Infrastrukturális fejlesztések és
kerékpárhasználatot ösztönző programok

A 2018-ban készült „Így bringázik az ország” elnevezésű kerékpáros kutatás szerint a kerékpárhasználók háromnegyede fontosnak tartaná, hogy az állam és az önkormányzatok többet költsenek kerékpáros infrastruktúra fejlesztésre, a kerékpárhasználat ösztönzésére. Az intézkedéscsomag második pillére tartalmazza a Kerékpározás éve 2020-2021 program legkézzelfoghatóbb és egyben legköltségesebb intézkedéseit, az infrastrukturális fejlesztéseket. A kerékpárutak fejlesztése mellett jelentős forrás jut az elektromos rásegítésű kerékpárbeszerzés ösztönzésére, kerékpártárolók kialakítására, illetve különböző típusú bringaparkok létesítésére, mely utóbbiak azon túl, hogy elsősorban a tizenéves fiataloknak nyújt aktív kikapcsolódási lehetőséget, jelentős szemléletformáló hatással is bír.

Intézkedések részletesen

Kerékpárutak építéséhez kapcsolódó kommunikációs kampány [megvalosult]

bővebben

A kerékpáros közlekedés és turizmus népszerűségének fellendülésével az elmúlt években egyre növekvő igény jelentkezik a minőségi kerékpáros infrastrukturális fejlesztésekre. Kerékpárutak építésére a most záruló uniós ciklusban is jelentős hazai és Európai Uniós források álltak rendelkezésre, viszont az előkészített projektek hiánya, illetve a tervezési-engedélyezési eljárások elhúzódása miatt a kivitelezések gyakran akadoztak. A kerékpározás hangsúlyossá válásával, valamint a tervezett kerékpárút építéseket tekintve 2020-ban és 2021-ben egyre több, a mindennapi kerékpárhasználók és a kerékpáros turisták számára egyaránt jelentős beruházás készül el.

Az infrastrukturális fejlesztések kommunikációja folyamatos, melyet első körben, az átadás során leginkább a beruházó Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt., az illetékes önkormányzatok, illetve az Aktív Magyarországért felelős kormánybiztosság közösen végeznek. Második lépcsőben fontos, hogy a Kerékpározás éve 2020-2021 program kiterjedt kommunikációja (sajtótájékoztatók, sajtóközlemények, online megjelenések, közösségi kampányok, népszerűsítő videók, rendezvények) által a fejlesztések híre minél szélesebb rétegekhez eljusson.

Kerékpártároló kialakítási program [folyamatban]

bővebben

A kerékpárhasználatot nagyban befolyásolhatja a megfelelő kerékpártárolási lehetőség hiánya, mely egyaránt problémát jelenthet közterületen, munkahelyen, egyéb közlekedési eszközre váltáskor, de akár az otthonunkban is. Az első két eset megoldásához közpolitikai intézkedésekre, megfelelő szabályozásra van szükség, az állomásokon, megállóhelyeken elhelyezett tárolók kialakítása pedig alapvetően a szolgáltató cégek feladata. E program a kerékpártárolási lehetőséggel nem rendelkező meglévő épületekben (elsősorban panelházakban és társasházakban) kívánja elősegíteni a tárolási lehetőség kialakítását.

A 2021-re tervezett feladat egy hatékony, kerékpártároló telepítést ösztönző rendszer kialakítása, valamint a telepítés pénzügyi támogatása, mivel a társasházak jelentős része nem rendelkezik a beszerzéshez szükséges forrással. A kereskedelmi forgalomban számos kész megoldás kapható, melyek közterületen elhelyezhető zárt, biztonságos garázsok, boxok.

Elektromos rásegítésű teherkerékpár vásárlás támogatási program [folyamatban]

bővebben

A fejlett városfejlesztési koncepciók mindegyike egyetért abban, hogy az autóalapú városi közlekedés zsákutca. Az autóutak kapacitásának bővítése egyértelműen káros, mivel egyre növekvő autóforgalmat generál, megvalósítása kizárólag a gyalogosok és kerékpárosok kárára bővíthető, nem beszélve a levegőminőség és az életkörülmények várható romlásáról. A fenntartható városi élet és közlekedés szempontjából elengedhetetlen a városi kerékpározás támogatása.

