Skip to main content

Újabb lépéssel került közelebb a kiskörei raftingpálya megvalósítása

Újabb lépéssel került közelebb a kiskörei raftingpálya megvalósítása

A Magyarországon egyedülálló pálya látogatottsága elérheti a 230 ezer főt

2014-ben adták át a Kiskörei Hallépcsőt, Európa legnagyobb ökológiai halfolyosóját. Mióta a létesítmény elkészült, sokaknak mozgatta meg fantáziáját az 1.300 méter hosszú, 27 kis vízlépcsővel, zuhogóval rendelkező “hegyi patak”, hogy nyáron kipróbálják itt a raftingot. A tervezés közbeszerzési eljárásának lezárásával a képzelet egy jelentős lépéssel került közelebb ahhoz, hogy valósággá váljon, és habár nem a hallépcsőn, hanem külön erre a célra épült pályán, de az Alföld közepén, a tervek szerint 2022-re elkészülhet Magyarország első raftingpályája.

Lezárult a Kiskörei Vízerőmű környezetének turisztikai és sportcélú fejlesztéséhez kapcsolódó tervezés közbeszerzési eljárása, ezzel újabb fontos ponthoz érkezett Magyarország saját vadvízi pályájának megvalósítása a Tisza-tó partján. Következő lépésként elindul a szerződéskötés a pályázatot kiíró BMSK Zrt. és a nyertes ajánlattevő között, amelynek alapján a győztes pályázó elkészíti a kiviteli tervdokumentációt.

A kiskörei raftingpálya terve először 2017-ben merült fel, az építési és vízjogi létesítési engedélyezést az Aktív Magyarországért Felelős Kormánybiztosi Iroda és a Magyar Kajak-Kenu Szövetség (MKKSZ) közösen kezdeményezte. 2020 nyarán kormányhatározat született, amely alapján 224 millió forint központi forrásból idén elindult a kivitelezés előkészítése az MKKSZ sportszakmai bevonásával, 2022-től pedig elkezdődhet a kivitelezés. A beruházástól a Tisza-tó turisztikai vonzerejének javulását reméli a kormány.

Mi is az a rafting?

A rafting szó vadvízi evezést jelent, amely során 4-12 fő gumicsónakban ülve zuhatagos folyón evez végig. A mai értelemben vett vadvízi evezés a XX. század közepétől kezdett népszerű sportággá válni. A raftot, vagyis a nagyon erős, felfújható gumicsónakot, eredetileg az amerikai hadsereg számára fejlesztették ki, melyet speciális bevetéseken használták az elit alakulatok. A kalandvágyók azonban hamar felfedezték, hogy ezek a csónakok szinte mindent kibírnak, így a veszélyes, sziklás vadvizek sodrását is. Így indult hódító útjára a manapság egyre nagyobb népszerűségnek örvendő sportág, a vadvízi evezés.

A kiskörei mesterséges vadvízi pálya a tervek szerint a Kiskörei Hallépcső és a Kiskörei Vízerőmű között épül meg. Két pályát létesítenek, egyet az aktív kikapcsolódásra vágyó turisták és amatőr sportolók részére, a másikat a nemzetközi versenyekre készülő sportolók számára. A pálya mellett klubház is épül szociális helyiségekkel és öltözőkkel.

Szlalom bemutató a Tisza-tavi Hallépcsőnél

A 2021-es Természet Operaháza Tisza-tavi Fesztivál keretében rendezik meg a Tour de Opera kerékpáros tókerülő túrát, amelynek egyik megállóhelye a Kiskörei Hallépcső lesz. A megállóponton az MKKSZ válogatott versenyzői egy szlalom bemutatót tartanak a Tour de Opera résztvevőinek, amellyel a Tisza-tavi programok változatosságára, és a kajak-kenu sportág eddig még kevéssé ismert szakágára, a szlalomra szeretné felhívni a figyelmet.

A szlalom kajak egyre népszerűbb szakág, a 2000-es sydney-i játékok óta szerepel az olimpiai programban. Magyarországon jelenleg nincs olyan pálya, ahol a versenyzőink edzeni tudnának, ezért főleg a szomszédos országokban, illetve Nyugat-Európában végzik a felkészülést. Éppen ez az egyik fő oka annak, hogy a magyar csapat eredményessége szlalom kajakban messze elmarad az évtizedek óta rendkívül sikeres gyorsasági szakágétól.