Kerékpáros körkép 2024

Új turisztikai szezont hoz létre, új térségeket tesz fel a turizmus térképére, munkahelyet teremt, egészségesebbé, sőt még boldogabbá is tesz. Ezek mind a kerékpározás előnyei. Az elmúlt években jelentősen nőtt a kerékpáros turizmus, és már nem csak a nyári szezonban ülnek bringára a magyarok. A megnövekedett érdeklődés fenntartásához rengeteg új kerékpárút tervei készültek el, egyre kiterjedtebb a Kerékpárosbarát szolgáltatói hálózat, illetve új és egyre népszerűbb kerékpáros rendezvények szervezésével csábítják az ország különböző szegleteibe a turistákat.

806 kilométer új kerékpárút csőre töltve

Kerékpárutak építéséhez elkészült tervekre van szükség. Ezért Magyarország kormánya 2020-ban 4 milliárd forintot különített el kerékpárút-tervezésre annak érdekében, hogy elegendő forrás rendelkezésre állása esetén a tervezési időhöz szükséges 1-2 évet már ne kelljen kivárni az építkezés megindulásáig. A tervezési szakasz négy év után lezárult, az Aktív- és Ökoturisztikai Fejlesztési Központ (AÖFK), a vármegyei önkormányzatok és a Magyar Közút Zrt-vel közös munkájaként összesen 806 kilométernyi kerékpárút terveit készítette el.

A program jelentőségét mutatja, hogy a tervezési programban szereplő 806 kilométernyi útból jelenleg már összesen 95 kilométernyi kerékpárút esetében döntöttek a megvalósításhoz szükséges pénzügyi háttér biztosításáról, így ezek kivitelezése a közeljövőben megkezdődhet.

Ezek közül kiemelendő Borsod-Abaúj-Zemplén vármegyében a Hollóháza-Pálháza közötti, 9 km hosszúságú szakasz, amely a Tokaj-Zemplén térségben tervezett Panoráma Kerékpárút egyik szakasza lesz. A kerékpárút részben egy felhagyott vasúti nyomvonalon halad csodálatos erdei környezetben, megteremtve a kerékpáros kapcsolatot Sárospatak és Hollóháza között. A Panoráma Kerékpárút – a szintén megtervezett Sárospatak-Tolcsva-Mezőzombor szakasszal, illetve a már meglévő kerékpáros útvonalakkal együtt – feltárja a térség látnivalóit, a Zemplén szelídebb lankáin, szőlőültetvények között kerékpározva pompás kilátást nyújt majd a Bodrogzugra.

Csongrád-Csanád vármegyében szintén fontos, hiánypótló szakaszok tervezése valósult meg, melyek közül a Mindszent-Szegvár-Szentes (14,5 km), Zsombó-Szatymaz (5,6 km) és a Szatymaz-Sándorfalva (2,9 km) szakaszok kivitelezése kezdődhet meg. Az utóbbi két szakasz a Szeged térségi, már jelenleg is kiterjedt kerékpárút hálózatot egészíti ki, így kényelmes körtúrát tehetünk az új és a meglevő útvonalak használatával, az EuroVelo 11 nemzetközi kerékpáros útvonal érintésével. A Mindszent-Szegvár-Szentes szakasz kiépítésével pedig Hódmezővásárhelyről kerekezhetünk Szentesig, majd onnan tovább Csongrád irányába.

A Vas vármegyei Torony külterületén megtervezett és hamarosan TOP forrásból épülő 2,6 km hosszú szakasz a Szombathely és az osztrák-magyar határ közötti útvonal hiányzó szakasza, mellyel a megyeszékhelyről biztonságosan elérhető lesz az EuroVelo 13 Vasfüggöny nemzetközi kerékpárút, valamint a burgenlandi kerékpáros hálózat is.

Zala vármegyében összesen 56 km hosszú kerékpáros útvonal tervezése és engedélyezése valósult meg, melyek közül 6 szakasz kivitelezése kezdődhet meg. Ilyen például a Lenti – Mumor – Nova településeket összekötő, 12 km-es szakasz, amely a 75-ös főút mellett teremti meg a biztonságos kerékpározás lehetőségét és a térségi alacsony forgalmú úthálózattal, erdészeti utakkal és kerékpárutakkal kiegészítve nagyban hozzájárul ahhoz, hogy a Zalai-dombság kerékpárral kényelmesen és biztonságosan bejárható legyen.

