Országos Mászóterem-építési Program 2025

A Miniszterelnökség aktív Magyarországért felelős államtitkára (a továbbiakban: Támogató) a Magyar Hegy- és Sportmászó Szövetség (a továbbiakban: MHSSZ) bevonásával 2025. évre kiírja az Országos Mászóterem-építési Programot (a továbbiakban: Program).

A Program célja:
A Magyarországon egyre növekvő népszerűségnek örvendő, olimpiai sportággá fejlődött falmászás szabadidősport és versenysport igényeit egyaránt figyelembe véve, sportmászást támogató, megfelelő sportszakmai szempontok szerint tervezett és kivitelezett új beltéri mesterséges mászóterem építése, valamint, már meglévő mászóterem bővítése 10.000 fő vagy afeletti lakosságszámú (állandó lakosság, 2024. január 1-jén érvényes adatok alapján) magyarországi településeken.

Jelen Felhívás keretében kizárólag Budapest közigazgatási területén kívüli megvalósítási helyszínek támogathatóak. A megvalósítási helyszínnel kapcsolatban a Támogató elvárása, hogy a létesítmény nyilvánosan elérhető, könnyen megközelíthető, közforgalom számára nyitva álló épületben (pl. bevásárlóközpont, korábban ipari vagy gazdasági célokra használt, jelenleg nem üzemelő, funkció nélküli barnamezős beruházás helyszíne) kerüljön kialakításra.

  1. Támogatható tevékenységek:

    1.1. Önállóan támogatható tevékenységek

A Felhívás keretében az alábbi tevékenységek támogathatók önállóan:

  1. Új beltéri mesterséges mászóterem építése
    – Boulder mászóterem építése esetében legalább 300 m², legalább nettó 3,5 és legfeljebb nettó 4,5 méter magas falfelület kialakítása.
    – Nehézségi (köteles) mászóterem építése esetében legalább 350 m2, legalább nettó 12 méter magas falfelület kialakítása.
    – Kombinált mászóterem építése esetében legalább 450 m², amelyből boulder legalább 150 m², legalább nettó 3,5 és legfeljebb nettó 4,5 méter magas falfelület, nehézségi és gyors mászófal együttesen legalább 300 m², legalább nettó 12 méter magas falfelület kialakítása.
  2. Meglévő beltéri mesterséges mászóterem bővítése
    – Meglévő nehézségi (köteles) mászóterem bővítése Boulder falfelület kialakítása, amely legalább 300 m², legalább nettó 3,5 és legfeljebb nettó 4,5 méter magas
    – Boulder mászóterem bővítése nehézségi (köteles) falfelület kialakítása esetében legalább 350 m2, legalább nettó 12 méter magas falfelület kialakítása.

1.2. Önállóan nem támogatható tevékenységek:

A Felhívás keretében önállóan nem, csak az 1.1. Önállóan támogatható tevékenységek pontban felsorolt tevékenységekkel együtt támogatható:

  1. A falban lévő, mászáshoz szükséges eszközök beszerzése [pl. standok, köztesek (előmászásnál a kötél beakasztására alkalmas biztosítási pont), karabinerek, fix kötelek, fogások]
  2. Szellőzőrendszer kiépítése, elszívó berendezések beszerzése és beszerelése
  3. Automata biztosító eszközök beszerzése és beszerelése
  4. Boulder mászóterem esetében a leesést csillapító szivacsok beszerzése és elhelyezése
  5. Kiszolgáló helyiségek (pl. öltöző, recepció, mosdó, raktár, fogásmosó helyiségek) létrehozása

1.3. A Felhívás kapcsán az egyes fogalmak meghatározása és értelmezése:

Mászóterem: Az az épületegyüttes (komplexum), ahol a beruházás megvalósul. Ezalatt értendő a mászóhelyiségek és a kiszolgáló helyiségek együttese. A mászásnak három kategóriája van: boulder, nehézségi és gyorsmászás.

Mászófal: A mászóhelyiségekben létrehozott mászásra alkalmas falfelület. Külön mászófalnak minősül egy nehézségi mászóhelyiségben a gyorsmászó útvonalnak létrehozott falfelület.

Boulder mászóterem: Olyan mászóterem, ahol kizárólag boulder mászást lehet gyakorolni, biztosítva továbbá az egyéb kiszolgáló helyiségek (pl. öltöző, recepció) létrehozását. Boulder mászás mesterséges mászófalon történik, jelen Felhívás keretében 3,5-4,5 méteres magasságig egy kitalált mozdulatokból álló feladat (különböző nehézségi fokozatokban) szabad megmászásával, kötél biztosítás nélkül, leesést csillapító szivacs segítségével.

