Skip to main content

Túrainfo

Kerékpártúránk Balatonlelléről indul. A tó partját déli irányban elhagyva előbb Látrányon tekerünk keresztül, majd Visz érintésével érkezünk Karádra.

Karádig alacsony forgalmú, szelíd dombok között kanyargó úton tekerünk, mely Visz után több kanyarral mássza meg a domboldalt. A településre beérve balra kell kanyarodnunk, enyhén emelkedő útvonalon haladva búzamezők és szőlőföldek között. Pihenjünk meg az útszéli kőkeresztnél, a vadgesztenyék árnyékában, majd folytassuk utunk az erdő felé. Az útelágazásban válasszuk az egyenesen haladó, néha sorompóval lezárt aszfaltutat, mely az erdő mélyére vezet.

Innen erdészeti utakon és erdei földutakon haladunk tovább Nagycsepelyre, majd alacsony forgalmú közutakat követve érünk el Kötcsére.
A kedves kis falu egyik nevezetessége, hogy egykor 19 kisnemesi kúriát emeltek a környék tehetős földesurai, közülük jó néhány még a mai napig használatban van, mint a Kazay-kúria, a Keserű-kúria, az Antall-kúria, a Csepinszky-kúria és és a Bíró-kúria, melyet a köznyelv Békavárként emleget.

A következő település Szólád, melyet Európa-díjas löszpincesoráról ismerhetünk. A fő utcáról jobbra kanyarodva, táblával jelölt úton kell behajtanunk a falu felett emelkedő löszfalba vájt, egymás mellett és felett elhelyezkedő pincékhez. Eredetileg a fináncok elől elrejtett bor tárolására vájták az első járatokat, ezért sem találunk monumentális bejáratú, díszes pincéket, csak szerény, alacsony bejáratokat. Később azonban népszerűvé vált a pincesor, ma több mint 100 pince van használatban. Nyaranta élénk borozóélet zajlik itt, könnyen belefuthatunk egy bográcsos főzőversenybe.
Ezután Balatonszárszó következik, és ezzel ismét a Balaton mellett folytatjuk utunkat. Balatonszemesen áthaladva megérkezünk Balatonlellére, túránk kezdő- és célpontjába.

Adatok

Országrész: Dél-Dunántúl
Időtartam: 1 nap
Túra besorolása: közepes
Túratípus: kerékpár
Táv: 47 km
Időigény: 5 óra

Megközelítés

Balatonlelle, vasútállomás vagy Balatonlelle, kikötő.  Autóval, vonattal megközelíthető a kiindulási pont, parkolási lehetőség van.

Térkép

Útvonal

GPX letöltésMegtekintem az útvonalat

Látnivalók

Kötcse:

A településen egykor 19 kúria állt, de ma is kilenc kisnemesi kúriát találunk a faluban.

Szólád:

A település központjában tábla jelzi a löszpincesorhoz vezető utat. A puha üledékes kőzetből álló hegyoldalba fúrt pincék egyedülálló látványt nyújtanak, a pincesor Európa-díjjal lett kitüntetve.

+ Programtipp

Nezde Szoborpark:

A Szóládtól nyugatra emelkedő dombtetőnek régóta szakrális jelentőséget tulajdonít a néphagyomány. A nyugalmas, remek kilátással rendelkező helyszínen a honfoglaló magyarság hitvilágára utaló faragott szobrok állnak.

Szolgáltatások

Vendéglátóhelyek, szállások, szolgáltatások

Turistainformációk, programok, rendezvények, szálláshelyek a térségben.