Szemléletformáló rendezvények
és kommunikációs kampányok

A szemléletformálás, marketing és szakmai programok képezik a Kerékpározás éve 2020-2021 program harmadik pillérét. A számos kerékpáros szabályozás, ösztönző program és infrastrukturális fejlesztés mellett fontos a különböző célcsoportok informálása és motiválása a hatékony kommunikáció révén, mely legközvetlenebb módon talán tematikus rendezvények, események szervezésén keresztül valósítható meg. De szintén ide tartoznak az olyan szemléletformáló intézkedések, mint az általános iskolások számára tervezett KRESZ kisvizsga, a közlekedésbiztonsági kampányok, illetve a Bringázz a munkába! kampány. A kerékpáros szemléletmód népszerűsítése nem csak a lakosság, de a döntéshozók körében is lényeges célkitűzés, melyre a szakmai tanulmányutak kiválóan alkalmasak. A kutatások és szakmai rendezvények pedig a stratégiaalkotás elengedhetetlen eszközei.

Intézkedések részletesen

Nemzeti Összetartozás kerékpártúra [folyamatban]

bővebben

2020-ban a trianoni békeszerződés 100. évfordulója alkalmából került megszervezésre a Nemzeti összetartozás éve kerékpáros rendezvény, mely szimbolikusan kötötte volna össze a Kárpát-medence és a világ magyarságát. Számos határon túli magyarlakta település lakóinak részvételével összesen 12 szervezett kerékpáros csoport indult volna Magyarország felé, hogy végül a több ezer biciklis augusztus 20-án Budapesten, a Hősök terén találkozzon. A járványhelyzet ezt a rendezvényt is meghiúsította, de 2021-ben módosult tartalommal remélhetőleg megvalósításra kerül. A határon túlról induló kerékpártúrák mellett az ország határain belül és kívül számos kisebb gyalogos és kerékpáros túra is megrendezésre kerül 2021. június 4. és augusztus 20. között a Nemzeti összetartozás éve program jegyében.

Közlekedő Kisokos program kibővítése [megvalosult][folyamatban]

bővebben

A kerékpárhasználat térhódítása szempontjából lényeges, hogy a gyerekek már fiatal korban felfedezzék a bringázás szépségét, de ebben a korban ugyanolyan fontos a biztonságos közlekedés hangsúlyozása is. A 2018-ban megjelent Közlekedő kisokos munkafüzet az általános iskolás korosztályt megcélozva látványos ábrák, érthető magyarázatok és játékos feladatok segítségével ismerteti meg velük a gyalogos és kerékpáros közlekedés legfontosabb szabályait.

2020 elején elkészült a Közlekedő kisokos munkafüzet digitális változata, tavasztól pedig a teljes tananyag, ellenőrző feladatok és tesztsor elérhető online módon a KRÉTA weboldalán. A tervek szerint 2021 márciusától a tananyagból online vizsga is tehető, melynek elsődleges célcsoportja az általános iskolák 4-5. évfolyama, de a vizsga letétele a 6-7. évfolyamosoknak is ajánlott. A távlati cél egy komoly, országos szintű közlekedési kisvizsgarendszer kidolgozása lehet, mely Ausztriához, Franciaországhoz, Szlovéniához hasonlóan hozzájárulhat a közlekedési kultúra javításához.

Országos kerékpáros közlekedésbiztonsági kampányok [folyamatban]

bővebben

A Kerékpározás éve 2020-2021 program során kiemelt szerepet kapnak a különböző közlekedésbiztonsági és szemléletformáló kampányok. A korábbi évekhez hasonlóan rövid videók, helyszíni roadshow-k, közösségi média kampányok és egyéb megjelenések hívják fel a figyelmet többek között a kerékpárral közlekedők védelmére, a közlekedési szabályok betartására, lámpahasználatra, kötelező előzési oldaltávolságra. A KRESZ tervezett módosítását követően a változások kommunikációja több fórumon és formában is kiemelten fontos szerepet kap, melynek első példája a 1,5 méteres előzési oldaltávolság-tartás kampány.

