Skip to main content

Hévíz és Keszthely között kerékpárral

By 2021.07.09.január 8th, 2024No Comments

Túrainfó

Hévíz és Keszthely a dombosabb vidék ellenére is kínál viszonylag sík, körülbelül 20 kilométeres kerékpáros kört családosoknak, amibe ráadásul számtalan látnivalót és érdekes megállópontot beiktathatunk.

A balatoni családi túráink közül talán itt keresztezünk a legtöbbször forgalmas közutat és a városi forgalomban is bringázunk keveset, ezért családosok csak úgy induljanak el, ha a gyerekeknek már van minimális rutinja ilyen szempontból, és betöltötték a 12. évüket. Akkor sem kell azonban lemondani a közös bringázásról, ha fiatalabbak a kicsik, hiszen a két város összeköthető oda-vissza végig kerékpárúton, ebben az esetben a táv is rövidebb lesz. Az általunk ajánlott kör erőnlét szempontjából nem igényel különösebb felkészültséget, a cserszegtomaji emelkedő kellően lankás ahhoz, hogy bárki könnyedén abszolválja, a környező táj pedig kárpótol az elégetett kalóriákért. Kerékpár szempontjából gyakorlatilag bármilyen váltós géppel teljesíthető a túra.

Keszthely és Hévíz a Balaton nyugati felének központja. Bár távoli célpontnak tűnik Budapestről, mégis viszonylag gyorsan megközelíthető, hiszen autóval gyorsan haladhatunk az M7-esen, vonattal pedig hasonlóan egyszerűen juthatunk le Keszthelyre. Kerékpározás szempontjából ennek a vidéknek az egyik legfőbb előnye a szintén csodaszép Balatonfüred környékével szemben, hogy szezonban is relatív kisebb a tömeg, csendesebb, talán barátságosabb vidék. Ennek ellenére hangulatos partszakasszal és stranddal is rendelkezik, kulturális látnivalóból is rengeteg akad.

Hévízen található a világ második legnagyobb termál tava, így a teljes szezonban működik a fürdőturizmus. A Tófürdőt meleg vizű forrás táplálja, amely gyógyító hatásáról is híres, kerékpáros számára sincs jobb regeneráció, mint egy bringatúra után a gyógyvízben és Festetics Fürdőházban tölteni a délutánt. A felvilágosult arisztokráciát képviselő Festetics család egyébként meghatározta mindkét város fejlődését, több máig is működő intézményt adtak a helybelieknek. A Keszthelyi Festetics-kastély az ország egyik legszebb és legnagyobb kastélya gyönyörű kerttel, ami a kihagyhatatlan turistalátványosság errefelé.

A letölthető GPX-en mi a hévízi Tófürdővel szemben lévő parkolót jelöltük meg kezdőpontként, de ha vonattal közelítjük meg a helyszínt, akkor a keszthelyi mólótól is indulhatunk, ahonnan a vasútállomás pár száz méterre található. A hévízi parkolótól eltéveszthetetlen az útvonal Keszthelyig, ráadásul végig kiépített és jól használható bringaúton melegíthetünk be az első 6 kilométeren. Az első útszakasz impozáns fasor között halad, az egyik legszebb kerékpárút Magyarországon. Körülöttünk a hévízi csatornahálózat is hangulatos hátteret ad, de nyáron azért ne álljunk meg hosszabb (értsd pár perc) bámészkodni, mert az irtás ellenére is támadnak a szúnyoghadak.

Közel a 3. kilométerhez Keszthely előtt át kell kelni a 71-esen, ahol nekünk kell elsőbbséget adni, itt nagy sebességgel haladnak a gépjárművek, legyünk óvatosak. Miután átkeltünk a főúton, csalóka lehet a táblázás, hiszen a kettéágazó bringaúton kétféleképpen is tovább mehetünk. Haladjunk egyenesen tovább és egy kilométer múlva forduljunk balra a központba vezető kerékpárútra. Utóbbi már a járdán halad megosztva, de ennek ellenére elég széles, jól használható. Keszthely sétálóutcáját elérve forduljunk jobbra a móló felé, majd a Fő térnél balra, ahonnan a gyönyörű gótikus stílusban épült Magyarok Nagyasszonya plébániatemplomtól lefelé ível tovább a bringaút.

Miután jobbról elhagytuk a Helikonparkot, ismét egy körültekintést igénylő vasúttal kombinált kereszteződés következik, de ezután hamarosan meglátjuk a Balatont, a móló előtt jobbra több fagyizóból, büféből választhatjuk ki a szimpatikusabbat, ha pedig strandolást terveztünk, ezt is itt tehetjük meg. A GPX-en mi bejelöltünk itt egy kis plusz kört, ami – hétköznapokon, szezonon kívül – ha kevesen sétálnak a parton, körbebiciklizhető, a parton kacsákkal, hattyúkkal, szép rálátással a Balatonra. Hétvégéken, amikor sokan sétálnak itt, inkább mi is toljuk körbe a bringát, vagy ki is hagyhatjuk ezt a túrából.

