Skip to main content

A legszebb cserháti panoráma – a Tepke

By 2020.06.03.január 8th, 2024No Comments

Túrainfo

Túránk kiindulópontja Mátraszőlős, amelynek elnevezése csalóka, hiszen földrajzilag a Cserhátban található. A település központjából, a posta utáni kereszteződéstől, a hídtól indulunk. Mindjárt egy útjelző tábla irányít a helyes irányba, a kék kereszt jelzésű úton a Garábi-nyereg felé indulunk. 500 méter után kiérünk a faluból, és az úgynevezett kisbánya fala mellett, egy víztározó gátfalának meghosszabbításába épített kőkapun keresztül egy tavacskához érünk.

Innen a jobb oldali ösvényen megyünk tovább, a cserjésben a jelzéseket csak később látjuk meg. 10 perc séta után két nagy kőszikla közt bukkanunk ki a Vöröskő-bánya hatalmas udvarára. Utunk következő szakasza a hangulatos Függő-kői-völgyben halad egyre feljebb a hűvös erdőben, hatalmas, gömbölyű, mohalepte sziklák mellett. A földutat követve jutunk fel a Garábi-nyereg csomópontjába, ahol az Országos Kéktúra vonalával találkozunk. A Cserhát legmagasabb vonulatán, a Keleti-, más néven a Vulkáni-Cserhát gerincén innentől kellemes ösvény vezet végig, gyönyörű kilátással a hegyekre.

Balra fordulunk a kék jelzésen, és rövid emelkedőn gyalogolunk fel a Cserhát keleti vonulatának legmagasabb gerincére. Jobbra kilátóhelyet érintünk, ahonnan mesés panoráma nyílik a Cserhát dimbes-dombos vidékére. Leereszkedünk a Purga és a Tepke közti tisztásos nyeregbe, majd 10 perc múlva már előttünk tornyosul a Tepke (567 m) csúcsán álló, acélból épített többszintes kilátó. A legfelső szintről csodálatos körpanorámát élvezhetünk: északra a Karancs–Medves vidéke, kissé nyugatabbra a Hollókő körüli hegyek látszanak a várral, nyugatra a Cserhát szelíd vonulatai hullámoznak, keletre Pásztó és mögötte a Mátra bércei sorakoznak. A kilátótorony melletti pihenőhely remek piknikezőhely. A Tepkéről a kék jelzésű Mária-úton megyünk vissza a faluba. A hegy nagy kövekkel borított keleti oldalában először nagyjából szintben haladunk, majd egy szélesebb földútra térve először erdőben, később a Mátraszőlős feletti kiterjedt legelőkön keresztül érünk vissza a faluba. Elmegyünk a szép, középkori eredetű, dombtetőn álló római katolikus templom mellett, és pár perc alatt visszajutunk kiindulási pontunkra.

Adatok

GPX letöltésMegtekintem az útvonalat

Látnivalók

Függő-kő:

Vöröses andezitszikla, amely aláhajló, labilisnak tűnő helyzete miatt kaphatta nevét. A rücskös felszínű, lávafoszlányokat tartalmazó Függő-kő sziklájának oldalában találjuk a Függő-kői-barlang nyílását – a barlangban régészeti és őslénytani leletekre bukkantak a 80-as évek elején zajlott ásatások során.

Tepke-kilátó:

A Cserhát legszebb kilátását találjuk, ha felmászunk a háromszintes, 22 méter magas kilátóba, amelyet a 60-as években emeltek. Kiválóan látszik innen a Mátra és a Cserhát többi csúcsa is.

+ Programtipp

Mátraszőlősi gótikus templom:

A 750 éves római katolikus templom Árpád-házi Szent Erzsébet nevét viseli. Kora gótikus stílusban épült a 14. században, többször bővítették, felújították. A templom egyhajós, fő- és mellékoltára 1669-ben készült barokk stílusban. A gótikus csúcsívek mellett freskómaradványokat is megcsodálhatunk itt.

Szolgáltatások

Vendéglátóhelyek, szállások, szolgáltatások

Turistainformációk, programok, rendezvények, szálláshelyek a térségben.