Tekerjünk itthon! – belföldi kerékpáros turizmust népszerűsítő ernyőmárka létrehozása és az ehhez kapcsolódó kampányok lebonyolítása [megvalosult][folyamatban]

bővebben

Tekerj a zöldbe! túrasorozat

A programsorozat célja a kerékpározás népszerűsítése, a kerékpározást, mint rekreációs tevékenységet folytatók létszámának növelése, mindazok megszólítása, akik szeretnének kerékpározni, de önállóan nem indulnak el, azonban egy szervezett túrán szívesen részt vennének. E cél érdekében a helyi kerékpáros vagy turisztikai egyesületek legfeljebb egynapos, könnyű és biztonságos vonalvezetésű Tekerj a zöldbe! kerékpártúrák szervezésére pályázhattak (sajnos a 2020-as évi rendezvények többségének megrendezését a járványhelyzet ellehetetlenítette), és pályázhatnak 2021-ben is. A szakmai koordinációt a Magyar Kerékpáros Turisztikai Szövetség végzi.

Országos kerékpáros kalandtúra-útvonal kijelölése

A jól ismert és nagy népszerűségnek örvendő Országos Kéktúra mintájára 2020-ban megkezdődött a kerékpáros kalandtúra nyomvonalának kijelölése. A gyalogos túrához hasonlóan weboldal, applikáció, QR kódos információs rendszer és pecsételő füzet teszi élvezetesebbé a kerékpározást a tervek szerint már 2021-ben.

Az ország kedvenc kerékpárútja

A kezdeményezés kitűnő lehetőséget jelent új vagy felújított kerékpárutak, kerékpáros útvonalak népszerűsítésére, az elmúlt évek legsikeresebb infrastrukturális beruházásainak bemutatására. A minden évben megrendezésre kerülő, tavasztól nyár végéig tartó kampány végén szakmai zsűri szűrése alapján a legjobb útvonalak képi és videós anyagokkal kerülnek bemutatásra. Ezt követően pedig közönségszavazással dől el, hogy az adott évben melyik Magyarország kedvenc kerékpárútja. 2020-ban a Tatabányát és Tatát összekötő Által-ér völgyi kerékpárút nyerte el ezt a megtisztelő címet.

Bringázz a munkába! kampány [megvalosult]

bővebben

A kerékpárral munkába járásra ösztönző Bringázz a munkába! kampányt 2018-ban indította újra az Innovációs és Technológiai Minisztérium és az Aktív Magyarországért felelős kormánybiztosság a Magyar Kerékpárosklubbal közösen. Eredeti célja, hogy minél többen próbálják ki és szeressék meg a kerékpáros közlekedést. Már az elmúlt években is több tízezer ember ült nyeregbe a kampánynak köszönhetően, de a tervezett közpolitikai intézkedések (KRESZ módosítás, pénzügyi ösztönzők bevezetése, kerékpártárolók és parkolók, valamint zuhanyzók és öltözők kialakításának szabályozása), illetve az elektromos rásegítésű kerékpárok beszerzésének támogatása további lendületet adhatnak a programnak.

A vírushelyzet okán bevezetett kijárási korlátozások és a sokak által otthon végzett munka miatt a 2020-as kampány Inkább bringázz! néven lett meghirdetve. Reméljük, 2021-ben ismét a régi szlogennel folytatódhat tovább.

Kerékpározást népszerűsítő roadshow [folyamatban]

bővebben

A kerékpár a napi közlekedésen túl alkalmas sportolásra, kikapcsolódásra, de akár játékra és extrém trükkökre is. A tervek szerint 2021-ben egy olyan országos roadshow indul, amely városi fesztiválokhoz, nagyobb eseményekhez kapcsolódva kerékpáros ügyességi játékok és versenyek, rövid kerékpártúrák, freestyle vagy triál bemutatók által játékos stílusban népszerűsíti a kerékpározás minden formáját, illetve a kerékpározás évét.

Nemzetközi szakmai rendezvények szervezése és lebonyolítása [megvalosult][folyamatban]

bővebben

Minden hazai és nemzetközi szakmai rendezvény kiváló lehetőséget nyújt a szakmabeliek találkozására, együttműködések és partneri kapcsolatok kialakítására, tapasztalatszerzésre, egy adott témakör részletes, több nézőpontú megvitatására.