Nehézségi (köteles) mászóterem: Olyan mászóterem, ahol a nehézségi és a gyorsmászást lehet gyakorolni, biztosítva továbbá az egyéb kiszolgáló helyiségek (pl. öltöző, recepció) létrehozását. Mesterséges mászófalon a mászó feladata a falon kijelölt út kimászása, kötél, biztosító pontok és biztosító ember segítségével. Az útvonal nehézsége a döntő, így az a cél, hogy a mászó minél tovább jusson az útvonal megmászásánál. Ebben az esetben az idő másodlagos szempont. A nettó falmagasság 12 méter.

Kombinált (vegyes) mászóterem: Olyan mászóterem, amely egyaránt tartalmaz boulder és nehézségi mászófalat (a leírt követelmények figyelembevételével), biztosítva továbbá az egyéb kiszolgáló helyiségek (pl. öltöző, recepció) létrehozását.

Gyors mászófal: Egy sztenderd 15 méter magas falon, minél gyorsabban kell feljutni, kötélbiztosítás segítségével. Az útvonal kialakítása, a fogások és azok elhelyezése szabvány szerint egységes. Általában két gyorsmászó útvonalat helyeznek el egymás mellé, egységesen használt és elhelyezett fogásokból, melyeken a mászók felső biztosítással, egyszerre indulnak el. Verseny körülmény alkalmával az útvonal megmászásánál a fal tetején megnyomnak egy időmérő gombot, amely ezred másodperc pontossággal mér. Gyakorlás szempontjából egy gyorsmászó útvonal is elegendő.

A kialakításnak minden esetben szükséges megfelelnie az MSZ EN 12572-1, -2, -3 szabvány, továbbá az egyes szórakozási célú berendezések, létesítmények és ideiglenes szerkezetek, valamint szórakozási célú sporteszközök biztonságosságáról szóló 24/2020. (VII. 3.) ITM rendelet (a továbbiakban: ITM rendelet) előírásainak.

2. A támogatás forrása, mértéke, intenzitása:

A támogatás Magyarország 2025. évi központi költségvetésének terhére, hazai finanszírozásból kerül biztosításra. A támogatás vissza nem térítendő, egy összegben, előlegként kerül folyósításra.

Igényelhető támogatási összegek mászóterem típusonként:

  1. Boulder mászóterem építése esetén a támogatás összege legfeljebb 33 millió forint
  2. Nehézségi (köteles) mászóterem építése esetén a támogatás összege legfeljebb 44 millió forint
  3. Kombinált mászóterem építése esetén a támogatás összege legfeljebb 50 millió forint
  4. Meglévő boulder mászóterem bővítése új nehézségi (köteles) falfelület kialakításával a támogatás összege legfeljebb 33 millió forint
  5. Meglévő nehézségi (köteles) mászóterem bővítése új boulder falfelület kialakításával a támogatás összege legfeljebb 44 millió forint

Amennyiben egy Támogatási kérelem keretében több típusú terem kialakítása szerepel, abban az esetben sem haladhatja meg az igényelni kívánt támogatási összeg a pályatípusok szerinti maximális támogatási összeget. Több eltérő típusú mászófelület esetén egyértelműen el kell határolni az egyes mászófaltípusokra vonatkozó műszaki-szakmai és költségvetési tételeket.

A Támogatási kérelemben szükséges bemutatni a terem tervezett nyitvatartását.

A jelen Felhívás alapján nyújtott támogatás csekély összegű támogatásnak minősül, amelyet kizárólag az Európai Unió működéséről szóló szerződés 107. és 108. cikkének a csekély összegű támogatásokra való alkalmazásáról szóló 2023. december 13-i (EU) 2023/2831 bizottsági rendelet (a továbbiakban: általános de minimis rendelet) szabályai alapján lehet nyújtani.

Az egy és ugyanazon vállalkozásnak[2] minősülő vállalkozások részére az általános de minimis rendelet hatálya alá tartozó, Magyarországon odaítélt általános csekély összegű támogatás bruttó támogatástartalma[3] bármely három év során nem haladhatja meg a 300.000 eurónak megfelelő forintösszeget, figyelembe véve az általános de minimis rendelet 3. cikkének (8) és (9) bekezdését is, amelyek fúzió, felvásárlás és szétválás esetére tartalmaznak további rendelkezéseket.

A kedvezményezett vállalkozásnak az általános de minimis rendelet 7. cikkének (4) bekezdése figyelembevételével – az ott meghatározott feltételek teljesítésének megállapítására alkalmas módon – nyilatkoznia kell a részére a támogatás odaítélését megelőző három év (háromszor háromszázhatvanöt nap) során nyújtott csekély összegű támogatások támogatástartalmáról.

A támogatást nyújtó a kedvezményezettnek az általános de minimis rendelet 7. cikk (4) bekezdésével összhangban igazolást állít ki a támogatás összegéről bruttó támogatási egyenértékben kifejezve, és annak csekély összegű jellegéről, közvetlenül utalva az általános de minimis rendeletre.

