Skip to main content

Túrainfó

Figyelmeztetés: esős időben a teljes túrát nem ajánljuk, mert igen veszélyesek és csúszósak lehetnek a burkolat nélküli löszös utak. Ebben az esetben a túra lerövidíthető, a bányató után visszatérhetünk a kiindulási ponthoz.

A túra során elzarándokolunk a tokaji borvidék legmonumentálisabb látványosságához és gyönyörködhetünk egy különleges bányató türkizkék vizében, a borvidék dűlői közé felkapaszkodva pedig lábaink előtt hever ez a feledhetetlen élményeket nyújtó táj: Tokaj-Hegyalja.

Az Áldó Krisztus sétányon veszi kezdetét utunk, amely felvezet Európa legnagyobb Jézus szobrához. A 130 lépcsőfok után ránk fér egy kis pihenő, fent több pad és asztal várja a megfáradt vándort. Álljunk meg itt egy pillanatra, időt adva magunknak a lelki feltöltődésre, vagy csak egyszerűen a csodálatos panorámában gyönyörködve feledjük hétköznapjaink gondját-baját.

A domb keleti oldaláról letekintve a mélyben megpillantjuk a bányató csodás tükrét. Már itt is érdemes elővenni a fényképezőgépet, hiszen a tóról a legszebb képet innen fentről készíthetjük. Leereszkedve egy kényelmes betonúton a bánya bejáratáig balra érdemes kis kitérővel közelebbről is megcsodálni a tavat. Az év minden szakaszában elkápráztatja szemünket a csillogó víztükör türkize. Visszatérve a piros turistaútra folytatjuk utunkat, amely a továbbiakban izgalmakban bővelkedőnek ígérkezik, hiszen elbúcsúzhatunk a betonutak kényelmes világától. Az ösvényt követve felkapaszkodunk a bánya peremére, majd vízmosásoktól nehezített utakon és végül egy magas löszfal mentén haladva kijutunk a szőlők közé. Itt szintén érdemes kis pihenőt tartanunk és a taktaközi mocsarak, tavak világára letekinteni, tiszta időben a távolban feltűnik a Bükk-hegység, délre pedig akár Tiszaújvárosig is el lehet látni.

Innen már csak lefelé ereszkedünk a szőlősorok között kanyargó utakon egészen a Tokaji-hegyre vezető betonos útig, ahonnan kényelmes sétával érünk vissza a parkolóba.

Látnivalók

Tiberius aréna

Az Áldó Krisztus szobor sétány elején kis kitérővel érjük el az arénát. Érdekes építmény ez pont itt Tokaj-Hegyalján, ahol rómaiaknak színét sem látta a táj, hát még arénáknak! Ám a felhagyott kőfejtőben remek lehetőség nyílott arra, hogy több száz néző befogadására alkalmas arénát alakítsanak ki, amely nemcsak rendezvény helyszín, hanem a lépcsőzetes nézőtér felső soraiból remekül rálátni a szőlőtáblák alatt elterülő településre is.

Áldó Krisztus szobor

Az Áldó Krisztus szobor nemcsak hatalmas méretei (8,5 m magas, 50 tonna) miatt nyújt lenyűgöző látványt, hanem a lépcsőkön felkapaszkodva katartikus élményben lehet részünk ahogy feltekintünk, mintha egyenesen az égből tekintene le ránk a jóságos Krisztusi arc. Európa legnagyobb Jézust ábrázoló gránitszobrát Szabó Sándor szerencsi szobrász készítette el és Petró Attila adományozta Tarcalnak.

Bányató

Az elmúlt évszázadokban a hegy területén körülbelül húsz külszíni bánya, kőfejtő működött, ahol főként andezitet termeltek ki, melyet út és vasútépítéseknél vagy árvízvédelmi munkáknál használtak fel. Ilyen volt a Citrom-bánya is, melynek bányaudvarában a termelés befejezését követően egy türkizkék színű bányató alakult ki, melyet a csapadék és forrásvizek töltöttek fel. A bányató vizében időnként Kínából behurcolt édesvízi medúzákkal is találkozhatunk.

Löszfal

Utunk során elhaladunk egy magas löszfal mellett, amelyben kisebb-nagyobb üregeket figyelhetünk meg. A fokozottan védett gyurgyalagok előszeretettel vájnak odút ezekbe a falakba. Telepesen fészkelnek, költőüregük akár 2 m hosszú is lehet. A felnövekvő növényzet azonban alkalmatlanná teszi ezeket a helyeket a költésre, mert akadályozza a madarak szabad berepülését.

Kilátópont

Ismét kinyílik a táj, és nyugat felé tekintve megpillanthatjuk a bányatavat és az Áldó Krisztus szobrot hátulról is, mögötte a már korábban látott Taktaközzel. Itt van az ideje ismét a remek tájképek, körpanorámák készítésének!  Az útról azonban ne térjünk le, hiszen a bánya pereme igen meredek és veszélyes lehet!

Faragott feszület Máriával

Utunk során még egy nevezetességgel találkozhatunk. A Tokaji-hegy tetejére vezető út mentén szépen faragott feszület áll, tövében Mária-szoborral. A szobor az 1945-ben Malenkij-robotra (kényszermunka az akkori Szovjetúnióba) hurcolt tarcaliak emlékére készült, köztük a falu akkor káplánja Szerednyei János emlékére is. A pap önként vállalta a robotot, hogy híveivel tarthasson, majd egy bányaszerencsétlenségben életét vesztette.

+ Programtipp

Tarcal játszótér és kondipark

A falu elején színvonalas és őrzött játszótér várja egy kis kikapcsolódásra kicsiket-nagyokat.

Szent-Teréz Kápolna

A Henye-domb tetején álló kápolna 1749-ben épült, barokk stílusban. Szent Teréz tiszteletére szentelték fel, ugyanis a hagyományos tarcali szüretkezdő napon október 15-én Teréz napján a katolikus hívők búcsújárással tisztelegtek a szent előtt.

A Gróf Degenfeld család 2015-ben újította fel és lett a Tarcalon is áthaladó Mária-út egyik méltó állomása.

Vizitúrázás a Bodrogzugban

A Tokaji-hegy lábánál fekvő hatalmas ártéri területen a Bodrogzugban kijelölt útvonalon lehetőségünk van vizitúrázásra, ahol a Tokaj-Bodrogzug Tájvédelmi Körzet természeti kincseiben gyönyörködhetünk.  E számtalan értéket magában hordozó terület bemutatását szolgálja a Bodrogzug Vízitúra Tanösvény, amelynek egyes állomásai ismertetik meg a látogatót a terület növény és állatvilágával.

A vizitúrázáshoz bejelentkezés szükséges!

Kapcsolat: Magyar László 30 153 1617

További információk

Szolgáltatások

Vendéglátóhelyek, szállások, szolgáltatások

Turistainformációk, programok, rendezvények, szálláshelyek a térségben.

Tokaj Tourinform

Táv: 5.4 km
Időigény: 3 óra

Megközelítés

A túra a tarcali római katolikus templomnál található Áldó Krisztus szobor parkolóból indul.

Autóval: Az Áldó Krisztus szoborhoz vezető utat a Fő utcáról táblák jelzik, amelynek kezdetén található a parkoló, mely a 38-as úttal párhuzamos Könyves Kálmán utcában van.

Vonattal: A tarcali vasútállomástól a piros turista útvonalon haladva 15 perces sétával elérjük a Könyves Kálmán utcát, ahonnan túránk indul.