Skip to main content

Kab-hegy kerékpárral

By 2020.06.03.január 8th, 2024No Comments

Túrainfo

Ajkáról indul a kerékpártúránk, amely a Déli-Bakony legmagasabb csúcsát, a Kab-hegyet célozza meg. A hegy körül kiváló minőségű, kerékpározásra szánt aszfaltcsík kanyarog 40 kilométer hosszan. Ezt a gyűrűt kell elérnünk először. Ajka Viktortelep városrészét keresztezve, egy szűk völgyben haladunk, majd nemsokára beérünk a bakonyi rengetegbe. A kerékpárúton táblák segítik az eligazodást.

A Kab-hegyi kerékpáros nyomvonal aszfaltozott erdei utakon vezet, így országúti kerékpárral is nekivághatunk a túrának. Az erdészeti utakon nem jellemző a nagy forgalom, ezért fokozottan figyeljünk egymásra, hiszen könnyen elhisszük, hogy miénk az egész úttest. A nagy nyári melegben kellemes tekerést ígérnek ezek a sűrű lombú erdők, így augusztusban is nyugodtan választhatjuk ezt a kirándulást.

Amikor a bükkösben suhanunk, jusson eszünkbe, hogy a Kab-hegy tetőzónáját fedő bazaltpajzs alatt vastag mészkőréteg található, melyben óriási összefüggő barlangrendszert sejtenek a kutatók. A Bakonyban összegyűlő karsztvíz pedig Pulánál, sőt, egyes mérések szerint Tapolcánál bukkan a felszínre források formájában.

Tehetünk kisebb vagy nagyobb kört is, a lényeg, hogy tekerjünk fel az egykori pajzsvulkán csúcsára, ahonnan gyönyörű panorámát élvezhetünk.

Természetjáró.hu / Németh Ádám

Visszafelé kanyarodjunk Úrkút felé, hogy megcsodálhassuk a vadregényes őskarsztot is. Az úrkúti Őskarszt különleges hangulatú hely – egykor szén után kutattak a Csárda-hegy oldalában, majd mangánércre leltek. A bányászat nyomán feltárult az egykor trópusi éghajlaton kialakult karsztos felszín. Izgalmas lépcsősort megmászva jutunk el a kilátópontra, ahonnan belátjuk a feltárást. Innen gurulunk vissza Ajkára.

Adatok

GPX letöltésMegtekintem az útvonalat

Látnivalók

Kab-hegyi Kinizsi-kilátó:

A 9 méter magas, borovi fenyőből készült tornyot 2013-ban adták át. Tetejéről csodás kilátás nyílik a Bakonyra és a Dörögdi-medencére.

Kab-hegyi adótorony:

A 238 méter magas, betonból és fémből készült tornyot 1962-ben adták át, a TV- és URH-gerinchálózat része. A torony Magyarország negyedik legmagasabb épülete és legmagasabb TV-tornya.

Őskarszt tanösvény, Úrkút

Az egykori bauxitbányászat felszínre hozta az őskarszt formakincsét, hiszen ebben a kőzetben futottak az érctelérek. A trópusi éghajlaton képződött, elképesztő tájat szabadon bejárhatjuk, lépcsőkön kapaszkodva fel a sziklákhoz.

+ Programtipp

Bányászati Múzeum, Ajka:

A vadregényes völgyben található múzeum az ország első szabadtéri műszaki emlékmúzeuma. A szénbányászathoz használt eszközöket és technológiákat ismerhetjük meg itt. Egy kovácsműhely és egy bemutató táró mellett a gyűjtemény részét képezi egy őslény- és kőzettár is.

További információk

Szolgáltatások

Vendéglátóhelyek, szállások, szolgáltatások

Turistainformációk, programok, rendezvények, szálláshelyek a térségben.