Továbbra is a Balaton és a Tisza-tó a sláger, de már nem csak nyáron

A kerékpáros turizmus az egyik leglátványosabban fejlődő turisztikai forma. A kerékpáros számlálók adatai évről évre döntenek rekordokat, sőt egyértelműen látszik, hogy a tavaszi időszak is már jelentős mennyiségű kerékpárost vonz a legnépszerűbb célpontokra. Idén május végéig már több mint 70000 bringás haladt át Pákozdon, a Velencei-tó körön lévő számlálónál, de Törökbálinton a Budapest-Balaton kerékpárúton is 61 ezer bringást számoltak meg.

Az Értékterv kft. mérései szerint 2023-ban 32,8 millió kilométert kerékpároztak a Balatoni Bringakörön a magyarok. Az adatok érdekessége, hogy egyre csökken a kerékpározás szezonalitása, sokan választják a tavaszi, őszi időpontokat a kerékpározásra. A hazai tókörök számlálói szerint márciusban szinten mindenhol többszöröződött a kerékpárosok száma, a Tisza-tónál a növekedés több, mint háromszoros. 2023-ban a kiskörei vízlépcsőnél 89 ezer bringást számoltak meg, ami 5,5-szer annyi, mint ahányan 10 évvel ezelőtt itt bicikliztek. Ezért is van létjogosultsága az olyan fejlesztéseknek, mint a Tisza-tavi kerékpáros komp, amely idén tavasszal indult el Tiszaderzs és Tiszanána között.

A növekedés a teljes előszezon tekintetében is látványos, január és május között a Fertő-tavat leszámítva minden tókörön jelentősen nőt a kerékpárosok száma, a Tisza-tavon mind márciusban, mind áprilisban új forgalmi rekord született. Egyre többen választják a hosszabb, A-ból B-be tartó túrákat is, amit a Budapest-Balaton (BuBa) kerékpárút számlálói is bizonyítanak. Etyeken tavasszal 35%-os, míg Fülén 32%-os növekedés mutatható ki a mért forgalomban.

Egyre több szolgáltató lát lehetőséges a kerékpáros turizmusban

Elindult Magyarországon is a Kerékpárosbarát szolgáltatói hálózat, amely azokat a vendéglátóhelyeket, attrakciókat, szálláshelyeket tartalmazza, amelyek valóban kiszolgálják a kerékpáros turisták igényeit. A hálózat ma már 771 minősített szolgáltatót tartalmaz. Ezeket a turisták legkönnyebben az ingyenesen letölthető Kerékpárosbarát applikációban találják meg. A rendszert a Magyar Kerékpáros Turisztikai Szövetség üzemelteti.

A szolgálatások és újdonságok sorából a Balaton sem maradhat ki. A Balaton egész régiójának kerékpáros felfedezéséhez nyújt segítséget a BalatonBike365 rendszer, amely több mint 1000 km kitáblázott útvonalat, 5 kerékpáros központot, megtervezett túraútvonalakat tartalmaz, és az idei évtől már egy KalandKör400 nevű Balaton környéki kijelölt túramozgalommal is várja a bringás turistákat.

A kerékpáros turisták növekvő száma a rendezvényszervezőket és a rendezvényturizmust is élénkíti. Így a hagyományos Balaton és Tisza-tó körüli kerékpáros rendezvények mellett idén már 11 helyszínen szervezi meg a Magyar Kerékpáros Turisztikai Szövetség a Ring, hegykerülő kerékpáros túrasorozatot, de újra megszervezésre kerül a Balaton-felvidéki granfondo, azaz a Balatonfondo, és másnap az első országos gravel bajnokság, amely egy új, egyre népszerűbb kerékpározási forma Magyarországon is.

A kerékpáros fejlesztések 2023 óta a kormány által elfogadott Nemzeti Kerékpáros Turisztikai Stratégia mentén zajlanak, amely megvalósításáért az aktív Magyarországért felelős államtitkár és az Aktív- és Ökoturisztikai Fejlesztési Központ felel. A stratégia célul tűzte ki, hogy Magyarországon 2030-ban a kerékpározás gyors, biztonságos, hozzáférhető és gazdaságos legyen, amely így vonzó alternatívát jelent a mindennapi közlekedésben, ezen felül a legkedveltebb szabadidős eszköz is egyben.