Merész jövőkép a kerékpározásról és gyaloglásról

Merész jövőkép a kerékpározásról és gyaloglásról

Az a cél, hogy a bringázást mindenkinek receptre írják fel az orvosok

„A kerékpárutak széles, ingyenes, mindenki számára éjjel-nappal elérhető konditermekként is értelmezhetők”, írja Boris Johnson, Nagy-Britannia miniszterelnöke a brit kerékpáros stratégiában, amelyet most már magyarul is olvashatunk. A Kerékpározás Éve program részeként az Aktív- és Ökoturisztikai Fejlesztési Központ több nemzetközi jelentőségű művet fordít magyarra, hogy ezzel is elősegítse a közlekedéssel kapcsolatos szemléletváltozást.

A kormány döntése alapján 2020-2021. a Kerékpározás Éve Magyarországon. Ennek jegyében került sor egy online kerekasztal-beszélgetésre a hazai kerékpározás jövőjéről, amelyen szakmai döntéshozói oldalról Révész Máriusz aktív Magyarországért felelős kormánybiztos és Vitézy Dávid, a Budapesti Fejlesztési Központ vezérigazgatója, civil oldalról pedig Kürti Gábor, a Magyar Kerékpárosklub elnöke vett részt. A rendezvényen bemutatták a brit közlekedési minisztérium által kidolgozott új kerékpáros és gyalogos közlekedési stratégiát, melynek magyar nyelvű kiadásában az eseményen szintén megjelenő Kumin Ferenc, Magyarország londoni nagykövete is közreműködött. A kiadvány tovább erősíti azt a nézetet, hogy a kerékpáros közlekedés igenis hozzátartozik nagyvárosaink jövőjéhez, és a megfelelő intézkedéseket meghozva sokkal többen fognak kerékpárral, rollerral közlekedni, mint napjainkban.

A kerekasztal-beszélgetésen elhangzott, hogy a kerékpározás ideológiák felett álló, össztársadalmi érdek, és nem pártpolitikai kérdés. Ezt számos kutatás igazolja, a biciklizést nem pártpreferenciák mentén választják. Kerékpárral közlekedni ugyanis nem csak jó érzés, de csökkenti a szív- és érrendszeri betegségek kialakulásának kockázatát, csillapítja a környezetterhelést, és korunk egyik kiemelt nagyvárosi problémájára, a helyhiányra is megoldást nyújt.

A kerékpározás ideológiai függetlenségét jól példázza, hogy London korábbi konzervatív főpolgármestere, Boris Johnson is elkötelezett támogatója a biciklizésnek. Johnson 2019 óta az Egyesült Királyság miniszterelnöke, így mára a kerékpáros fejlesztésekkel kapcsolatos elképzeléseit az egész országra kiterjedő ambiciózus tervvel bővítette ki. A Fokozatváltás címen megjelent kötetet Révész Máriusz aktív Magyarországért felelős kormánybiztos kezdeményezésére az Aktív- és Ökoturisztikai Fejlesztési Központ magyarra fordította, hogy minél több döntéshozó és szakember ismerje meg Európa egyik leginnovatívabb kerékpáros stratégiáját.

„Bicikli? Vegyétek észre, hogy a XXI. században vagyunk! Ez a mondat egy kommentelőtől származik, aki az egyik legnagyobb közösségi oldalon osztotta meg kissé ironikusan a véleményét. Ugyanakkor teljesen igaza van, hiszen a kerékpározás a modern társadalmak közlekedésének egyik alappillére”, mondta el a Kormánybiztos a kerekasztal-beszélgetésen, aki gondolatait úgy folytatta, hogy „így vélekedik a brit miniszterelnök is, akinek a kiadványában olyan bátor fejlesztési tervei vannak, amelyeket szerintem a hazai politikusok közül, sőt a Magyar Kerékpárosklubtól sem vállalna fel akárki. Ezt a kiadványt minden megyeszékhely polgármesterének és főépítészének el fogjuk juttatni.”

Kumin Ferenc, Magyarország londoni nagykövete is részt vett a Fokozatváltás című kötet elkészítésében. Diplomataként kapocs volt a hazai szerkesztők és a brit kormány között. „A britek borzasztóan örültek a fordítási felkérésnek. Elsőre nem is értették az egészet, de nagyon jól esett számukra, hogy egy ilyen távoli ország, mint Magyarország, inspirálódni szeretne az ötleteikből. Egyáltalán nem szégyen a jó gyakorlatokat átvenni, sőt, más szakpolitikai kérdésekben is érdemes lenne egyeztetni.”

Vitézy Dávid, a Budapest Fejlesztési Központ vezérigazgatója szerint Budapest és London közigazgatási szempontból rendkívül hasonló modellt követett a történelem során, így a kiadványban szereplő intézkedéseket egy az egyben át lehetne venni. A Budapesti Fejlesztési Központ vezetője a hazai hosszútávú vasútfejlesztési stratégiára visszacsatolva úgy fogalmazott, hogy „a vasútnak a kerékpár természetes párja, hiszen nyilván fontos, hogy miként lehet bringázni a budapesti belvárosban, de legalább annyira fontos az is, hogy a dunakeszi vagy a biatorbágyi vasútállomásra biztonságosan el lehessen jutni biciklivel.” Vitézy Dávid szerint a kerékpáros stratégiával összefüggő vitáktól nem szabad megijedni, azokat pártpolitikai hovatartozástól függetlenül meg kell vívni.

Kürti Gábor, a Magyar Kerékpárosklub elnöke a kiadvány határozott és dinamikus vízióját emelte ki. „Nagyon tetszik, hogy ez a szakmai anyag nem arról beszél, hogy milyennek kellene lennie a bringázásnak Nagy-Britanniában, hanem hogy milyen lesz. Magyarországon mára az emberek kezdik beteljesíteni a Maslow-piramis legszükségesebb szintjeit, és azon kezdenek el gondolkodni, hogy mi hiányzik még az életükből. Ilyenkor kezdenek el az emberek bringázni, hogy javítsanak saját maguk és a közösségük életszínvonalán. Akiket most látunk a Városligetben futni, azok között biztosan van olyan, aki 10 évvel ezelőtt el sem tudta volna képzelni magáról, hogy futócipőt húzzon.”

Szintén a Kerékpározás Éve részeként adta ki a Közlekedési Múzeum az Aktív- és Ökoturisztikai Fejlesztési Központ támogatásával Jeff Speck 101 szabály az élhető városért című kötetét. A könyv pont 101 példát hoz arra, hogy a városok egészséges jövője földrésztől függetlenül a motorizált közlekedés háttérbe szorításán és a városi terek újragondolásán keresztül érhető el.

A Kerékpározás éve 2020-2021 program alapvető célja, hogy további jelentős impulzust adjon a hazai kerékpározásnak a program részét képező közpolitikai intézkedések, infrastruktúra-fejlesztés, szemléletformálás és egységes kommunikáció által. A programban számos kerékpáros infrastruktúra-fejlesztés is zajlik hazánkban, például elindult a kerékpáros munkába járást támogató pedelec program és a kormány 4 milliárd forintot biztosított közel 1.400 km kerékpárút megtervezésére, hogy a következő uniós ciklusban gyorsabban épülhessenek a bicikliutak.