TúraPilis - Gerecse - VértesVelencei-hegységTúraútvonal

Körtúra a Velencei-hegységben

By 2020.06.03.március 12th, 2021No Comments

Túrainfo

Az apró Velencei-hegységet járjuk be Sukoróból indulva, először az Angelika-forráshoz megyünk, majd a Meleg-hegy érintésével térünk vissza a kiindulópontunkhoz. Bár a Velencei-hegyég alapterülete nem jelentős, Magyarország legöregebb hegysége rengeteg látnivalót kínál. A földtörténeti óidőben keletkezett mélységi magmás kőzet, a gránit egyetlen hazai előfordulását megcsodálni különleges élményt jelent azok számára is, akik kevésbé érdeklődnek a földtani érdekességek iránt. Gyalogtúránk közben olyan geológiai látványosságokat ejtünk útba, mint a Likas-kő, a Gyapjaszsák és az Olasz gránitfejtő.

A templomtól indulva először a zöld kereszt, majd a zöld sáv jelzésen hagyjuk el a települést, az Éva-forrás felé. Azt elérve haladjunk tovább a zöld sávon, majd az elágazásnál a piros háromszög jelzést kövessük, amely már a Csúcs-hegyre vezet fel. Innen a Hurka-völgy irányába ereszkedünk le, majd a piros sáv jelzést követjük a romantikus patakvölgyben. Természeti szépségek sorjáznak utunk mellett – a piros kereszt jelzésen nemsokára beérünk a még látványosabb Bodza-völgybe.

A Velencei-hegység legmagasabb pontja, a Meleg-hegy a következő célpontunk. A csúcsról a piros háromszög vezet az egyik jellegzetes sziklaformációhoz, a Likas-kőhöz. Miután megcsodáltuk a gránittömböket, szép kilátást ígérő útvonalon haladunk tovább a Gyapjaszsákhoz. Útvonalunkon kitérőt teszünk a zöld levél jelzést követve az Olasz gránitfejtő elnevezésű felhagyott kőbánya felé, ahol látványos sziklaalakzatokban gyönyörködhetünk. Ha ezt is megnéztük, visszaereszkedhetünk Sukoró településre.

Adatok

GPX letöltésMegtekintem az útvonalat

Látnivalók

Református templom, Sukoró:

A Velencei-tóra kitűnő kilátást nyújtó Fő utcában találjuk a falu leghíresebb látnivalóját, a klasszicista stílusban épült református templomot, amely arról nevezetes, hogy az 1848. szeptember 29-i pákozdi csata előtt itt tartottak haditanácsot Batthyány Lajos miniszterelnök vezetésével.

Gyapjaszsák:

Ingóköveknek nevezzük azt a sajátos kőzetpusztulási formát, amelynél egy vagy több, látszólag nagyon ingatag kőtömb néhány másik tetején egyensúlyozik. A labilisnak tűnő kövek valójában cseppet sem azok. A kemény gránittömböket négyszögletes hasábokra szabdalták a repedések, amelyek mentén a kőzet felszíne kopni kezdett. A víz és a szél kihordta a mállás törmelékeit, így az élek egyre határozottabbak és gömbölyűbbek lettek, míg a tömb kezdett úgy kinézni, mintha csak különálló köveket tornyozott volna egymásra egy óriás keze. Ezeket a formációkat a helyi népnyelv régen gyapjúzsákokként emlegette.

Likas-kő:

Több gránittömb alkotta boltíves sziklaformáció. Az ellenálló gránit mélységi magmás kőzet, Magyarországon főleg a Velencei-hegységben fordul elő, a földtörténeti óidőből származik.

+ Programtipp

Gránit tanösvény:

Ha túl korán végeztünk a túrával, akkor levezetésnek még járjunk be egy rövid, de látványos útvonalat, a Gránit tanösvényt. A 7 kilométeres kirándulóút Pákozdról indul, bejárja a hegység déli részének leglátványosabb ingóköveit, a Pandúr-követ és a Kockát is.

Szolgáltatások

Vendéglátóhelyek, szállások, szolgáltatások

Turistainformációk, programok, rendezvények, szálláshelyek a térségben.