A mólótól egy rövid szakaszon ugyanazon az útvonalon megyünk visszafelé, ahogy jöttünk, egészen a Festetics-kastélyig. Itt minimum néhány fotó erejéig érdemes megállni, de a kastélymúzeum, a kert és a madárpark akár túránk fénypontja is lehet. Közben Keszthely főutcáján több teraszos helyen is ebédelhetünk, sőt, ha bekanyarodunk a Pethő utcába, a Jordanics cukrászdában a környék legjobb fagylaltját is megkóstolhatjuk.

A Festetics-kastélytól már nem annyira egyértelmű a kerékpáros nyom, ugyanis hamarosan kereszteznünk kell a Hévízi út és a Csapás út találkozását, ahonnan Cserszegtomaj felé kell tovább haladnunk. Itt a rutinos közlekedők használhatják a forgalmi sávokat a letölthető GPX szerint, gyerekekkel túrázva pedig oldjuk meg inkább a gyalogátkelőhelyen a tovább haladást. Körülbelül féltávnál járunk ekkor, és Keszthelyt elhagyva nem túl forgalmas közúton megyünk tovább Cserszegtomaj irányába. Egyedül a 71-es újbóli keresztezése igényel odafigyelést.

Cserszegtomaj felé végig rálátunk balra a Hévíz környéki dombokra, a cserszegi fűszeres otthonára, ahogy a település neve is sejteti. Az út ezen a három kilométeren enyhén emelkedik, de ennyi kihívás talán gyerekekkel is belefér a túrába. Beérve a faluba egy buszmegállónál balra kanyarodunk a Dr. Bakonyi Károly utcánál, majd hamarosan elhaladunk a Balaton Ballooning telephelye mellett, ahonnan hőlégballon túrák indulnak, s egyben ez a mi körünk legmagasabb pontja. Innen a temetőt is érintve legurulunk a Sümegi út kereszteződéséig, ahol körültekintést igényel az átkelés, ugyanis ez forgalmas főútvonal.

Újra elérjük Hévízt, ahol az itiner szerint még beiktathatunk egy kitérőt az Árpád-kori egregyi templomig és pincesorig, ahol remek borokat kóstolhatunk, az éttermek közül pedig a Római pincét ajánljuk, ha itt szeretnénk betetőzni a túrát egy lakomával. Dönthetünk azonban úgy is, hogy visszabringázunk a parkolóig, ebben az esetben rövidül a túra 3-4 kilométerrel és megynyílik a lehetőség, hogy pihentessük lábainkat a thermál vízben.

Látnivalók

Hévízi Tófürdő és Festetics György Fürdőház

A Hévízi tó Európa legnagyobb gyógyhatású melegvizes tava. Az első tutajokra épített fürdőházat 1772-ben Festetics György, a keszthelyi Georgikon alapítója építtette. Ellentétben a többi melegvizes tóval, melyek általában vulkanikus eredetű helyeken, agyag- vagy sziklatalajban vannak, a Hévízi-tó tőzegmedrű forrástó, amelyet a 38 méter mély Hévízi-forrásbarlangból feltörő, percenként 30–40 ezer liter vízhozammal 38 °C-os víz táplál. A tó páratlan természeti környezetét a vízfelszín felett lebegő páraréteg, a tó felszínén úszó indiai vörös tündérrózsák teszik különlegessé.

Festetics Kastély

Keszthely kiemelkedő jelentőségű műemléke. Építése még a 18. század közepén kezdődött el, ám csak az 1880-as években, nagyszabású átépítés és bővítés után nyerte el végleges formáját. Önálló kongresszusi központtal és színházzal rendelkezik. A barokk stílusú kastély építése a 18. század közepén kezdődött és még e század folyamán többször átalakították. A kastély 101 helyiségből áll. A kastély bejárata előtt található a család leghíresebb tagjának, gróf Festetics Györgynek a szobra, aki kiemelten fontosnak tartotta a kultúrát. A Festetics-kastély szerencsére a II. Világháború alatt sem szenvedett jelentős károkat, az elmúlt évtizedben pedig több ütemben is felújították. Gyakorlatilag egész napos programot kínál, itt található a Helikon Könyvtár, a Balatoni Borok Háza, a Helikon Kastélymúzeum, a Kastélypark az Oroszlános kúttal, a Kocsimúzeum, a Pálmaház és a Madárpark.

+ Programtipp

Ha a családnak vannak olyan férfi (esetleg hölgy) tagjai, akik vonzódnak a klasszikus amerikai autókhoz, akkor érdemes egy kitérőt tenni.  Keszthelyen a Helikonpark magasságában, a Kossuth Lajos u. 77. szám alatt található a Cadillac Múzeum tucatnyi autócsodával.