A támogatás euró és forint közötti átváltásánál az európai uniós versenyjogi értelemben vett állami támogatásokkal kapcsolatos eljárásról és a regionális támogatási térképről szóló 37/2011. (III. 22.) Korm. rendelet 35. § (1) bekezdése alapján kell eljárni.

Nem nyújtható általános csekély összegű (de minimis) támogatás az általános de minimis rendelet 1. cikk (1) bekezdése szerint:

  1. az 1379/2013/EU rendelet 5. cikkének a) és b) pontjában meghatározott halászati és akvakultúra-termékek elsődleges előállításával foglalkozó vállalkozásoknak,
  2. az 1379/2013/EU rendelet 5. cikkének a) és b) pontjában meghatározott a halászati és akvakultúra-termékek feldolgozása és forgalmazása területén működő vállalkozásoknak, amennyiben a támogatás összegét a piacon vásárolt vagy forgalomba hozott termékek ára vagy mennyisége alapján határozzák meg;
  3. a mezőgazdasági termékek elsődleges termelésével foglalkozó vállalkozásoknak,
  4. a mezőgazdasági termékek feldolgozásával és forgalmazásával foglalkozó vállalkozásoknak, a következő esetekben:

i. amennyiben a támogatás összege az elsődleges termelőktől beszerzett vagy az érintett vállalkozások által forgalmazott ilyen termékek ára vagy mennyisége alapján kerül rögzítésre;

ii. amennyiben a támogatás feltétele az elsődleges termelőknek történő teljes vagy részleges továbbadás;

  • a harmadik országokba vagy tagállamokba irányuló exporttal kapcsolatos tevékenységekhez, nevezetesen az exportált mennyiségekhez, az értékesítési hálózat kialakításához és működtetéséhez vagy az exporttevékenységgel összefüggésben felmerülő egyéb folyó kiadásokhoz;
  •  az importáruval szemben belföldi áru használatához kötött támogatás esetében.

Amennyiben egy vállalkozás az általános de minimis rendelet 1. cikke (1) bekezdés a-d) pontokban említett halászati és mezőgazdasági ágazatokban, valamint az általános de minimis rendelet hatálya alá tartozó ágazatokban egyaránt végez tevékenységet, az általános de minimis rendelet szabályait kizárólag ez utóbbi ágazatokban nyújtott támogatásokra kell alkalmazni, feltéve, hogy a kedvezményezett a tevékenységek szétválasztása vagy a költségek megkülönböztetése által biztosítja, hogy az általános de minimis rendelet hatálya alól kizárt ágazatokban végzett tevékenységek nem részesülnek az általános de minimis rendelet szerinti csekély összegű támogatásban.

A támogatás, az (EU) 2023/2832 bizottsági rendelet alapján nyújtott támogatás kivételével, más csekély összegű támogatásokról szóló rendeletek alapján nyújtott csekély összegű támogatással 300.000 eurónak megfelelő forintösszegig halmozható.

Az általános csekély összegű támogatás halmozható azonos elszámolható költségek vonatkozásában vagy azonos kockázatfinanszírozási célú intézkedés vonatkozásában nyújtott állami támogatással, ha a halmozás következtében az odaítélt támogatások nem lépik túl bármely csoportmentességi rendeletben vagy a Bizottság által elfogadott határozatban az egyes esetek meghatározott körülményeire vonatkozóan rögzített maximális intenzitást vagy összeget.

A több részletben fizetendő támogatást az odaítélése időpontjában érvényes értékére kell diszkontálni. A diszkontálás céljára és a bruttó támogatástartalom kiszámításához az odaítélés idején érvényes referenciarátát[4] kell alkalmazni.

A támogatáshoz kapcsolódó iratokat az odaítélést követő 10 évig meg kell őrizni, és a támogatást nyújtó ilyen irányú felhívása esetén a kedvezményezett köteles azokat bemutatni. A csekély összegű támogatási jogcímen nyújtott támogatásokról az Európai Bizottság kérésére 20 munkanapon belül információt kell szolgáltatni.

A támogatás intenzitása:

Helyszínenként az összköltség (támogatási összeg és saját forrás összesen) legfeljebb 35 %-át finanszírozza a Támogató a meghatározott támogatási összegek mértékéig.

Egy település közigazgatási területén egy évben a Program keretében csak egy támogatási kérelem részesülhet támogatásban, valamintegy Támogatást igénylő egy megvalósítási helyszínre nyújthat be támogatási kérelmet.

A Támogatást igénylő a támogatással való elszámolás során köteles igazolni, hogy a vállalt saját forrást is a projekt megvalósítására fordítja. Nem képezi a saját forrás részét a megvalósítási helyszín értéke, ahol a mászóterem létesül.

