Skip to main content

Kétvölgyi körtúra

By 2020.07.21.január 8th, 2024No Comments

Túrainfo

Túránk kiindulópontja a 367 méter magas Katalin-hegyen lévő kilátó, autónkat is itt hagyhatjuk. Az indulás előtt menjünk fel a kilátóba, és nézzük szét. Mi is tárul szemünk elé tiszta időben? A Rába folyó völgye, a távolban a Kőszegi-hegység, az osztrák Alpok keleti vonulatai, de akár Grazig is ellátunk, sőt, még a Maribornál lévő Pohorje is feltűnik a látóhatáron.

Túraútvonalunkon elindulva, a lakott területről kiérve erdős részen sétálunk. Nemsokára a tiszta vizű Szakonyfalvi-patakhoz érünk. A helyenként lápos-mocsaras rész az igazi vadon, a megtestesült természet érzését nyújtja. Vadak mozgását hallhatjuk, sőt, ha szerencsénk van, láthatjuk is őket. (Csapadékos időben az átjutás nehézkes lehet!)

A kis forgalmú műúton átkelve emelkedő következik, melyen felérve igazi „hegyi” kaszálórétre csöppenünk. Továbbhaladva régi lakóházak között érkezünk meg a kétvölgyi haranglábhoz, ahol pihenőt is találunk. Újult erővel indulunk útnak, majd egy lejtő után ismét páratlan látványban lehet részünk. Hamisítatlan, a Vendvidékre jellemző szórványtelepülési jelleget figyelhetünk meg itt: óriási kaszálógyümölcsösök egy-egy, dombon álló házzal, gazdasággal. Ha szerencsénk van, nyáron érezhetjük a lekaszált fű, a száradó széna illatát, amire egész életünkben emlékezni fogunk.

Az aszfaltozott út mentén Kétvölgy Ritkaháza településrészén haladunk tovább. A hely neve önmagáért beszél. A völgybe érve találjuk a Réti orchideák tanösvényt, majd ismét lakott területre érkezve, különleges finomságokkal kényeztethetjük magunkat. A Völgylak Gasztroportán szörpöt, lekvárt, fűszereket vásárolhatunk, majd a Fő utca 36. szám alatt egy zsúpfedeles kis boronaházat találunk. Visszafelé vesszük az irányt, a Katalin-hegyi kilátó felé. Továbbra is hangulatos erdők és rétek kísérik utunkat. A falusi kocsmába is betérhetünk, ahol szomjunkat olthatjuk. A kilátóhoz visszaérkezve menjünk fel újra, és nézzük meg még egyszer a páratlan látványt.

Látnivalók

Vendvidéki szórványtelepülések

A Vendvidék néprajzilag is önálló, sajátos kultúrát megőrző táj. A településszerkezete is egyedi képet mutat: itt az ún. szórványtelepülések jellemzők. Vagyis egy-egy ház külön áll a dombokon, körülötte helyezkednek el a szántók, a kaszálógyümölcsösök, a rétek, ez adja a táj mozaikos jellegét. A házak a birtok első tulajdonosáról kapták a nevüket. A szórványtelepülés-szerkezet szép példái Kétvölgy, Orfalu, Apátistvánfalva.

Katalin-hegyi kilátó, Kétvölgy

A kilátót a település legmagasabb, 367 méter magas pontjára építették 2011-ben. Rálátunk innen a Rába-vidéki erdős, dimbes-dombos tájra, a környező Ausztria és Szlovénia hegyeire.

Szoknyás harangláb, Kétvölgy

Az 1880-as évek táján épült szoknyás harangláb Kétvölgy Ritkaháza településrészén, a Fő utca 63. szám mellett áll. Különleges helyi történet kapcsolódik hozzá. Úgy mesélik, a bíró és a falusiak összevesztek, hogy hol állítsák fel a haranglábat. A bíró azt akarta, hogy a falu másik végében legyen a helye, ahol ő is lakott, mondván, ott jobban hallatszik a hangja. A falusiak viszont Ritkaháza közepén látták volna szívesen a harangot. Végül a kocsmáros megbízott négy legényt, hogy egyik éjjel hozzák el az elkészült haranglábat a bíró udvaráról. Ők a haranglábbal a kocsmához érve teljes erőből kongatni kezdték a harangot, aminek hangját a szomszéd falvakban is hallani lehetett. Így épült fel végül Ritkaházán a harangláb.

Népi műemlékház, Kétvölgy

Az eredeti helyén helyreállított, zsúpfedeles, döngölt agyagpadlós, boronafalú, füstös konyhás ház valaha kerített háznak épült (vagyis az U alakú épület egy udvart fogott közre), de mára csak a szoba és konyha maradt fenn.

Völgylak Gasztroporta

Nemcsak helyi alapanyagokból készült ínyencfalatokat kínálnak a vendégeknek, de tartósítószer- és színezékmentes, mézzel ízesített szörpöket, lekvárokat, fűszereket, gyógynövényteákat, krémeket is lehet vásárolni náluk.

+ Programtipp

Réti orchideák tanösvény (Kétvölgy, Ritkaháza)

Ez a 6 kilométer hosszú tanösvény a szlovén határ mellett megbúvó Kétvölgy falucska közvetlen környezetének élővilágát, turisztikai értékeit, valamint a község kultúrtörténeti, népi építészeti emlékeit mutatja be. A tanösvény hurok alakú, a Kétvölgy Permise településrészén lévő tűzoltószertár épülete mellől indul és Ritkaháza településrészen keresztülhaladva itt is ér véget. A tanösvény útvonala nagyrészt meglévő, kiépített szilárd burkolatú úton vezet.

Adatok

GPX letöltésMegtekintem az útvonalat

Szolgáltatások

Vendéglátóhelyek, szállások, szolgáltatások

Turistainformációk, programok, rendezvények, szálláshelyek a térségben.