Skip to main content

Beköszöntött az e-kerékpározás korszaka

Beköszöntött az e-kerékpározás korszaka

1 milliárd forinttal támogatják a elektromos kerékpárok vásárlását

Magyarország Kormánya a Klíma- és Természetvédelmi Akcióterv keretében, az elektromobilitás és a közlekedés zöldítésének ösztönzése érdekében 1 milliárd forintos keretösszeggel pályázatot hirdet elektromos meghajtású kerékpárok beszerzésére. Az Európai Autómentes Napon tartott sajtótájékoztatón a kormány mellett a támogatási programot kezdeményező civil szervezetek képviselői is megjelentek. A korábbi programoktól eltérően ezúttal nem cégek vagy egyéb szervezetek, hanem magánszemélyek juthatnak támogatáshoz. A pályázat elsődleges célja a kerékpáros munkába járás segítése. Az október végétől igényelhető hozzájárulás mértéke az elektromos kerékpár típusától függ, ugyanakkor annak mértéke elérheti akár a 150 ezer forintot is.

Napjainkban az e-kerékpárok népszerűsége rendkívüli mértékben növekszik nem csak hazánkban, de világ- és Európa-szerte is. Éppen ezért a magyar kormány meghirdette az elektromobilitás minél szélesebb körű használatára ösztönző legújabb támogatási programját, melynek legfontosabb célja, hogy a gépjármű használattal szemben alternatívát nyújtva csökkentse a fosszilis energiahordozók felhasználását, ezen keresztül a települések levegőszennyezettséget. A cél elérésének egyik módja az autóval munkába járók kerékpárra terelése, amely amellett, hogy a sport révén hozzájárul a lakosság egészségügyi állapotának javulásához, a járművek területfoglalásának csökkenésével nagymértékben hozzájárul a javuló települési életminőséghez is.

A hajtás fajtájától függően 90 vagy 150 ezer forintos támogatást lehet majd igényelni elektromos kerékpár vásárlására. A kisebb összeg, az alacsonyabb árkategóriájú pedálszenzoros kerékpárok vásárlásához nyújt majd segítséget, a magasabb támogatást pedig a nyomatékszenzoros biciklikre lehet majd felhasználni. A támogatás mindkét esetben legfeljebb a jármű árának felét fedezheti, a közlekedési eszköz ára nem haladhatja meg a 900 ezer forintot és a kerékpároknak meg kell felelniük a megadott műszaki-környezetvédelmi követelményeknek. Mivel a program elsődleges célja a munkába járás segítése, ezért a pályázathoz munkaviszony igazolást is kell majd csatolni.

Szentkirályi Alexandra kormányszóvivő, a program sajtótájékoztatóján elmondta, hogy az év elején kiírt elektromos autók és robogók vásárlást segítő pályázat sikere olyan nagy volt, hogy további 882 millió forinttal meg kellett emelni a keretösszeget. A kormányszóvivő szerint az állam eddig közel 2.500 db elektromos jármű megvásárlását segítette, ezzel párhuzamosan pedig az elektromos töltőállomások hálózatát is folyamatosan bővíti, melyből az év végéig közel 600-at létesítenek állami támogatással. A mostani program illeszkedik a klímavédelemmel összefüggő intézkedések sorába.

Kaderják Péter, az Innovációs és Technológiai Minisztérium energia- és klímapolitikáért felelős államtitkára beszédében kiemelte, hogy „a kerékpározás a leginkább környezetkímélő közlekedési mód. Az elektromos rásegítésű kerékpárok használata segíthet abban, hogy egyre többen válasszák ezt a közlekedést, akár a hagyományos gépkocsik helyett is.

A támogatási program elindítását idén nyáron két civil szervezet, a Magyar Kerékpárosklub és a Magyar Kerékpáripari és Kereskedelmi Szövetséggel közösen kezdeményezte. Javaslatuk lényege az volt, hogy az állam az elektromos autók és robogók mellett elektromos rásegítéses kerékpárok, úgynevezett pedelec biciklik vásárlását is támogassa. Ezek a kerékpárok azért különlegesek, mert a normál bicikliknél jóval nagyobb távolságok megtételét teszik lehetővé például a napi ingázásban, a domborzati viszonyok jelentette kihívások ellenére is. A pedelec típusú kerékpárokon a 25 km/óra sebesség eléréséig egy átlagosan 250W teljesítményű motor segíti a tekerést. A rásegítés nem helyettesíti a pedálok tekerését, így a pedelecek is biztosítják a napi testmozgást.

„A Nyugat-európai tapasztalatok alapján az e-biciklik megjelenésével sokkal többen kezdtek el gondolkodni ezen a közlekedési formán. Átlagosan 5 km-ről 15 km-re növekedett az a távolság, amelyet letekerhetőnek ítéltek meg az emberek. Ezt a kerékpáros forradalmat szeretnénk átültetni a magyar gyakorlatba is, ahol a kezdő lépések már megtörténtek, hiszen tavaly közel 3.500 db pedelec típusú kerékpárt vásároltak hazánkban. Viszont az 1 milliárd forintos keretösszeg több mint 7.000 db elektromos rásegítésű kerékpár megvásárlását teszi lehetővé, amely így megduplázza az eladott biciklik számát. Mindez tisztább várásokat, egészségesebb embereket, élhetőbb országot fog eredményezni”, osztotta meg gondolatait Révész Máriusz aktív Magyarországért felelős kormánybiztos, aki segítségként elmagyarázta a két támogatott kerékpártípus közötti különbséget is: a pedálszenzoros kerékpárok rásegítése a pedál kisszögű elmozdításánál kapcsol be, a modernebb nyomatékszenzoros technika viszont a kifejtett erőt érzékeli, és ennek megfelelően segít.

A program fontos eleme, hogy a gázkarral vagy nyomógombbal, tekerés nélkül hajtható robogószerű biciklik vásárlására a támogatás nem vonatkozik.

Az egyéni pályázatokat az IFKA Nonprofit Kft. részére kell majd elektronikus úton, a kereskedőkön keresztül benyújtani. A tervek szerint ez a támogatás nem egy egyszeri program, a most meghirdetett 1 milliárd forintos keret kiürülését követően újra meg fogják azt hirdetni.

This will close in 0 seconds

This will close in 0 seconds

This will close in 0 seconds

This will close in 0 seconds

This will close in 0 seconds

This will close in 0 seconds

This will close in 0 seconds

This will close in 0 seconds

This will close in 0 seconds

This will close in 0 seconds

This will close in 0 seconds

This will close in 0 seconds

This will close in 0 seconds

This will close in 0 seconds