3. A Támogatást igénylők köre:

Jelen Támogatási konstrukció keretében kizárólag a következő gazdálkodási formakódok fogadhatóak el:

I. Jogi személyiségű- és Jogi személyiség nélküli vállalkozás, Nonprofit gazdasági társaság és Egyéb gazdasági szervezet esetében   

  • 113 – Korlátolt felelősségű társaság
  • 114 – Részvénytársaság
  • 116 – Közkereseti társaság 
  • 117 – Betéti Társaság
  • 228 – Egyéni cég
  • 231 – Egyéni vállalkozó
  • 572 – Nonprofit korlátolt felelősségű társaság
  • 573 – Nonprofit részvénytársaság
  • 575 – Nonprofit közkereseti társaság
  • 576 – Nonprofit betéti társaság

II. Költségvetési- és költségvetési rend szerint gazdálkodó szervek esetében   

  • 311 – Központi költségvetési irányító szerv
  • 312 – Központi költségvetési szerv
  • 321 – Helyi önkormányzat
  • 322 – Helyi önkormányzati költségvetési szerv
  • 325 – Önkormányzati hivatal (költségvetési szerv)
  • 327 – Helyi önkormányzatok társulása
  • 328 – Területfejlesztési önkormányzati társulás
  • 371 – Helyi nemzetiségi önkormányzat
  • 372 – Helyi nemzetiségi önkormányzati költségvetési szerv
  • 373 – Helyi nemzetiségi önkormányzatok társulása
  • 381 – Költségvetési rend szerint gazdálkodó, központi költségvetési körbe tartozó szerv
  • 382 – Költségvetési rend szerint gazdálkodó, önkormányzati költségvetési körbe tartozó szerv

III. Nonprofit és egyéb nem nyereségérdekelt szervezet esetében   

  • 515 – Országos sportági szakszövetség
  • 516 – Egyéb sportszövetség
  • 517 – Egyéb szövetség
  • 519 – Egyesület jogi személyiséggel rendelkező szervezeti egysége
  • 521 – Sportegyesület
  • 525 – Vallási egyesület
  • 528 – Nemzetiségi egyesület
  • 529 – Egyéb egyesület
  • 551 – Bevett egyház
  • 552 – Bevett egyház elsődlegesen közfeladatot ellátó belső egyházi jogi személye
  • 555 – Bevett egyház elsődlegesen vallási tevékenységet végző belső egyházi jogi személye
  • 556 – Bejegyzett egyház
  • 557 – Nyilvántartásba vett egyház
  • 558 – Bejegyzett egyház és Nyilvántartásba vett egyház belső egyházi jogi személye
  • 559 – Egyéb egyházi szervezet
  • 561 – Közalapítvány
  • 562 – Közalapítvány önálló intézménye
  • 563 – Egyéb alapítvány önálló intézménye
  • 565 – Alapítvány jogi személyiséggel rendelkező szervezeti egysége
  • 566 – Kormány által létrehozott alapítvány
  • 569 – Egyéb alapítvány
  • 591 – Egyesülés
  • 599 – Egyéb, jogi személyiségű nonprofit szervezet

4. Az elszámolható és nem elszámolható költségek köre:

4.1.        Elszámolható költségek köre:

  1. A létesítmény kivitelezéséhez közvetlenül kapcsolódó költségek a Felhívás 1. Támogatható tevékenységek című pontban foglaltak figyelembevételével.
  2. Azon támogatott kérelem esetében, ahol az összköltség (támogatás és saját forrás összesen) eléri az 50.000.000, – Ft-ot, kötelező könyvvizsgálatot lefolytatni, amely során a könyvvizsgáló az elszámolás alapjául szolgáló dokumentumokat tételesen megvizsgálja, és nyilatkozatban igazolja, hogy azok megfelelnek a hatályos számviteli előírásoknak. A könyvvizsgálói nyilatkozattal kapcsolatos támogatói előírást a Támogatói okirat részletezi. A Programban a könyvvizsgáló díja elszámolható költségnek minősül a Felhívás 12. Pénzügyi elszámolás pontja alapján.
  3. A kötelezően előírt nyilvánosság keretében a támogatás tényéről, összegéről szóló tájékoztató tábla kihelyezésének összege (támogatás és saját forrás összesen) maximum bruttó. 50.000 Ft.