A támogatási rendszer egyik lába a magánszemélyek pedelec kerékpár vásárlását támogatja, melyről már korábban esett szó. A másik láb a teherkerékpárok beszerzésére fókuszálna, melynek a zéró emissziós városi logisztika mellett erős szemléletformáló és kommunikációs hatása lenne. A program gazdasági társaságok, vállalkozók és civil szervezetek számára tenné lehetővé, hogy elektromos rásegítésű teherszállító kerékpárok vásárlására esetén meghatározott összegű, vissza nem térítendő támogatásban részesüljenek. A tervek szerint a program első üteme 2021 második felében indulna 100 millió forint keretösszeggel, mellyel körülbelül 200 db teherszállító kerékpár beszerzését lehetne támogatni.

Elektromos rásegítésű kerékpár beszerzési program nemzeti parkok részére [megvalosult]

bővebben

Az Aktív Magyarországért felelős kormánybiztosság 2020 őszén 150 millió forint keretösszegű e-kerékpár programot indított a hazai nemzeti parkok számára, melynek keretében nemzeti parkonként legfeljebb 15 db elektromos rásegítésű kerékpárt szerezhettek be 100%-os támogatási intenzitás mellett.  A program célja, hogy bővítse a nemzeti parkok kínálta aktív turisztikai lehetőségeket a látogatók számára, akik így teljesen új, kényelmes és természetbarát módon, e-kerékpárokon ismerhetik meg a természeti értékeket. Az elektromos rásegítés további előnye, hogy csoportos kerékpáros programok során domborzati viszonyoktól és edzettségi szinttől függetlenül segíti a résztvevők együtt haladását.

A pályázat feltétele volt, hogy az érintett nemzeti parkok vállalják a kerékpárok tárolását és üzemeltetését, kerékpáros útvonalak és a kapcsolódó infrastruktúra kiépítését, valamint a látogatók számára olyan egy- vagy többnapos turisztikai programcsomagok összeállítását, melyek tematikus kerékpáros túrák keretében mutatják be a nemzeti park területén található természeti értékeket és látnivalókat.

A rendszer hosszútávú működőképességét biztosítja, hogy a nemzeti parkok a kerékpárok kiadásából befolyó bérleti díj összegét a kerékpárok üzemeltetésére, karbantartására és a kapcsolódó szolgáltatások fejlesztésére (túraútvonalak kijelölése, túrák szervezése) kötelesek fordítani.

BMX pálya és bringa park építési program [megvalosult]

bővebben

Jelenleg az országban nagyon kevés bringapark áll a kerékpárosok rendelkezésére. Ezek a létesítmények nagyban hozzájárulnak az alapvető kerékpár-kezelési tudás és tapasztalat megszerzéséhez, mely a mindennapi kerékpáros közlekedés során is hasznos.

Az Aktív Magyarországért felelős kormánybiztosság az országos bringapark program keretében először 2020 februárjában írt ki pályázatot különböző típusú bringapályák (pumpapálya, BMX pálya, erdei singletrack ösvény, dirt/freeride pálya) és a hozzájuk kapcsolódó infrastruktúra (mosdók, öltözőhelyiség, szervizoszlop, világítás, ivókút, kerékpártartó) létesítésére, valamint meglévő bringapályák felújítására. A támogatásért cserébe a pályázók (önkormányzatok, nemzetipark igazgatóságok, erdészeti szervezetek, sportegyesületek, natúrparkok, egyéb civil szervezetek) vállalták, hogy az átadástól számítva legalább 5 évig rendeltetésszerűen üzemeltetik és karbantartják a megépült létesítményt, és biztosítják az ingyenes és korlátozás nélküli használatot.

A program első körében, 2020-ban 400 millió forint állt rendelkezésre a tervek kivitelezésre, az igényelt összeg maximuma pedig 40 millió forint volt 50%-os támogatási intenzitás mellett. Az ország különböző részeiről érkezett 26 nyertes pályázatot a Magyar Kerékpáros Turisztikai Szövetség értékelte a Magyar Kerékpáros Szövetség bevonásával.

Az 2020 decemberében jelent meg a program második üteme, melynek szabályozása némiképp változott. Immár egyházi szervezetek és gazdasági társaságok is nyújthatnak be pályázatot, a támogatható projektek közé új elemként bekerült a BMX freestyle pálya, a kerékpáros triál pálya és a gördeszka park is. További változás, hogy a 2021-es keretösszeg 300 millió forintra módosult, illetve külön támogatási maximum összeg került meghatározásra az egyes pályatípusok esetén. A maximális igényelhető támogatás viszont továbbra is 40 millió forint. Az aktuális pályázat benyújtási határideje 2021. február 28.