Skip to main content

By 2020.06.03.január 8th, 2024No Comments

Túrainfo

Útvonal: Alsóörs–kilátók–Miske-szikla–Malom-völgy–Király-kút–Csopak

A túra Alsóörsről indul, ahová kényelmesen el lehet jutni vonattal vagy autóval, majd a túra végén Csopakról könnyen visszatérhetünk ide tömegközlekedéssel. A vasútállomásról a piros jelzésen indulunk el.

A Balaton-felvidék jól ismert települései Alsóőrs és Csopak, de kevesen tudják, hogy a felettük emelkedő dombok között milyen csodás kilátással kecsegtető, geológiai látványosságokat érintő túrákat tehetünk. Túránk összesen három kilátót érinthetünk, mert a Somlyó-hegyi, impozáns faszerkezetű épülettől egy kis kitérővel a Csere-hegyi kilátó is meglátogatható, ez a permi vörös homokkőből épült, kisebb, de nagyon meghitt környezetben található épület megéri a plusz sétát.

Első állomásunk a Somlyó-hegyi kilátó, ahonnan egy kis kitérővel a kék jelzésen elérhető az alsóörsi Csere-hegyi kilátó is, ahonnan csodás balatoni panoráma nyílik. Az Országos Kéktúra jelzésén indulunk tovább Lovasra.

Innen északi irányba gyalogolva elérjük a Malom-völgyet. A patak mellett, árnyas fák alatt sétálunk a felsőörsi Malom-völgyi tanösvényig, majd a sárga sáv jelzésen jobbra, a völgy pereme felé fordulva, rövid emelkedő után már fenn is állunk a Miske-szikla szép kilátást kínáló tisztásánál. Innen visszaereszkedve a sárga sáv jelzésen a Király-kúti-patak völgyében gyaloglunk, egészen addig, míg meg nem érkezünk a Király-kúthoz. A hangulatos réteken megpihenve, kulacsainkba a forrásból friss vizet töltve indulunk tovább a piros jelzésen Paloznak hangulatos településére. A csodás építészetéről híres Paloznak Ybl-díjas község, utcáin sétálva takaros porták között juthatunk el a település központjába. A szőlőföldek és szelíd dombok között fekvő település különleges kálváriája és a templomos lovagok kápolnáját is rejtő Pongrácz-kastély is kiemelt látnivalónak számít.

A túra befejező szakaszán elgyaloglunk a csodás Csákány-hegyi kilátóig a Balaton-felvidéki Kéktúra jelzésén. Gyönyörű kilátás vár fenn a kilátóban. Csopak és a Balaton felé sétálva útközben megnézhetjük a 12. században épült kövesdi Szent Miklós-templom romjait. Innen pár perc séta, és megérkezünk a csopaki vasútállomásra, ahonnan visszatérhetünk Alsóörsre.

Adatok

GPX letöltésMegtekintem az útvonalat

Látnivalók

Somlyó-hegyi kilátó:

Alsóörs felett áll ez a háromszintes, fából készült kilátó, ahonnan csodás kilátás nyílik a Balaton felé.

Miske-szikla:

A Felsőörs közelében található mészkőszikla-formációt a földmozgások állították álló helyzetbe, majd az erózió formálta. Érdemes ide felsétálni, mert különlegesen szép panoráma tárul a szemünk elé.

Király-kút:

A vadregényes völgyben található foglalt forrás vize iható, környezetében pihenőpadokat és tűzrakó helyeket találunk. A monda szerint a kút onnan kapta a nevét, hogy egykor Mátyás király is ivott a vizéből.

+ Programtipp

Csákány-hegyi kilátó:

A Csopak feletti kilátóból páratlan kilátás nyílik a Bakonyra és a Balaton keleti medencéjére. A kilátó körül az erre a vidékre jellemző cseres-tölgyesek, a meredek oldalakon cserszömörcés molyhos tölgyesek találhatók. Ezek a vegyes lombos erdők számos védett növény- és állatfajnak adnak otthont.

Szolgáltatások

Vendéglátóhelyek, szállások, szolgáltatások

Turistainformációk, programok, rendezvények, szálláshelyek a térségben.