ÁFA levonási jog:

  1. Amennyiben a Támogatást igénylő a beruházás, illetve a beruházás hasznosítása során általános forgalmi adó levonására nem jogosult, akkor a támogatás számításának alapja a projekt ÁFA-val növelt, bruttó összköltsége, azaz a projekt költségvetését bruttó módon kell megterveznie.
  2. Amennyiben a Támogatást igénylő ÁFA adóalany, vagy még nem ÁFA adóalany, de a beruházás, illetve a beruházás hasznosításával azzá válik és az általános forgalmi adó levonására jogosult, akkor a támogatás alapja a projekt költségének levonható ÁFA nélkül számított nettó összköltsége.
  3. A támogatást igénylő alanya az Áfa törvénynek, a támogatási kérelemben megjelölt, támogatásból finanszírozott tevékenységekkel kapcsolatban felmerült költségeire vonatkozóan tételes elkülönítéssel állapítja meg a levonható és a le nem vonható áfa összegét. Az elszámolásnál a tételes elkülönítés alapján megállapított le nem vonható áfa összeg kerülhet figyelembevételre.
  4. A támogatást igénylő alanya az Áfa törvénynek, a támogatási kérelemben megjelölt, támogatásból finanszírozott tevékenységekkel kapcsolatban felmerült költségeire vonatkozóan arányosítással állapítja meg a levonható és a le nem vonható áfa összegét. Az elszámolásnál az arányosítás számítását mellékelni kell. Az arányosítás alapján megállapított le nem vonható áfa összeg vehető figyelembe.

Az elszámolható költségek struktúrája:

Költségkategória megnevezése*%-os korlát
I. Működési kiadások 
1. Anyagköltség 
2. Igénybevett szolgáltatások 
Szállítás, tárolás-raktározás 
Bérleti díjak (pl. eszköz-, gépbérlet, terembérlet) 
Jogi, ügyvédi, közjegyzői szolgáltatás 
Könyvviteli szolgáltatás, könyvvizsgálat0,5 %
Közbeszerzési költségek1 %
Egyéb szakértői szolgáltatás 
Projektmenedzsment költség2,5 %
Hatósági díjak, engedélyek2 %
3. Személyi jellegű költségek2,5 %
Bérköltség 
Személyi jellegű egyéb kifizetések 
Bérjárulékok 
Munkaadókat terhelő járulékok és szociális hozzájárulási adó 
II. Felhalmozási kiadások 
Építési beruházások 
Építés, helyiségek kialakítása, területelőkészítés 
Eszközbeszerzés 
Egyéb beruházáshoz kapcsolódó költségek 
Tervezés (pl. engedélyes, kivitelezési tervek, vázlattervek, létesítménytervek)5 %
Műszaki ellenőri szolgáltatás1%
Üzembe helyezési munkák (mérnöki szolgáltatások, amennyiben az aktiváláshoz szükségesek)2 %
Immateriális javak 
Szellemi termékek felhasználási joga, licencek 
Szellemi termékek beszerzése (szoftvertermékek, formatervezési minta, szabadalom stb.) 

* %-os korlát: Az egyes költségsorok tekintetében megállapított százalékos korlátok a Projekt teljes költségére vonatkozóan (támogatás és saját forrás) kerülnek számításra.

4.2. Nem elszámolható költségek köre:

  1. Nem elszámolható költségnek minősül mindazon költség, amely nem kapcsolódik jelen Felhívás céljához és nem szerepel a 4.1. Elszámolható költségek köre pontban.
  2. Nem elszámolható költség továbbá, amely a támogatott tevékenység kezdő napjánál korábban, illetve a záró napjánál később teljesült, kivéve a tervezés és a könyvvizsgálat költsége. A teljesítés idejének megállapítása szempontjából a bizonylat alapjául szolgáló gazdasági esemény bekövetkezésének időpontja az irányadó.
  3. Saját teljesítés saját forrás terhére sem számolható el. A saját teljesítés alatt az egyes beruházási, szolgáltatási vagy egyéb tevékenységek saját kivitelezésben történő megvalósítása értendő, amelyek nem harmadik személyektől kerülnek beszerzésre. Olyan tevékenységek ezek, melyeket a Támogatást igénylő a saját szervezetén belül, külső résztvevők/beszállítók/partnerek bevonása nélkül el tud végezni, különösen a térítés nélkül végzett önkéntes munka és a felajánlás (adomány), kivéve személyi jellegű költség.
  4. A Programban rezsi, üzemeltetési költségek (pl. havi területi bérleti díj, mobiltoalett bérleti díja, szemétszállítási díj) nem számolhatók el. Az üzemeltetési kiadásokat a Támogatást igénylő a Támogatási kérelem benyújtásakor vállalja.
  5. Az üzemeltetéshez, karbantartáshoz szükséges eszközök nem elszámolhatóak.
  6. A létesítendő mászóterem helyszínéül szolgáló ingatlan bérleti díja vagy az ingatlan vásárlás költsége nem elszámolható.
  7. A Program marketingkommunikációs tevékenységet, honlapot, sajtómegjelenést pénzügyileg nem támogat.
  8. Nem számolható el költség nem független ajánlattevő által kiállított bizonylat alapján. Nem független az az ajánlattevő, amelyben a támogatást igénylő, illetve kedvezményezett vagy tulajdonosa (irányító vagy felügyeleti szerve), annak tagja, a szervezet nevében nyilatkozattételre, képviseletre jogosult személy, ezen személy Ptk. 8:1. § (1) bekezdés 2. pontja szerinti hozzátartozója, tulajdonosi, fenntartói, vagyonkezelői, irányítási, képviseleti, munkáltatói, vagy kinevezési jogokat gyakorol, vagy fordítva, amely olyan szállítótól származik, amelynek tulajdonosa (irányító vagy felügyeleti szerve), annak tagja, a szervezet nevében nyilatkozattételre, képviseletre jogosult személy, ezen személy Ptk. 8:1. § (1) bekezdés 2. pontja szerinti hozzátartozója a kedvezményezett szervezetében vagy a másik ajánlattevő szervezetében tulajdonosi, fenntartói, vagyonkezelői, irányítási, képviseleti, munkáltatói vagy kinevezési jogokat gyakorol. Nem független továbbá az ajánlattevő, ha a támogatást igénylő, illetve kedvezményezett vagy másik ajánlattevő vonatkozásában partnernek vagy kapcsolt vállalkozásnak minősül. Nem független ajánlattevőnek minősül különösen a helyi önkormányzat 100 %-os tulajdonában álló gazdasági társaság.