Az Aktív Magyarországért felelős kormánybiztosság első alkalommal 2018-ban rendezett hiánypótló városi-, illetve turisztikai kerékpáros szakmai konferenciát, melyen 2019-ben már több mint 200 fő vett részt.

2020 márciusában az Aktív Magyarországért felelős kormánybiztosság a kerékpárosbarát szolgáltató hálózat hazai kialakítása céljából nemzetközi workshopot szervezett az Európai Kerékpáros Szövetséggel együttműködve. A résztvevő országok (Dánia, Hollandia, Németország, Szerbia, Spanyolország, Csehország, Olaszország és Ausztria) szakértői saját rendszereik bemutatását követően együttműködési megállapodást írtak alá, melynek célja a kerékpárosok számára kínált szolgáltatások fejlesztése, turisztikai termékfejlesztés, marketing tevékenységek összehangolása, valamint egy közös adatbázis létrehozása. Emellett kiemelt szerepet kap a kevésbé fejlett kerékpáros turizmussal rendelkező országok szakmai támogatása, a tapasztalatcsere is.

Az Aktív- és Ökoturisztikai Fejlesztési Központ 2020 őszén négy részből álló online, tematikus konferenciasorozatot szervezett szakmai 100 percesek címmel, melynek első állomása a Tekerjünk itthon! címet viselő konferencia volt. A nyitóelőadást követően a résztvevők három szakmai előadás és egy kerekasztal beszélgetés során mélyedhettek el elsősorban a hazai turisztikai célú kerékpározást érintő témákban.

2020-ban a vírushelyzet okán további nagyobb szakmai rendezvényre nem került sor, és a bizonytalan helyzet miatt a 2021-re tervezett események szervezése sem kezdődött el. Ami biztosnak tűnik, hogy személyes vagy online formában 2021-ben is megrendezésre kerül a már hagyományosnak mondható éves kerékpáros konferencia. A tervek között szerepel még az Innovációs és Technológiai Minisztériummal együttműködve egy V4 elnökségre építő nemzetközi konferencia, valamint egy városi kerékpározással kapcsolatos konferencia megszervezése is.

Szakmai tanulmányutak szervezése önkormányzati döntéshozók és főépítészek
számára [folyamatban]

bővebben

A szakmai tanulmányutak megszervezésének elsődleges célja, hogy a megyei jogú városok döntéshozói (polgármesterek, főépítészek) a kerékpározás szempontjából legfejlettebb országokban, Hollandiában vagy Dániában szerezzenek közvetlen tapasztalatokat a kerékpáros közlekedés előnyeiről, a jó gyakorlatokról. Lehetőségük lesz nagy tudással és tapasztalattal rendelkező szakértőkkel, valamint városvezetőkkel konzultálni annak érdekében, hogy a hazai környezetben is alkalmazhatók legyenek a jól bevált holland és dán példák.

A 2020-ra tervezett és megszervezett holland tanulmányutat a jelenlegi vírushelyzet meghiúsította, de 2021 év elején a már említett döntéshozók és holland szakértők egy kedvcsináló online workshop-on vehetnek részt. Az év második felében pedig összejöhet a 3-4 napos, sűrű szakmai programmal, több város meglátogatásával, szakmai előadásokkal és sok bringázással tarkított holland tanulmányút.

Szakmai kiadványok [megvalosult]

bővebben

Bár tételesen nem szerepel a Kormányhatározat által meghatározott feladatok között, mégis kiemelten fontos a nemzetközi kitekintés, más országok tapasztalatainak felhasználása. A hazánkban is alkalmazható kerékpáros fejlesztési lehetőségek kutatása, illetve az intenzívebb kerékpárhasználatra ösztönző szemléletformálás céljával két jelentős külföldi szakmai kiadvány magyar fordítása készült el.

