogosult személy(ek) 90 napnál nem régebbi aláírási címpéldánya, vagy ha a benyújtott dokumentum kiállításának dátuma régebbi, mint a támogatási igény benyújtásától számított 90 nap, a címpéldány mellett 30 napnál nem régebbi nyilatkozat csatolása, miszerint az aláírási címpéldányon szereplő adatokban változás nem történt.
11. Pénzügyi elszámolás:

A támogatás keretében záró pénzügyi elszámolás és szakmai beszámoló formájában egyszeri elszámolásra van lehetőség. Az elszámolásra vonatkozó szabályokat a szakmai beszámoló és részletes pénzügyi elszámolás, tartalmi és formai követelményekről szóló Útmutató tartalmazza, amely az OTTER felületen keresztül, a Program fül alatt elérhető.

A Beszámoló benyújtásához a SMSZ nyilatkozata szükséges a projekt megvalósulásáról, a Kedvezményezett által összeállított szakmai beszámoló és részletes pénzügyi elszámolás előzetes jóváhagyásáról, amely tartalmazza továbbá, hogy a projekt a Támogató által jóváhagyott kiviteli terveknek megfelelően valósult meg.

12. Az Országos Sítanpálya-építési Program 2025 időrendje, határidői:
Támogatási kérelem benyújtási időszak kezdő napjaRegisztrációs határidőBenyújtási határidőMegvalósítási időszak legkorábbi kezdő dátumaMegvalósítási időszak legkésőbbi záró dátumaBeszámoló benyújtásának határideje
2025. február 3.2025. március 28. 16:002025. március 31. 16:002025. január 1.2026. március 31.Megvalósítás záró dátumától számított 2 hónap

A Támogató fenntartja a jogot, hogy jelen Felhívást indokolt esetben módosítsa, felfüggessze vagy visszavonja, melyről közleményt tesz közzé. A Felhívás visszavonása esetén az eljárást eredménytelennek nyilvánítja.

13. Kapcsolattartás:

A Támogatási kérelemmel kapcsolatos további kérdés esetén az alábbi elérhetőségeken tud tájékozódni:

  1. Műszaki-szakmai tartalommal kapcsolatos kérdések: iroda@sioktatas.hu
  2. Pénzügyi, jogi, valamint a Támogatási kérelem benyújtásával kapcsolatos kérdések: tamogatas@aofk.hu
14. Mellékletek:
  1. számú melléklet: Műszaki leírás

A Felhívás ide kattintva érhető el letölthető formátumban.