Támogatás esetén a megvalósítás kezdő napja és a Felhívás megjelenése közötti időszakban kizárólag tervezési költség számolható el, a Támogatást igénylő saját kockázatára, saját forrás terhére.

5. Piaci ár alátámasztása:

Minden nettó 1.000.000 Ft feletti beszerzés esetében szükséges a piaci árat igazolni a megvalósítási időszak alatt. Legalább három darab érvényes, egymástól és a Kedvezményezettől igénylőtől független, azonos tárgyú, összehasonlítható, a szerződés tárgyát várhatóan teljesíteni képes ajánlattevőktől megkért érvényes árajánlat csatolása szükséges a szerződés vagy az írásban visszaigazolt megrendelő mellékleteként.

Amennyiben több ajánlattevőtől történik a beszerzése ugyanazon terméknek, abban az esetben a nyertes árajánlatadókon kívül további 2 ellenárajánlat igazolása szükséges.

Az árajánlatnak tartalmaznia kell legalább:

  • az ajánlattevő megnevezését, aláírását,
  • az ajánlat tárgyának megnevezését, műszaki paramétereit, szakmai jellemzőit,
  • az ajánlat kiállításának dátumát,
  • az egységárat, a nettó árat, az áfát és a bruttó árat.

Elektronikus, e-mailben történő árajánlat esetén is jól behatárolható módon érvényesülnie kell ezeknek a paramétereknek.

A nyílt kereskedelmi forgalomban beszerezhető eszközök és szolgáltatások esetén az írásos ajánlat kiváltható nyilvánosan közzétett árajánlatok bemutatásával (pl.: forgalmazó cégek honlapja, szálláskereső portálok, ár-összehasonlító oldalak). Ebben az esetben a beszerzés dokumentálása elektronikusan történik (pl.: online felületekről dátummal ellátott képernyőkép mentéssel – 3 darab). Az alátámasztó dokumentumokból (árajánlatok, kimutatások) egyértelműen megállapíthatónak kell lenniük a beszerzés műszaki-szakmai paramétereinek.

Tárgyát tekintve mentes a piaci ár igazolása alól:

  • közüzemi szolgáltatások költsége és díja,
  • hatósági díjak, adók, közterhek,
  • helyi és helyközi utazás szabott áras szolgáltatásai
  • jogszabály által biztosított kizárólagosság alapján végzett szolgáltatások.

A piaci ár igazolása a Támogatási kérelem benyújtásához nem szükséges, a Támogatói okirattal rendelkező Kedvezményezettek esetében a beszámoló benyújtásakor, a beszámoló elfogadása érdekében kell igazolni.

6. Támogatási kérelem benyújtása:

A Támogatási kérelem benyújtása a Támogató részéről lebonyolítói feladatokat ellátó Aktív- és Ökoturisztikai Fejlesztési Központ Nonprofit Korlátolt Felelősségű Társaság Operatív Támogatáskezelő és Támogatásellenőrző Rendszerén (a továbbiakban: OTTER) keresztül történik, az otter.aofk.hu oldalon.

A Támogatási kérelem benyújtása az OTTER felületen történő regisztrációt és annak jóváhagyását követően, a benyújtási határidőig a támogatási kérelem teljes körű kitöltésével és a kötelezően előírt dokumentumok csatolásával lehetséges. A már elfogadott regisztrációval rendelkező szervezetek esetén nem szükséges új regisztrációs folyamat megindítása. A beadási határidő napján és az azt megelőző két napon az OTTER felületen új regisztráció kezdeményezése nem lehetséges. A benyújtási határidő után beadott támogatási kérelmek elfogadása nem lehetséges.