Gear a Change: A Bold Vision for Cycling and Walking (Fokozatváltás: Merész jövőkép a kerékpározásról és gyaloglásról)

A brit Közlekedési Minisztérium 2020-ban megjelent kiadványa a kerékpározás és gyaloglás környezetvédelmi, egészségügyi és társadalmi előnyeire helyezi a hangsúlyt. A kiadvány egyértelmű célként fogalmazza meg a kerékpáros és gyalogos közlekedés népszerűsítését, részletesen bemutatja a felmerülő problémákat, kihívásokat és feladatokat, a közlekedési fejlesztéseket pedig gyalogos és kerékpáros központú szemlélettel közelíti meg. A kerékpárosok biztonságérzetének javítása érdekében létrehozandó védett kerékpársávok és forgalomcsillapított körzetek, a parkolás rendjében történő változtatások, valamint az elektromos kerékpárok használatának népszerűsítése és támogatása csak néhány példa a kerékpárközpontú intézkedéscsomag elemei közül, melyek a hazai fejlesztési irányok meghatározásában is ötletforrásként szolgálhatnak.

Jeff Speck – Walkable City Rules: 101 Steps to Making Better Places (Sétálható város kézikönyve: 101 szabály az élhető városért)

2020 novemberében jelent meg Jeff Speck, a világ egyik leghíresebb várostervezője könyvének magyar fordítása. A könyv arra a kérdésre keresi a választ, hogy mitől lesz zöldebb és fenntarthatóbb, valamint élhetőbb és szerethetőbb egy város. Központi gondolata, hogy jelentős társadalmi, gazdasági és környezeti előnnyel jár, ha a városokat és közösségeket nem autókra, hanem emberekre tervezzük. Az autóközpontú várostervezési logika megértéséhez elég a területigényes fővárosi parkolási rendszerre, vagy akár a budapesti agglomeráció szétterülésére gondolni, ahol az újonnan kialakuló lakóparkok közösségi közlekedés híján autó nélkül élhetetlenek. A sétálható városok koncepciója többek között ezekre a problémákra nyújt megoldási lehetőségeket, melyben a kerékpáros közlekedés jelentős szerephez jut.

Kerékpáros kutatások és mérések lebonyolítása [megvalosult]

bővebben

A kvalitatív és kvantitatív felmérések és kutatások jelentősége abban rejlik, hogy egyrészt megmutatják a már megvalósult fejlesztések hatékonyságát, másrészt meghatározzák a jövőben tervezett fejlesztések irányát. Így ezek lebonyolítására – mind a napi kerékpározás, mind a turisztika területén – folyamatosan szükség van, ha a kerékpárhasználat népszerűsítése a cél.

A kerékpározás és egy adott régió népszerűségének mérésére az egyik legkézenfekvőbb lehetőség a forgalomszámlálás. Szerte az országban automata számláló berendezések kerültek kihelyezésre, mely alapján folyamatosan monitorozni lehet egy adott régió kerékpáros közlekedésének és turizmusának változását. A 2020-as év pozitív adatai különösen jó alapot biztosítottak egy, a hazai kerékpáros turizmus dinamikus fejlődését bemutató kommunikációs anyag elkészítéséhez.

A kerékpáros infrastruktúra megfelelő tervezése, a közlekedésbiztonság javítása, valamint a kerékpáros igények pontos meghatározása érdekében tudományos felmérések és kutatások indultak. Minden második évben készül kerékpáros napi közlekedéssel, valamint turisztikával foglalkozó kutatás is. 2020-ban a Magyar Kerékpárosklub készített kutatást közlekedési célú kerékpárhasználat témában az Aktív Magyarországért felelős kormánybiztosság megbízásából.

https://kerekparosklub.hu/kerekparoskutatas_2020

2020 közepén készült egy aktív turisztikai stratégia témájú kutatás is, mely nem kizárólag a kerékpározásra vonatkoztatva, hanem minden jármódra kiterjedően mérte fel az aktív turisztikai szokásokat és igényeket.

Giro d’Italia Nagy Rajt [folyamatban]

bővebben

A hazai kerékpározás népszerűsítése szempontjából is kiváló lehetőséget jelentett, hogy 2020-ban Magyarországnak ítélték az egyik legjelentősebb nemzetközi kerékpáros körverseny, a Giro d’Italia első három szakaszának megsrendezését. A megállapodás megkötését, szakaszok nyomvonalának kijelölését és számos népszerűsítő kampányt követően a magyarországi Nagy Rajt is a járvány áldozatául esett. Jelenleg a 2022-es rendezés lehetőségéről folynak tárgyalások.