Skip to main content

Idén is lesz Közlekedési Tudáspróba

Idén is lesz Közlekedési Tudáspróba

A KRESZ és a közlekedési kultúra oktatását nem lehet elég korán kezdeni

Az Aktív Magyarországért Felelős Kormánybiztosi Iroda kezdeményezésére az előző négy tanévhez hasonlóan idén is eljutott minden Magyarországon élő 4. osztályos általános iskolai tanuló részére a Közlekedő kisokos munkafüzet. A munkafüzet célja, hogy a diákok elsajátítsák a biztonságos gyalogos és kerékpáros közlekedés alapismereteit, melynek hatására a jövőben remélhetőleg csökkeni fog a közlekedési balesetek száma. A munkafüzet ismeretanyagához kapcsolódóan az eKRÉTA rendszerben május 2-án kezdődik a 4-8. évfolyam diákjai számára meghirdetett idei Közlekedési Tudáspróba, melyet 2021-ben közel 97 ezer diák teljesített sikeresen.

Biztos sokan ismerik azt a felmérést, melyben arról kell nyilatkozni, hogy ki, hogyan vezet az átlaghoz képest egy egytől tízig terjedő skálán, ha az átlag ötös. Száz ember megkérdezése után nagyjából 7,5 fog kijönni, vagyis az emberek szerint ők sokkal jobban vezetnek, mint az átlag. Azonban, ha reálisan ítélnék meg a tudásukat, akkor egy kellően nagyszámú mintán ötnek kellene kijönni, mint átlagos vezetési tudásnak. És mi a helyzet azoknak a szabályoknak az ismeretével, melyek megadják a közúti közlekedés keretrendszerét? Ebben az esetben is ilyen magabiztosan nyilatkoznánk a tudásunkról? Most tanuló és felnőtt újra együtt tesztelheti a tudását, ugyanis kevesebb mint egy hét van hátra a közlekedési alapvizsga megnyitásáig.

A tudáspróba célja, hogy a gyermekek tudatosabban és biztonságosabban mozogjanak a hétköznapi forgalmi szituációkban. A vizsga a 4-8. korosztályos tanulók számára lesz elérhető, de a gyakorló kérdéssort bárki, akár a felnőttek is online kitölthetik. A vizsga tudásbázisa a Közlekedő kisokos oktatófüzeten alapul, melynek legfontosabb célja, hogy akár az iskolákban tanórákon, akár otthon a gyerekek minél több ismeretet kapjanak a közlekedési szabályokról a biztonságosabb önálló közlekedés érdekében. A munkafüzet nyomtatott verziója eddig közel 500 ezer általános iskolai tanulóhoz jutott el, digitális változatának köszönhetően pedig az oktatási anyagot ma már sokan tudják használni akár okostáblákon is az eKRÉTA-rendszerén keresztül.

A 4-5. évfolyamon a közlekedési alapvizsga letétele elvárt, a 6-8. évfolyamon pedig ajánlott. A diákok a tudáspróbának május 2. és 27. között hetente egy alkalommal futhatnak neki, és a sikeresen teljesítők névre szóló tanúsítványt kapnak Vas Kata Blanka és Valter Attila kerékpáros élsportolóink fényképével ellátva. „Reményeink szerint a tavaly sikeres vizsgát tett diákok száma 97 ezerről idén legalább 30 százalékkal magasabb lesz, és a megszerzett tudás gyakorlatban történő alkalmazása biztonságosabb környezetet, valamint magasabb színvonalú közlekedési kultúra kialakulását eredményezi majd”, mondta Révész Máriusz aktív Magyarországért felelős kormánybiztos, aki maga is négy gyermek édesapja.

A világon évente 1,3 millió ember hal meg az utakon, vagyis naponta 3.500 ember veszti életét közlekedési balesetekben, ezzel az 5-29 éves korosztályban ez az elsődleges, míg a teljes lakosságra vetítve a 9. halálozási ok. A közlekedés valóban veszélyes üzem, mégis sokan csak egy legyintéssel lépnek túl a baleseti híreken, gyakorlatilag elfogadva azt, hogy ennek így kell lennie. Ugyanakkor valóban normális az, hogy naponta ennyi ember nem tér haza a családjához? A válasz egyértelmű nem, melynek a köztudatba történő átültetésében ez a közlekedési nevelőeszköz jelentős támogatást nyújt.

További híreink

Nézz szét túráink között!