A Felhívásban előírt formai és tartalmi követelményeknek nem megfelelő Támogatási kérelem elutasítható, vagy ha a hibák, hiányosságok olyan jellegűek, hogy azok a hiánypótlás során pótolhatók, a támogatást igénylő hiánypótlásra kerül felszólításra.

7. A Támogatási kérelem elbírálása:

A beérkezett Támogatási kérelmek együttesen kerülnek elbírálásra. A beérkezés dátuma nem befolyásolja a döntést.

8. A támogatás biztosításának egyéb feltételei:

  1. A Támogatást igénylő mászófal kialakítására alkalmas saját vagy bérelt ingatlannal (megvalósítási helyszín) rendelkezik.
  2. Kedvezményezett a létesítmény kivitelezésének megkezdése előtt köteles megküldeni a kiviteli terveket a Támogató részére – a tamogatas@aofk.hu e-mail címen keresztül – jóváhagyás céljából. A projekt keretében csak a jóváhagyott tervek számolhatók el.
  3. A Támogatást igénylő köteles a kivitelezés során műszaki ellenőrt igénybe venni, és az útmutatásai szerint eljárni. A műszaki ellenőr költsége nem haladhatja meg a projekt összköltségének 1 %-át.
  4. A Támogatást igénylő a kivitelezés során köteles az ITM rendelet és a vonatkozó szokványok, szabványok előírásai szerint eljárni.
  5. A Támogatást igénylő vállalja, hogy az elkészült létesítmény átadására sajtónyilvános eseményt szervez, és arról tájékoztatja a Támogatót a kommunikacio@aofk.hu címen, és jól látható helyre a támogatás tényéről, összegéről szóló tájékoztató táblát helyez ki a fenntartási időszak végéig.
  6. Az elkészült létesítményben az Aktív Magyarország arculati követelményei szerinti logót két helyen, a mászóterem mászó felületén, valamint a mászóterem installációjának egy jól látható felületén a kivitelezés anyagának megfelelő tartós technikával felfesti. A felfestés költsége a támogatás keretében elszámolható. A kötelező tájékoztatás elemeit és az Aktív Magyarország logót az Arculati kézikönyv tartalmazza. Az Arculati kézikönyv az OTTER felületen keresztül, a Program fül alatt érhető el.

9. Fenntartási időszak, üzemeltetési feltételek:

  1. A létesítés és az üzemeltetés során meg kell felelni a Felhívás 1. pontjában hivatkozott ITM rendelet előírásainak. Az üzemeltetés a műszaki és biztonságtechnikai előírásoknak való megfelelést igazoló, hatályos megfelelőségi tanúsítvány birtokában kezdhető meg, melyet megfelelő jogosultsággal rendelkező szervezet állít ki. Mászófal üzemeltetése esetén a 365/2016. (XI. 29.) Korm. rendelet előírja az egyes szórakoztatási célú berendezések és létesítmények biztonságos üzemeltetésével kapcsolatos oktatást és kezelői igazolványok meglétét. Falmester jelenléte főleg csúcsforgalmi időszakban ajánlott. A falmester az a személy, aki felelős a fal üzemszerű működéséért, naponta ellenőrzi és aláírásával igazolja a mászófal rendeltetésszerű állapotát és használatát. A falmester ezenkívül igény szerint végzi a látogatók ellenőrzését, felügyeletét, a kezdők oktatását.
  2. A Támogatást igénylő vállalja a megépített mászófal rendeltetésszerű fenntartását, folyamatos karbantartását és üzemeltetését a pénzügyi és szakmai beszámoló elfogadásától számított legalább 5 éves időtartamig az ITM rendelet előírásainak megfelelően (a továbbiakban: fenntartási időszak).
  3. Amennyiben a létesítményen a használatot akadályozó, élvezeti értékét jelentősen rontó vagy balesetveszélyes részt talál, az MHSSZ az ITM rendelet szerinti megfelelőség ellenére is felszólítja üzemeltetőt annak haladéktalan javítására, valamint jogosult a hiba mértékétől függően a létesítmény lezárására. Amennyiben üzemeltető nem gondoskodik a hiba elhárításáról a felszólítást követő 15 napon belül, úgy a MHSSZ jogosult a hibát saját hatáskörben javíttatni, és annak költségét az üzemeltetőre áthárítani.
  4. A Támogatást igénylő vállalja a fejlesztések funkció szerinti fenntartását, karbantartását, üzemeltetését – biztosítva a fejlesztésben érintett mászótermek MHSSZ által kijelölt 6 fő versenymászó válogatott tagjai számára, annak díjmentes használatát a fenntartási időszakban.
  5. A Támogatást igénylő vállalja, hogy a fenntartási időszak alatt, évente legalább 1 alkalommal ingyenesen látogatható rendezvényt szervez a létesítményben.

