Skip to main content

Normális az évi 600 haláleset a magyar utakon? Nem!

Normális az évi 600 haláleset a magyar utakon? Nem!

Tenni kell azért, hogy kevesebben haljanak meg közlekedési balesetben

2019-ben hazánkban egymillió lakosra 62 halálos közúti baleset jutott, ami meghaladja az Európai Unió 51 fős átlagát. Ugyan némileg bizakodásra adhat okot, hogy az elmúlt évtizedben a halálos áldozatok száma 19%-kal csökkent, de összességében ezek a számok még mindig nagyon lehangolók. Ezért az Aktív Magyarországért Felelős Kormánybiztosi Iroda és a Közlekedéstudományi Egyesület egy vadonatúj programot indított el annak érdekében, hogy minden közlekedő biztonságosan hazaérjen. A projekt legfontosabb feladata, hogy felhívják a figyelmet arra, hogy túl sokan halnak meg közlekedési balesetben az ország útjain, és ez ellen mindenkinek tennie kell!

A „Mentsünk meg 600 életet!” elnevezésű program célja, hogy a közlekedésbiztonsági kérdéseket a társadalmi párbeszéd szintjére juttassák el, némileg kilépve a szakmai keretekből. Ugyanakkor fontos, hogy a közlekedők, a társadalom részéről felszínre juttatott gondolatok, problémák kezelése végül szakmai felelősséggel történjen meg. Annak érdekében, hogy ez a szakmai háttér már a kezdetektől jelen legyen, a program az ORFK-Országos Balesetmegelőzési Bizottság támogatását is élvezi.

„2012-ig nagymértékben csökkent a halálos közlekedési balesetek száma Magyarországon, de azóta stagnálnak a számok. 2012 és 2019 között évente átlagosan 600-640 ember halt meg a közutakon. Viszont ennek nem kellene így lennie” kezdte beszédét Révész Máriusz aktív Magyarországért felelős kormánybiztos, aki hozzátette, hogy vannak olyan országok, ahol egymillió lakosra vetítve 30 alatt van a halálos közlekedési balesetek száma. „A közvetlen környezetünkben is vannak nagyon jó példák, hiszen Oslóban tavaly egyetlen ember halt meg közlekedési balesetben, Helsinkiben 3, Bécsben 18, ezzel szemben Budapesten több mint 60. Ha az uniós átlag szintjére le lehetne csökkenteni a halálos közlekedési balesetek számát Magyarországon, akkor évente 100-150 életet lehetne megmenteni, ha a legjobb országok szintjére, akkor évente akár 300 életet is. Véleményem szerint nagyobb odafigyeléssel, türelemmel sok közlekedési baleset megelőzhető lenne. Remélem, hogy a kampánnyal hozzájárulhatunk a balesetek számának csökkentéséhez.”

A Kormánybiztosi Irodának amúgy nem ez az első lépése a közlekedésbiztonság javítása érdekében, hiszen például elkészítette a Közlekedő kisokos munkafüzetet az általános iskola 4. osztályos tanulóinak, és a védtelen közlekedők védelmének erősítése, a biztonságos közlekedés érdekében összeállította a KRESZ-módosítási javaslatát is.

Kiss Csaba, a Közlekedéstudományi Egyesület (KTE) közlekedésbiztonsági tagozatának tagja azt hangsúlyozta, hogy „nem szabad elfogadni, hogy a közlekedés velejárója a halál és a sérülés. A KTE októberben végzett egy felmérést, amelyben valamennyi közlekedő réteget megszólított a gyalogosoktól egészen a hivatásos sofőrökig. Következő lépésként pedig egy ötletpályázatot írunk ki, melynek keretében január 15-éig olyan ötleteket, javaslatokat várunk, amelyek a közlekedési balesetek csökkentését szolgálják, tudatosítják a problémát, és javaslatot tesznek a kezelésére.”

A nem reprezentatív kutatás kérdőíveit 1.700 fő töltötte ki, és bár a részletes kiértékelés még tart, már most látszik, hogy a közlekedési kultúrával a többség nincs megelégedve, és a válaszadók inkább rossznak, mint jónak tartják a közlekedés biztonságosságát. A balesetek bekövetkezéséért az agressziót, a stresszt és a figyelmetlenséget emelték ki. A megelőzésért a válaszolók szerint az agresszió elleni fellépésre, képzésre, közlekedés-nevelésre és az egymás iránti felelősség erősítésére lenne szükség.

A szervezők a Program Facebook oldalán valamint a Közlekedéstudományi Egyesület honlapján közzétett pályázati kiírás szerint várják bárki véleményét, ötletét arról, mit kellene, mit lehetne tenni a saját tapasztalataik alapján annak érdekében, hogy kevesebb közlekedési baleset történjen, kevesebb áldozata legyen a közlekedésnek. A pályázat keretében olyan ötleteket várnak, amelyek a közúti közlekedési balesetek súlyának társadalmi megítélését befolyásolhatják, tudatosítják a problémákat, valamint megoldást adnak valamilyen közúti közlekedésbiztonsági problémára, segítve az áldozatok, sérültek számának csökkentésében. Az ötletek között lehet a közlekedés szabályozására vonatkozó, a közúti infrastruktúrát javító, forgalmi folyamatok optimalizálására vonatkozó, a közlekedés oktatását, a közlekedők biztonságtudatosságát fejlesztő, vagy akár a szabályozást megújító ötlet, valamint az egyéni felelősségérzet növelést, a közlekedési kultúra javítását célzó javaslat is. Ugyanakkor, ha valaki ezeken a területeken kívül is lát lehetőséget az áldozatok megmentésére, akkor a szervezők arra bíztatják, hogy ossza meg elképzelését ő is!

A fentieken túl a „Mentsünk meg 600 életet!” program szervezői 2021 elején közlekedésbiztonsági alkotói pályázatot is kiírnak majd „Biztonságos óvoda” címmel rendelkező óvodák számára is. A pályázaton óvodások, vagy óvodai csoportok vehetnek majd részt, és nem csak maguknak, de óvodájuknak is értékes nyereményeket szerezhetnek a legjobbnak ítélt alkotók. Ennek részletei 2021. január 10-én lesznek elérhetőek a program Facebook oldalán.

Mivel ez a program elsőként viszi a közlekedésbiztonság témakörét a társadalmi párbeszéd szintjére, így a hasonló megközelítéssel működő kampányokhoz hasonlóan ismert emberek bevonására is sor került, akik magánemberként ugyanúgy részt vesznek a közúti közlekedésben, mint bárki más. Viszont ismertségük és szakértelmük révén a társadalom szélesebb spektrumát lehet majd bevonni a megoldási lehetőségek feltérképezésébe, valamint nekik köszönhetően talán olyan problémák kimondására is sor kerülhet, melyek eddig valamilyen okból kifolyólag nem kerültek a felszínre. A program jószolgálati nagykövetei Szujó Zoltán mellett Baji Balázs, Gönczi Gábor, Kárpáti Rebeka, Kollányi Zsuzsi és Veréb Tamás lesznek.

This will close in 0 seconds

This will close in 0 seconds

This will close in 0 seconds

This will close in 0 seconds

This will close in 0 seconds

This will close in 0 seconds

This will close in 0 seconds

This will close in 0 seconds

This will close in 0 seconds

This will close in 0 seconds

This will close in 0 seconds

This will close in 0 seconds

This will close in 0 seconds

This will close in 0 seconds