10. A Támogatási kérelem részeként benyújtandó dokumentumok:

  1. A fejlesztéssel érintett megvalósítási helyszín(ek) 30 napnál nem régebbi tulajdoni lapja a mászóterem tervezett helyszínéről („nem hiteles szemle típusú” tulajdoni lap). Bérelt terület esetében a tulajdoni lap mellett bérleti szerződés benyújtása.
  2. Idegen tulajdonon megvalósuló fejlesztés esetén tulajdonosi hozzájárulás (amennyiben vagyonkezelt területen a vagyonkezelő – a tulajdonos felhatalmazása alapján – a tulajdonos nevében a fejlesztéshez való hozzájárulás tárgyában eljárhat, vagyonkezelői hozzájárulás) a fejlesztés megvalósításának támogatása és a kötelező 5 éves fenntartási időszakban az üzemeltetéshez való hozzájárulás tárgyában.
  3. Önkormányzat vagy önkormányzati szerv esetében az önkormányzat támogató írásos testületi döntésének csatolása a Támogatási kérelem benyújtásáról, valamint a saját forrás biztosításának bemutatása.
  4. A projekt műszaki-szakmai bemutatása:
  5. helyszínrajz (a létesítmény területre való illesztésével), a gyakorlatban is könnyen beazonosítható képpel
  6. létesítmény műszaki koncepcióterve, látványterve (3D nézet előny) a létesítmény főbb méreteivel (felül és oldalnézetben)
  7. költségvetéssel alátámasztott tervdokumentáció
  8. a létesítmény szakirányú tervezési/kivitelezési referenciával rendelkező tervező bemutatása.
  9. Támogatást igénylő létesítő okirata (pl. alapító okirat, képviselő-testületi alakuló ülés jegyzőkönyvi kivonata, alapszabály, társasági szerződés).
  10. Támogatást igénylő nyilvántartásba vételének igazolása (pl. cégbírósági bejegyzés, civil szervezetek nyilvántartása, törzskönyvi kivonat).
  11. Támogatást igénylő képviseletében aláírásra jogosult személy(ek) 90 napnál nem régebbi aláírási címpéldánya, vagy ha a benyújtott dokumentum kiállításának dátuma régebbi, mint a támogatási igény benyújtásától számított 90 nap, a címpéldány mellett 30 napnál nem régebbi nyilatkozatot szükséges benyújtani, miszerint az aláírási címpéldányon szereplő adatokban változás nem történt.

11. Pénzügyi elszámolás:

A támogatás keretében záró pénzügyi elszámolás és szakmai beszámoló formájában egyszeri elszámolásra van lehetőség. Az elszámolásra vonatkozó szabályokat a szakmai beszámoló és részletes pénzügyi elszámolás, tartalmi és formai követelményekről szóló Útmutató tartalmazza, amely az OTTER felületen keresztül, a Program fül alatt elérhető.

A beszámoló benyújtásához, a beszámoló elfogadása érdekében a MHSSZ nyilatkozata szükséges a projekt megvalósulásáról, a Kedvezményezett által összeállított szakmai beszámoló és részletes pénzügyi elszámolás előzetes jóváhagyásáról, amely tartalmazza továbbá, hogy a projekt a Támogató által jóváhagyott kiviteli terveknek megfelelően valósult meg.

12. Az Országos Mászóterem-építési Program 2025 időrendje, határidői:

Regisztrációs és Támogatási kérelem benyújtási időszak kezdő napjaRegisztrációs határidőBenyújtási határidőMegvalósítási időszak legkorábbi kezdő dátumaMegvalósítási időszak legkésőbbi záró dátumaBeszámoló benyújtásának határideje
2025. február 3.2025. március 28. 16:00 óra2025. március 31. 16:00 óra2025. január 1.2026. március 31.Megvalósítás záró dátumától számított 2 hónap

A Támogató fenntartja a jogot, hogy jelen Felhívást indokolt esetben módosítsa, felfüggessze vagy visszavonja, melyről közleményt tesz közzé. A Felhívás visszavonása esetén az eljárást eredménytelennek nyilvánítja.

13. Kapcsolattartás

    A Támogatási kérelemmel kapcsolatos további kérdés esetén az alábbi elérhetőségeken tud tájékozódni:

    1. Műszaki-szakmai tartalommal kapcsolatos kérdések: maszotermek@mhssz.hu
    2. Pénzügyi, jogi, valamint a Támogatási kérelem benyújtásával kapcsolatos kérdések: tamogatas@aofk.hu

    A Felhívás ide kattintva letölthető.